Gestopt met rijden, grondwerk blijven doen en kijken of dat we het los konden krijgen. Is ook gemasseerd geweest door mijn grondwerk-instructrice en op haar advies ben ik ook magnesium gaan geven, aangezien het voort leek te komen uit spierspanning.
Toen dat niet leek te helpen heb ik de dierenarts (tevens osteopaat, Gert Jan van De Vallei) laten komen die hem bekeken heeft en vervolgens heeft gekraakt. Daarna moesten we blijven longeren, lang en laag op een laag tempo in draf + aangalopperen. Een week later heeft hij hem nog eens bekeken en vond hem goed genoeg verbeterd om, na nog een paar dagen longeren (waarbij we nu in galop tempowisselingen moesten gaan toepassen), weer op te kunnen pakken onder het zadel. Ook het zadel lag volgens hem goed (zadel is 3 maanden terug ook nog door Van Rijs gecontroleerd). Die controle was vrijdag de 28e, en we besloten om een week later (afgelopen zondag) na het longeren (15 minuten, aangepast ivm rijden) er even op te stappen.
Mijn bijrijdster heeft een kwartier gestapt + op laag tempo gedraafd. Hij deed dit erg goed en wilde ook zakken (wat ook de bedoeling was, gewoon lang en laag net als aan de longe).
De dag erna voelde zijn rug echter gelijk weer gevoelig aan.
Zie filmpje:
Ik vreesde ervoor hoe hij zou zijn met longeren, maar tot mijn opluchting zat de stofzuig-modus er nog op..
Gert Jan zei dat het vastzitten heel goed zou kunnen komen door de spierspanning die hij opbouwt en lastig loslaat (vandaar dat ik magnesium voer). Hij is ontzettend flexibel, maar dat is zijn valkuil omdat ie zich op allerlei soorten manieren kan compenseren waardoor hij dus uiteindelijk vast komt te zitten en gekraakt moet worden.
Nou reageert hij na 1x rijden dus alweer gelijk zo op zijn rug, iets wat ik wil voorkomen. Ik heb mijn grondwerk-instructrice in ieder geval al gevraagd om eens mee te kijken en ons te begeleiden onder het zadel met het goed los houden van de spieren, want op deze manier kan het onmogelijk prettig worden voor mijn paard.
Hij heeft al een "oneerlijke start" gehad onder het zadel, dus ik wil er echt alles aan doen om hem happy en goed te houden.
Iemand die dit herkent? En meer tips heeft? Kan het dit keer ook een soort spierpijn zijn geweest alsnog van het rijden? Hij staat trouwens op 't moment 24/7 buiten en heeft alleen met extreem weer s'avonds binnen gestaan of een deken op gehad (ga ik nu het kouder gaat worden ook weer vaker erop doen voor de nacht, aangezien dat ook op z'n rug kan slaan).
Ik zal Gert Jan trouwens ook nog contacten en kijken of hij wellicht ook mee kan kijken onder het zadel.
vandaar dat ik de dierenarts er ook bij blijf betrekken.

), en dat ging eigenlijk zo goed dat ik erop ben geklommen. Hij bleef keurig staan en wilde ook niet teveel hangen aan die rug, dus dan maar been eroverheen en zitten.. 

ik was zelf ook wat gespannen door zijn schrikactie, aangezien ik er voor het eerst sinds tijden weer op zat en los durfde).