Paard te mager, eet te "langzaam"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ReJo

Paard te mager, eet te "langzaam"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:59

Ik heb sinds enkele maanden een arabier van 18 jaar gekocht vanuit Belgie. Wat we te horen heb gekregen is dat er jaren niets mee is gedaan. Hij stond op stal en af en toe op de wei.

Wij hebben hem 5 maanden geleden naar een weiland verplaatst waar hij 24/7 buiten staat, daar was voldoende gras.

Helaas zijn we door omstandigheden moeten verhuizen en staan we nu met 3 paarden op een plek waar het gras gewoon dood is. (Hier zijn we al mee bezig, met opnieuw inzaaien).

-We voeren 4 a 5 x per dag hooi.
-1 grote zak wortels per week voor 3 paarden
-om de dag 500 gr. Muesli pavo care 4 life

Mijn paard is sinds dat we op de nieuwe wei staan mager aan het worden.
Zijn tanden zijn ook jaren niets aan gedaan, dit hebben we meteen na laten kijken en zijn gebit was heel slecht. Hij moet over een maand ook weer terug naar de tandarts. Je ziet dat hij moeite heeft met wortels kauwen e.d.

Nou zijn de 2e andere paarden dominant en hij zelf niet, dus hij word iedere keer weggejaagd bij het eten. Ook eet hij erg langzaam vergeleken bij de rest (waarschijnlijk door zijn gebit), waardoor de andere zijn eten elke keer op eten.

Ik zorg elke keer dat ik wat langer blijf met voeren en doe een touwtje tussen hem en de andere dat hij toch de kans krijgt om rustig te eten.

Ook ben ik begonnen met dagelijks een pavo koek te geven en om de dag 500 gr. Slobbermash van pavo.

Nu zie ik dat veel mensen senior priores geven, zou dit voor mijn paard ook een oplossing zijn?

Je ziet echt zijn ribben, en net na zijn ribben begint hij ook in te vallen. Ontwormen gaan we volgende week doen trouwens.

Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik mijn paard wat dikker krijg! Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag :)

tamary

Re: Paard te mager, eet te "langzaam"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:04

Wortelen werken laxerend, die mogen er dus uit. Als je een paard er tussen hebt dat zo duidelijk niet gneoeg kan/mag eten in een groep, voer dan apart bij. Dat kan via slobbers (liefst meerdere keren per dag) of simpelweg door permanent apart te zetten met eigen portie bijvoer/hooi (liefst onbeperkt). Zo'n paard in de groep laten staan werkt duidelijk niet, je geeft al aan dat hij niet genoeg te eten binnen krijgt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:09

Eens met Tamary. Door zijn slechte gebit krijgt hij alles niet snel genoeg gekauwd. Zal door de dag ook veel te weinig hooi kunnen eten. Uit de groep lijkt mij de enige oplossing.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:13

Kan hij door zijn slechte gebit nog wel goed hooi eten? Of maakt hij proppen? Dit doen namelijk veel paarden met een slecht gebit. Dan is het een idee om over te stappen op grasmix.

Verder inderdaad een lekkere slobber geven. Mijn verzorgopaatje krijgt 5 bekertjes speedybeet+een halve schep seniores priores per dag.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:13

Het probleem is alleen dat hij maar al te graag bij de andere wil zijn (ondanks dat hij weggejaagd word).

Maar een vriendin van me gaat toevallig wel kijken voor een veulen erbij, misschien is het dan wel iets om hem samen met dat veulen in de wei te zetten. Zal het eens overleggen, dankje!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:15

ReJo schreef:
Het probleem is alleen dat hij maar al te graag bij de andere wil zijn (ondanks dat hij weggejaagd word).

Maar een vriendin van me gaat toevallig wel kijken voor een veulen erbij, misschien is het dan wel iets om hem samen met dat veulen in de wei te zetten. Zal het eens overleggen, dankje!

Mijn oudje zou het me niet in dank afnemen om bij een puber gezet te worden :=
Maar ik weet natuurlijk niet hoe flexibel en speels de jouwe is :D

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:16

lissisanne schreef:
Kan hij door zijn slechte gebit nog wel goed hooi eten? Of maakt hij proppen? Dit doen namelijk veel paarden met een slecht gebit. Dan is het een idee om over te stappen op grasmix.

