voorhoofdsholteontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_floorxx

voorhoofdsholteontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 10:57

hey,

ik dacht dat het mijn paard een koudje had opgelopen ze had last van een snot neus maar het ging maar niet over en het werd steeds erger op een gegeven moment allemaal vieze dikke gele snot

heb het 2 weekjes aangekeken maar toen toch maar naar de dierenarts die heeft met een camera in d'r neusholte gekeken maar die kon niets vinden (natuurlijk was het toen niet zo erg als het thuis was) daarna heeft hij röntgen gemaakt en toen bleek ze voorhoofdsholteontsteking

nou we hebben er een kuur van een maand lang maar die sloeg niet aan en dus wij de dierenarts weer bellen en die gaf ons nog een kuur dezelfde maar het hielp niet dus we hebben nu een andere kuur gekregen en die is nu bijna klaar en het is al wel minder maar nog steeds niet over de dierenarts zei als dit niet zou werken dat er dan een gat in haar hoofd geboord zou worden en dan een behandeling zou krijgen maar verschillende mensen zeiden dat ik dat beter niet kon doen..

heeft iemand hier ervaring mee of enige tips misschien?

Daihyo

Re: voorhoofdsholteontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:00

Bij het paard van mijn stalhouder is uiteindelijk een gat in haar schedel geboord. Zelfde verhaal. Veel snot, voorhoofdholteontsteking, maar geen duidelijke oorzaak te vinden. Ze heeft vorig jaar lang op de kliniek gestaan toen het geboord was. Daarna het hele jaar een beetje gekwakkeld.

Een paar weken geleden is ze naar den Hoek geweest. Ik weet niet precies wat er geconstateerd is, maar de medicijnen die ze nu heeft gekregen lijken wel aan te slaan. Ze is weer vrolijk, blij, geen snot, glimt je tegemoet, ziet er goed uit.
Nu is het een paar weken geleden, dus ik hoop dat het ook zo blijft.

lisa_floorxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:29

oke, nouja ik merk niet dat mijn paardje er last van heeft want ik mag gewoon rijden en ze ziet er goed uit voor de rest..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:40

Heb je geen mogelijkheid of manier om je paard te laten dampen?
Damp zorgt ervoor dat slijm los komt en afgevoerd kan worden.. eventueel kan je sputolysin geven om het slijm losser te maken.

Verder kan je proberen om haar hooi op borsthoogte te voeren.
Als ze haar hoofd naar beneden doet loopt het taaie slijm (vol met bacteriën dus) juist de holtes in.. ;)

lisa_floorxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:50

Casarell schreef:
Heb je geen mogelijkheid of manier om je paard te laten dampen?
Damp zorgt ervoor dat slijm los komt en afgevoerd kan worden.. eventueel kan je sputolysin geven om het slijm losser te maken.

Verder kan je proberen om haar hooi op borsthoogte te voeren.
Als ze haar hoofd naar beneden doet loopt het taaie slijm (vol met bacteriën dus) juist de holtes in.. ;)

de dierenarts adviseerde juist veel in de wei dat ze met d'r hoofd laag moest houden zodat het er dan meer uitkwam ofzo :x

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:08

Misschien heeft dat met oorzaak en gevolg te maken.. dat weet ik niet.
In dat geval zou ik het advies van je DA aanhouden.. :o

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:42

welke AB heeft ze gehad ? bj mijn paard werkte alleen exconel.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:16

Wie rijdt er nu een paard met voorhoofdsholteontsteking???
Kom op zeg, een mens met zwaar sinusontsteking voelt zich belabberd en gaat men ook rust geven... maar paarden moeten maar blijven lopen !
Zet dat dier toch op rust tot ze genezen is! Arm dier !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:15

Nou, een beetje minder kan ook wel. :?
Lijkt me dat een dierenarts beter weet waar hij het over heeft dan de gemiddelde bokker.

