Pensioen, wanneer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Pensioen, wanneer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:08

Wanneer is het punt dat jullie paard/paarden met pension gaan? Wat is het punt geweest dat je hebt besloten dat het leuk geweest is zo en je paard van zijn/haar pensioen mocht gaan genieten?

Ik bedoel hierbij geen zieke paarden, paarden met beengebreken, etc. Maar echt de oudere paarden.

Hilli

Re: Pensioen, wanneer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:11

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:15

Hangt van het paard zelf af. Merk je dat je paard kreupel begint te lopen of geen plezier meer heeft in het rijden, dan zou het moment aan kunnen breken om hem zijn pensioen te geven. Maar sommige oudere paarden daarentegen vinden het nog geweldig om werk te mogen verrichten.

Sommige rassen die zijn al eerder oud. Een voorbeeld hiervan is de Fries. De gemiddelde leeftijd voor hun is tussen de 20 en 22. Natuurlijk heb je uitzonderingen!
Maar als je kijkt naar de Shetlander...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:24

Anthe_2004 schreef:
Hangt van het paard zelf af. Merk je dat je paard kreupel begint te lopen of geen plezier meer heeft in het rijden, dan zou het moment aan kunnen breken om hem zijn pensioen te geven. Maar sommige oudere paarden daarentegen vinden het nog geweldig om werk te mogen verrichten.

Sommige rassen die zijn al eerder oud. Een voorbeeld hiervan is de Fries. De gemiddelde leeftijd voor hun is tussen de 20 en 22. Natuurlijk heb je uitzonderingen!
Maar als je kijkt naar de Shetlander...

Hier precies zo. Mocht mijn paard het niet meer kunnen of niet meer willen, dan is het voor mij duidelijk: Dan stoppen we met rijden. Mocht een paard met 30 jaar nog steeds fit en gelukkig zijn, zou ik lekker doorgaan met rijden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:24

De mijne ging op pensioen toen ik merkte dat ze met een buitenrit moeite kreeg met de anderen bijhouden.. Ik wilde niet dat ze zichzelf voorbijliep..

Zij is toen de wei op gegaan bij mensen die ook een fries hadden en haar zo nu en dan eens zadelden voor een rustig buitenritje..

Ze heeft het goed naar haar zin gehad tot de dag dat ze ingeslapen moest worden.. ( ouderdom)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:31

Toen mijn pony 21 was liep hij M2 dressuur en B springen.
Op een gegeven moment kwamen we in een "constante" terecht, vooral in de dressuur ontbrak de stijgende lijn.
Tot zijn inslapen (been gebroken met spelen in de paddock) heeft hij na zijn wedstrijdpensioen dienst gedaan als leermeester.
Vond hij heerlijk :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:41

Mijn pony is met pensioen gegaan omdat het werk voor de wagen niet meer veilig was wegens epilepsie. Aan de fiets zou op zich nog prima kunnen maar dat vind ik ook spannend met die aanvallen. Ze staat inmiddels alweer een jaar of 5 weide decoratie te zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:03

Toen ik merkte dat het niet meer hoefde voor hem. Hij bleef een paar keer stilstaan toen we gezadeld de wei uit wandelden, dat was al wat abnormaal. Tijdens het ritje was het sloffen. Hij wilde de kortste weg naar huis nemen. Op het galopveldje werd hij wel helemaal enthousiast en hebben we nog lekker gegaloppeerd, maar voor mij was het duidelijk, het hoéft niet meer voor hem. Lekker galopje kan hij ook in de wei maken.

Hij is al 24 jaar. Ik laat hem gewoon staan, wie weet volgend voorjaar maken we nog eens een klein ritje, maar denk het niet. Het is wel goed geweest zo :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:38

Mijn pony mocht na 18 jaar trouwe dienst als manegepony op zijn 22e met pensioen en kwam toen bij mij.
Hij is echter zo opgebloeid door het 24/7 buiten te staan ipv 23/7 in een kleine box, en geen stomme bakrondjes meer maar grotendeels alleen nog bosritten.
Hij is hier nu bijna 6 jaar (is nu 27) en ik kan merken dat zijn fitheid afneemt.
Waar we van het voorjaar nog zonder problemen 20 km ritten liep, kan hij dat nu nog wel maar is dan een week aan het bijkomen

We maken dus inmiddels wat kortere ritjes, zo rond de 8-10 km meestal en dat gaat nog steeds goed.

Hij geeft zelf wel aan wanneer hij niet harder kan/wil dan stappen en dat respecteer ik. Op een goede dagen kan hij ook een flinke galop incl bokkesprongen inzetten.

Rust roest, dus ook als hij alleen wil stappen gaat hij toch nog mee.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 08-09-15 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:43

Hier ben ik ook benieuwd naar. Zelf van plan te stoppen zodra het moeilijker gaat, maar ben erg benieuwd op welke leeftijd dat bij anderen is geweest. Die van mij is nu 18 en ga ik na twee jaar niks doen weer serieus oppakken namelijk.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:42

Rust roest dus ik ben niet van plan mijn paard snel op pensioen te zetten. Het argument "als ze het niet leuk meer vind" vind ik wat onzin. Mijn merrie staat zich op 11-jarige leeftijd veel liever vol te vreten in de wei dan te werken, ondanks dat ik regelmatig dingen doe die ze erg leuk vind.
Bij mij zal ze op pensioen gaan als ik merk dat ze het rijden fysiek niet meer aankan.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:47

Er staat een quarter horse bij ons op de manege. Hij is 27 en vindt het HEErlijjk om op buitenrit te gaan.
Als we hem 2 weken niet gebruiken, gaat zijn conditie en persoonlijkheid zeer omlaag(hij gaat zich dan heel zielig voelen). Het ligt aan het paard. Als jij vind dat je paard het nog prima naar zijn zin heeft, zou ik hem zeker nog niet met pensioen laten gaan :)