Verder inderdaad een lekkere slobber geven. Mijn verzorgopaatje krijgt 5 bekertjes speedybeet+een halve schep seniores priores per dag.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:17

lissisanne schreef:
ReJo schreef:

Mijn oudje zou het me niet in dank afnemen om bij een puber gezet te worden :=
Maar ik weet natuurlijk niet hoe flexibel en speels de jouwe is :D

Haha hij is 18, maar daar is verder nog weinig van te merken. Maar kan het altijd proberen als het eenmaal zo ver komt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:38

Als de tanden in orde zijn is er verder geen reden om hem buiten de groep te plaatsen.
Alleen bij het voeren zorgen dat hij zijn tijd en eigen voer heeft lijkt mij voldoende.

bietenpulp, hooi cobs en mais cobs, en een klein beetje olie (Omega rijk) kunnen helpen om hem weer op gewicht te krijgen. Geef hem de tijd om te wennen, veel veranderingen (ook voer) hebben hun weerslag op korte termijn, buiten de groep plaatsen zorgt alleen voor stress

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:53

Ik zou het paard apart zetten maar dicht bij de vriendjes. Alleen Seniores Priores geven als het niets anders binnen krijgt. Ik zou kiezen voor Paddys Choice. Voer is licht verteerbaar en e\r lekker. Geef het mijn paarden al jaren en ze doen het er super op. Minimaal 2x per dag voeren. Om de dag werkt niet. Hooi naar behoefte.
Geen wortelen of pulp of dat soort dingen. Is alleen maagvulling haalt het paard geen voeding uit.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:37

Wat is er aan de tanden gedaan nu en is het al wel opgeknapt?

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 16:13

Afbeelding

Ik probeer nu gewoon wat langer te blijven met voeren.

Je ziet dat de andere 2 allang klaar zijn, en hij nog niet.

(Slowfeeders + bak komen er trouwens aan hoor ;) )

Foto kan iets vertekenen.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 16:17

pleiada schreef:

Durf ik niet precies te zeggen. Ik heb hem overgekocht van een vriendin (sinds 2 maanden), zij heeft de tandarts laten komen. Wat ik begreep zaten er veel haken. Maar hij is ook zeker 8 jaar niet naar de tandarts geweest. Hij is in mei geweest, en moest over een half jaar weer terug.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:24

Zo, en die bonte is juist weer duidelijk te dik. Waarom niet meerdere voerplaatsen maken, dat voorkomt geruzie. Als je dan ook nog onbeperkt voert dan kan hij gewoon nemen wat hij nodig heeft. Als je dan ook zijn gebit laten doen, denk ik dat hij heel snel terug opknapt. Voor mijn paard met gebitsproblemen maakt gras of hooi eten ook een enorm verschil, gras gaat eigenlijk altijd goed, maar altijd na de zomer moet ik haar gebit laten doen anders valt ze in.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 16:28

Caily schreef:
Zo, en die bonte is juist weer duidelijk te dik. Waarom niet meerdere voerplaatsen maken, dat voorkomt geruzie. Als je dan ook nog onbeperkt voert dan kan hij gewoon nemen wat hij nodig heeft. Als je dan ook zijn gebit laten doen, denk ik dat hij heel snel terug opknapt. Voor mijn paard met gebitsproblemen maakt gras of hooi eten ook een enorm verschil, gras gaat eigenlijk altijd goed, maar altijd na de zomer moet ik haar gebit laten doen anders valt ze in.

Ja i know. En dat is dus degene die hem wegjaagd en alles opeet.

We maken vaak al meer hoopjes dan 3 (6) maar die van mij is zo langzaam dat het geen nut heeft.

Ik zit nu al 1.5 uur op de wei, die 2 zijn allang klaar en hij is nog steeds bezig. Maar kan misschien de tandartsafspraak wel vervroegen, dat is ook wel slim!

De andere mensen die voeren gaan er iig wel rekening mee houden dat ze hem voortaan apart zetten met voeren en de tijd geven.