Sterker nog, door rustige beweging kan het soms beter loskomen dan door stil te staan. Rustige ritjes kunnen prima. Mits het paard geen hoge koorts heeft en een kop vol snot, maar dat lijkt in dit geval niet zo te zijn.

lisa_floorxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 08:35

haha nou de da heeft zelf ook gezegd dat ik indd gewoon mag rijden, en ik doe heus wel rustig aan met d'r >;) ik zou deze zomer wedstrijden gaan rijden maar dat heb ik vanwege dit ook niet gedaan alleen het bos in

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:00

Heb je als eens middelen van een dieren homeopaat gebruikt, het hielp onze shet ontzettend.
Per toeval als mens kamp ik zelf al 3 jaar met dit probleem, na vele ab kuren ontstekingsremmers en operaties is een lang verhaal. maar het gekke was dat het bij mij voortkwam uit een vorm van reuma en ik uiteindelijk mede baat had met dezelfde medicatie als de shet . Waar het dus ook geen allergie of virus was
voor dat je veel en dure behandelingen gaat proberen probeer eerst zo iets.
Onze eigen wijze shet is met zijn 22 jaar weer heerlijk zichzelf en gezond dat alles maar met 20 druppeltjes per dag op een pavo koek.Maar als we stoppen heeft hij het zo weer terug.

En ook hier is aanbevolen om de oude baas gewoon te berijden, alleen niet te intensief. Maar ik neem aan dat ts dat ik merk ik in haar verhaal goed toepast!

(Ik ga het middel niet noemen want dat moet je wel voor laten schrijven door een kundig homeopaat maar die zijn er ook vast in jou regio te vinden. )

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:07

Little_Gift schreef:
Wie rijdt er nu een paard met voorhoofdsholteontsteking???
Kom op zeg, een mens met zwaar sinusontsteking voelt zich belabberd en gaat men ook rust geven... maar paarden moeten maar blijven lopen !
Zet dat dier toch op rust tot ze genezen is! Arm dier !

Nou dan moet je niet bij het uwv zijn! maar dat is wat anders. Ik vind wel dat we ts moeten helpen zoeken naar een oplossing het gaat om het dierwelzijn en zo een kwaal is echt heel vervelend, maar totaal niets doen is niet goed voor de algehele gezondheid. ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:11

Dan longeer je je paard, of beter nog, gaat ermee wandelen aan de hand... extra belasting door op de rug te gaan zitten vind ik nog steeds not done bij zo'n ziek dier !
En dan kan het mij geen barst schelen wat de DA zegt, als een DA mij zegt dat ik met mijn paard rijden mag bij zo'n ontsteking kan die gaan!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:52

Bij mij heeft het oude paard ook een keer een voorhoofdsholte ontsteking gehad en die ging ook op de antibiotica. Weet niet meer hoe het heet maar dure kuur , 150 euro per flesje en daar deed je een week mee. Je moest hem ook met injecties toedienen. Is wel een heel zwaar middel wij hebben als hoge uitzondering 3 kuren achter elkaar mogen geven waar anders maximaal 2 wordt gezegd. Uit je verhaal heb ik de indruk dat je nu een ander antibioticum gebruikt dus je kan je da hier eens naar vragen .
Andere optie was bij ons ook idd gat in hoofd boren maar omdat mevrouw epilepsie had en stress een van haar triggers was zag ik dat toch echt niet zitten.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:51

Hier ervaring. Mijn merrie heeft een oogkasbreuk gehad, waardoor er ook splinters in haar voorhoofdsholte zijn gekomen en tot ontsteking leidde. Oorzaak was dus duidelijk, antibiotica hielp helaas niks.

Ze is geopereerd en moest veel en vaak spoelen daarna (10 liter vloeistof door gat in hoofd de holte in en liep dan door de neus naar buiten.) Week op kliniek gestaan. Daarna duidelijk beter.

Bij mij valt het op dat wanneer het regent of hard waait ze absoluut niet met haar hoofd tegen de wind in wil en ze met haar hoofd in je rug naar stal loopt. Heel begrijpelijk, als je het vertaald naar een voorhoofdsholte ontsteking bij een mens.

Dit is nu een paar jaar geleden, ik zorg dat ze niet verkouden wordt, want snot blijft naar voor haar. Voer in de winters standaard opkikker bij.

lisa_floorxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 20:03

Ik heb gehoord dat fenegriek zou kunnen helpen, heeft iemand hier ervaring mee?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:29

lisa_floorxx schreef:
Ik heb gehoord dat fenegriek zou kunnen helpen, heeft iemand hier ervaring mee?

was dat niet voor de longen iets?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:08

Fenegriek is volgens mij ook eerder onderdrukkend dan verhelpend, maar dat kan ik fout hebben. En idd meer voor de longen dan voor een voorhoofdsholte ontsteking. Als je hem wilt helpen met suplementen zou ik voor weerstandondersteunend/verhogend gaan. Ik geef mijn paard Immuboost druppels van Phytonics.

