ooit al eens paarden allergisch gereageerd op duits paardenh

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

ooit al eens paarden allergisch gereageerd op duits paardenh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:21

Mijn pony heeft last van stofallergie al jaren. Ik weet hoe en wat ik er allemaal aan kan doen. Kuil of voordroog geef ik niet meer aangezien ik dit geen goed ruwvoer vind voor mijn pony ivm harde manekam en spieren etc...

Sinds feb koop ik mijn eigen hooi . De eerste levering was duits hooi. Hij heeft toen 1 maand gehoest ondanks dat het hooi een uur weekt. Ik dacht toen de overgang van kuil naar hooi is harder. Na een maand was het beter. 2 de levering was Nederlands paardenhooi. Geen problemen met hoesten. De3 de levering is terug duits hooi en nu al 2 weken weer hoesten. Er zit geen stof in en het word een uur geweekt. Ik heb gisteren eens in het centraal hoest topic gelezen maar dat is 95 pagina's lang. Vandaar hier de specifieke vraag zou mijn pony allergisch op het duits gras met kruiden kunnen reageren ?

mrie

Re: ooit al eens paarden allergisch gereageerd op duits paardenh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:46

Dit is heel goed mogelijk, ik ken wel mensen die duits kruidenhooi hebben omdat hun paarden daar juist niet van hoesten. Je zult verder moeten zoeken naar hooi wat wel past

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:00

Jep, ons paard kreeg enorm veel bultjes die enorm jeukten over haar hele lijf. Arme beest wist van gekkigheid niet meer hoe ze moest lopen of staan. In eerste instantie hadden we dat niet aan elkaar gelinkt, dus een bloedonderzoek gedaan bij de dierenarts. Daar kwam niets uit. Toen keken we naar veranderingen in het voer en je raad het al.. We gaven ander hooi dan normaal. Gelijk gestopt en het vertrouwde hooi gegeven. Ze was daarna ook snel weer van de bultjes en jeuk af. Het kan bijna niet anders dan dat het dat geweest was.

Ze hoestte er overigens niet van, dus ik weet niet of het bij jouw paard hetzelfde is. Succes met uitdokteren!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:03

Hoesten komt door schimmelsporen in het hooi en NIET door stof. wat gebruik je als bodembedekking?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 19:05

Wij gebruiken vlas als bodembedekking en mijn pony staat in een buiten stal. Met zijn hoofd altijd in de vrije lucht aangezien het in een hele hoge open schuur is.
De dierenarts heeft geconstateerd dat hij enkel overgevoelig reageert op de bovenste luchtwegen en zijn longen nog altijd ok zijn.
Grotendeels heb ik de hoest ook altijd onder controle Enkel als het erg droog weer is door vries of door de hitte dan speelt het wel eens op.

Het komt zowieso door het duits hooi.
Ik vraag me alleen af zou het van tijdelijke duur zijn of is het omdat hij allergisch reageert op het soort gras waarvan duits hooi word gemaaid ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:06

Komt toch echt door schimmels hoor :j
Het soort gras in Duits hooi groeit ook hier in Nederland,dus dan zou je pony het ook in de wei moeten hebben

Zou toch kijken of je over kunt stappen naar goed kuil voer.
En dat is er tegrnwoordig zat te vinden omdat er heel veel in word gespeeld op voeding voor paardenhouders.
Dus kuil met laag suiker gehalte is er wel.
:j

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 18:49

Schimmels of niet. Ik had nog 6 baaltjes van gewoon Nederlands paardenhooi liggen . Waar ik gisterenavond mee begonnen ben.
En hij heeft niet 1 keer gehoest ook niet in stap niet in draf en niet in galop. Helemaal niks nada.
Dat vind ik straf hoor.

Wat het is geen idee steekt het kriebelt het of zwelt zijn keel wat op? Dat laatste zal wel overdreven zijn.
Maar het is gewoon heel ineens gedaan.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:03

Fijn! Lekker dit hooi blijven geven dan :D

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:24

Wij voeren ook Duits natuurhooi op het werk. En bij sommige balen zijn er inderdaad paarden die daar van gaan hoesten.
Gelukkig hebben wij een hooistomer op het werk die we dan gebruiken voor de hoestende paarden.

Ik ben er zelf ook niet zo heel erg over te spreken.
In mijn ogen is er teveel verschil in kwaliteit.
De ene baal is mooi van structuur, de andere is heel erg stoffig en veel te fijn gesneden.
De vorige partij die we hadden zat zelfs heel veel plastic (afval) in. Nou dan word je helemaal niet vrolijk. Vooral als je nagaat dat het hooi bij een fouragehandel weg komt die ook levert aan de bekendste springstallen van Nederland.

Als ik jouw was zou ik overgaan op een mooie goede kwaliteit voordroog/ kuil.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:02

Ts, heb je het hooi ( zowel het Duitse als het Nederlandse) wel eens uitgeplozen? In dat Duitse kunnen best plantjes zitten die in het Nederlandse niet zitten. Ik heb in Duitsland een of andere opleiding gedaan en daar zat ook een middag paardenvoeding in. Die man kon precies aangeven wanneer iets geoogst was aan de hand van de bloemetjes die in het hooi zaten. Hij vertelde toen dat dat erg veel uitmaakte, vroeg geoogst hooi of laat geoogst hooi. Zoiets kan natuurlijk bij jou ook aan de orde zijn. Wij hebben toen verschillende soorten hooi/voordroog uitgeschud op witte lakens en als je dan ziet wat je er soms uitschudt... zand, stof, kleine stukjes hooi, terwijl het van een andere baal nauwelijks iets was. Dus ik denk dat er zeker verschil in kan zitten en als die van jou het goed doet op dat Nederlandse zou ik hem daar als het even kan op houden.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 04:32

Ja we hebben weer wat bijgeleerd he.
Ik denk in inderdaad ook dat er tussen het gras plantjes kunnen tussen zitten die scherper zijn voor zijn keel luchtweg in het bovenste gedeelte. Maar dat had ik niet verwacht.
Je denkt dan ik doe goed.
Voor een hooistomer heb ik eens gekeken maar een grote kost 2000 euro en een kleine 1000 € .
Dat vind ik heel duur. Ik denk dat je dat echt op termijn moet inschatten een hooi stomer. En ook hier gaan ze dan echt nooit meer hoesten ?

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:12

Nee dan is het hoesten zo over, op 90° word zo'n beetje alle stof en schimmels er wel uit gestoomd.

Er zijn mensen die een hooistomer gemaakt hebben van een (nieuwe ) kliko container . Je zou dat eens kunnen uitzoeken!