Dankjewel voor jullie tips :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:34

Totdat de tandarts is geweest en het gewicht goed is, is seniores priores misschien een fijne aanvulling. Om het wat ronder te krijgen kan je ook bietenpulp of mais gebruiken, maar dat is wat minder gezond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:36

Ik heb een "ouderwetse" voerzak, die je aan een halster hangt.

Als het meezit, kan hij daar rustig uit eten terwijl hij bij zijn vriendjes staat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:48

Maar je zegt ergens dat wortels afbijten moeilijk gaat toch?
Dit kan duiden op een snijtand probleem. Heb je ooit onder zijn lip gekeken? Ziet het daar het zelfde uit als bij andere paarden?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:18

ReJo schreef:
pleiada schreef:

Durf ik niet precies te zeggen. Ik heb hem overgekocht van een vriendin (sinds 2 maanden), zij heeft de tandarts laten komen. Wat ik begreep zaten er veel haken. Maar hij is ook zeker 8 jaar niet naar de tandarts geweest. Hij is in mei geweest, en moest over een half jaar weer terug.

Wees vooral heel kritisch naar pardentandartsen toe..Er zitten echt een hoop prutsers tussen..Ik ben ervaringsdeskundige ,helaas..Arabieren hebben vaak niet de beste gebitten en moeten goed gedaan worden..Daarna mag je ook wel verwachten dat er verbetering is..Het niet goed afhappen van een wortel kan beteken dat er problemen met de snijtanden zijn,meestal EOTRH..Mijn oudste merrie heeft dat in lichte vorm en mist al een heel aantal snijtanden..Hoe zien de snijtanden eruit?En is daar wat aan gedaan door de tandarts?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:28

Je schrijft 'ingevallen achter de ribben' en dat is vaak een teken van (te) weinig ruwvoer. Als je Arab een trage eter is én de laagste in rang in de groep, dan is dat ook niet onlogisch. Ik zou in dit geval inderdaad de tandartsafspraak vervroegen en m'n heil niet zoeken in tig soorten extra voer, maar zeker tot die tijd zorgen dat je Arab met het lijntje ertussen ongestoord het ruwvoer kan wegwerken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:47

Janneke2 schreef:
Ik heb een "ouderwetse" voerzak, die je aan een halster hangt.

Als het meezit, kan hij daar rustig uit eten terwijl hij bij zijn vriendjes staat.

Valt nog tegen, ik gebruik hier voeremmers, maar ik moet wel opletten dat degene die het meest krijgt het ook zelf opeet. Niet alleen krijgt hij soms zelf de emmer af, maar de anderen weten ook heel goed hoe je een ander zijn emmer afdoet. En zelfs als dat niet zo is, emmers zijn aantrekkelijker dan hooi/gras vaak en rustig emmer leeg eten is er dan niet bij. Het kan wel helpen bij morsers, e.d., omdat ze het niet ergens op de grond versmeren waar het oneetbaar wordt en dat kan best een bijkomend probleem zijn met een slecht gebit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:04

Seniorenslobber is zeker een goede dik maker.
Zeker nu je richting de winter gaat.
Hopen dat de tanden goed zijn straks.
Wat zei de tandarts over hooi eten?

Word je paard niet dik dan zal je eens zijn bloed moeten controleren.

Shlybwm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:07

Ook ik heb hier last van gehad.... Langzaam eten, soms wat laten staan... Na een half jaar een paardekraker erbij gehad... Kwam de man en vertelde ons dat ze buikpijn had. In eerste stand dacht ik daar dat mijn €50. Toch laten behandelen en op advies de tandarts laten komen. Ook op een suiker arm dieet gezet. 1 schep bietenpulp, 1 kilo brok perdag en veel kuil. Wat altijd een mager paard was wat moeilijk aankwam werd ze na 2 week wat dikker, ook glimmen als een eikel. Ik geef als advies, veel ruwvoer en weinig suiker, ook wat lijnzaadolie (geen zonnebloem olie het heeft een andere werking). Kuil dat niet te eiwitrijk is en mixen met droog hooi.

Smurflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:11

Lastig inderdaad, aangezien hij in een groepje staat. Ik hoop dat je een oplossing vindt!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 06:37

Hoe gaat het nu?