Mijn merrie had vorig jaar winter een voorhoofdsholte ontsteking. Gelukkig sloeg het bij haar wel aan de behandeling. Lijkt mij wel eng als ze gaan boren, maar als het zo lang al aanhoudt zou ik idd niet langer meer wachten en dr naar de kliniek brengen... .zouden ze met spoelen ook niet al een hoop kunnen, of kan dat alleen als de druk van het hoofd weg is?

Rijden zou ik overigens niet doen, ook niet als de DA het adviseert. Ik zou het tot wandelen beperken. Mijn merrie had ook best wat moeite met het opbouwen nog erna, ademhaling is een tijd niet helemaal optimaal geweest.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:21

Mijn paard heeft dat ook gehad, alleen de dure kuur exconel werkte. Toch komen ze niet zomaar aan een holteontsteking er moet een onderliggende oorzaak zijn. Bij mijn paard was dat een afgebroken kies met wortelkanaal ontsteking en doorbraak naar de holtes.
Ondanks die kuur bleef ze regelmatig neusvloeing houden.
Uit eindelijk geopereerd , kies eruit gestempeld, via de buitenkant, dus ook gat in hoofd. Dit herstelde vrij snel, en we dachten dat we er waren.
Dus niet, voorhoofdsholte ontsteking was chronisch geworden en ze had vaak , vooral als het kouder werd een opgezet hoofd. Inmiddels stond ze al op pensioen, met 18 jaar ( ook door blessures hoor)
Op gegeven moment hebben we haar in laten slapen, ze had echt veel hoofdpijn.
Kortom, grijp zo snel mogelijk in, ga naar een kliniek om het gebit na te laten kijken en laat spoelen, voor het chronisch wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:32

De mijne kreeg een maand cubarmix en toen was het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 06:19

Ik heb bij mijn paard in mei een tand uit laten halen (was afgebroken), eind augustus had hij ook een dikke, gele neusvloei. Mijn DA heeft me onmiddellijk naar de kliniek verwezen, omdat bij 9 op de 10 paarden antibiotica niet helpt. Je moet eerst de onderliggende oorzaak van de sinusitis vinden voor je het paard kan behandelen. Bij de mijne bleek er uiteindelijk een bacterie op zijn neusschelpen te zitten. Vorige donderdag zijn die neusschelpen eruit gehaald en zijn de voorhoofdssinus en maxillaire sinus gespoeld (waarvoor ze 2 botluiken gemaakt hebben). Volgens mijn DA vreet de etter van de sinusitis op termijn het bot aan en hebben deze paarden vreselijke hoofdpijn (wat bij de mijne duidelijk aan zijn gedrag te merken was). Ik heb dan ook de mening dat je met zo'n paard niet rijdt.

Mijn paardje 2 dagen na de ingreep

Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:42

Sanddra, als het zo erg is hoor je idd niet te rijden.
Had jou paard ook last van fel daglicht/zon ?
hoe is het nu met haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:04

kwita schreef:
Sanddra, als het zo erg is hoor je idd niet te rijden.
Had jou paard ook last van fel daglicht/zon ?
hoe is het nu met haar?

Mijn paard staat nu al bijna een jaar stil, omdat ik toen al de indruk had dat er iets mis was. We hebben een hele weg moeten afleggen voor er eindelijk fatsoenlijk onderzocht werd en die gebroken tand aan het licht kwam.
Bacardi staat uit zichzelf niet zoveel buiten, dus het is voor mij enorm moeilijk om echt in te schatten of hij nu wel of niet tegen fel licht kon. Het is de DA die me zei dat zo'n paard vreselijke hoofdpijn heeft, Bacardi zelf gaf gewoon een lusteloze indruk.
Met mijn paardje gaat het wel goed nu. Vandaag en morgen komt de dierenarts nog antibiotica inspuiten en dan moet ik nog een maand antibiotica door zijn voer doen.
Net omdat ik de gevolgen van sinusitis nu van zo dichtbij zie, wil ik mensen zoals TS echt wel aansporen om naar een kliniek te gaan, want als de bacterie zich op de neusschelpen zet, zoals bij mijn paard, dan sta je voor een heel zware ingreep. Een paard verliest enorm veel bloed bij zo'n ingreep, kan tijdens de ingreep zelf doodbloeden als de procedure te lang duurt (de mijne is zeker een emmer bloed verloren) en veel paarden zijn niet meer in staat om recht te staan na de operatie. Je kan beter te snel bij een paardenkliniek gaan aankloppen met een sinusitis, dan dat je te lang wacht.