Mijn 15 jarige Shetlander eet sinds een paar weken soms van zijn mest. Afgelopen voorjaar heeft hij tegen hoefbevangenheid aangezeten. Gelukkig is hij daarvan prima hesteld. Sindsdien staat hij met zijn maatje op een hele grote kale paddock, dus echt zonder gras. Hij krijgt volop hooi en iedere drie dagen het magnesium supplement Hippo ex-laminitis. Hij ziet er heel goed uit, mooi slank en met een glanzende vacht. Weet iemand waar het mest eten aan kan liggen?
Heb ook wel is gehoord dat ze dit doen als ze zand in hun lijf hebben. Of dit klopt weet ik niet.
ellepel
Geplaatst: 11-09-15 07:58
Mest eten is toch vaak uit ruwvoer tekort. Of een tekort aan verteringsenzymen die ze zo hopen aan te vullen, Maar zou toch kijken of je echt genoeg ruwvoer geeft
Paarden eten soms mest van andere paarden doordat zij zelf geen optimale darmflora hebben. Door juist mest te eten van paarden met wel een optimale darmflora kunnen ze dat van zichzelf weer opkrikken. Misschien dat je pony laatst nog ziek is geweest of een verminderde weerstand had, wat de oorzaak zou kunnen zijn? Het klink erg onsmakelijk maar wel erg slim eigenlijk. Ik zou je pony gewoon laten doen maar Let wel op eventuele wormbesmetting en/of zand opnemen. Behalve de darmflora zou je pony ook andere vitamine/mineralen te kort kunnen komen. Kijk of je een goede lik steen hebt.