Jaarling met schouder blessure, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

Jaarling met schouder blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:27

Ik probeer het verhaal zo beknopt mogelijk te maken ;)

Ik moet mijn jaarling gaan verplaatsen, omdat de huidige stal te vol is voor de winter.
Ik had een plekje gevonden en we werden opgehaald. Dit zou haar 2de trailerrit worden.

Ik haalde haar uit de wei en ze was heerlijk ontspannen. Even poetsen en hooi eten op het terras en wachten op de trailer. Toen ze er aan kwamen, hebben we haar naar boven gebracht (stal ligt een stukje dieper dan de weg) ze was nog steeds braaf, maar de spanning nam wel toe. Ik had haar niet zelf vast, maar mijn stiefmoeder. Eerste poging van haar mislukte, dus ik heb haar overgenomen en ze liep rustig met mij naar binnen. Ze was iets onrustig met het sluiten van de trailer, dus ik ging even snel wat hooi halen. Ze werd steeds onrustiger en stond half te stuiteren en toen ging het mis. Ze kwam omhoog en wilde er aan de voorkant uit. Ze kwam met de voorbenen over de stang en op mijn "Ho" stopte ze direct.
Ik weet precies wat er mis ging, daar ben ik me van bewust. Dit had niet hoeven gebeuren en ik had naar de signalen moeten kijken. Ze kwam rustig terug van de stang en bleef nog even staan op de trailer. Daarna er rustig af en ze leek in orde. Ik kon opgelucht ademhalen en we besloten haar terug te zetten op de wei. Dit was niet het moment om met haar op pad te gaan.

Ik wist waar ik aan moest werken en ben gelijk met trainen gestart. Ik kreeg goede hulp en maandag was onze eerste les. (Het gebeurde vorige week zaterdag) we hebben via NH met haar gewerkt en het ging heel goed. Ik vond haar echter wel heel stijf lopen. Aangezien we vlak na een giga bui zijn gaan trainen, dachten we dat het misschien door de regen kwam. Ze staat immers 24/7 buiten. Echter bleef ze toch wat stijf lopen, in de dagen dat ik met haar bezig was. Vrijdag hadden we weer les en zouden we direct de trailer oefenen. De eerste tijd ging het super, maar opeens sloeg ze weer om. We wilde het goed afsluiten en dat is ook gelukt. Echter begon ze steeds 1 voorbeen op te tillen. Eerst dacht ik aan een vlieg onder har buik, maar dat leek er niet te zitten. Zaterdag weer les met de trailer en weer dat been omhoog. Dus terug gezet en ik ben haar zondag gaan opserveren.

Ik zag al snel, dat ze beide voorbenen probeerde te ontlasten. Haar rechter knie was iets warmer, maar niet dik. Op haar linkerbeen, voelde ik 2 kleine knobbeltjes op de pees en was haar oksel wat opgezet. Gelijk de veearts gebeld en die heeft haar beken. Ik had zelf het idee dat het wel eens haar schouders konden zijn en dit beaamde hij ook. De kleine knobbeltjes waren te verwaarlozen en de rest van de benen was gewoon flink gekneusd. Schouders waren zeer gevoelig en daar heb ik pijnstilling voor gekregen. Het zou vandaag al iets beter moeten zijn en met 4 a 5 dagen heel veel beter. Zo niet, dan komt hij weer terug. Ze krijgt haar medicijnen 2 keer per dag en ik doe de avonden, mijn zusje de ochtenden. Zij vond haar vanochtend niet veranderd in lopen, ik ga dit straks zelf ook beoordelen.
Ik hoop dat er niet iets kapot is en het toch nog goed af gaat lopen. Ze staat nu in de paddock op rust en we zullen ook niets met haar doen tot het beter is.

Wie heeft ook zo iets meegemaakt en wil zijn ervaring delen?

Ik ben bang haar kwijt te raken, ze is me tutje. Ze is super lief en luisterd ook heel goed. Ik sla mezelf voor de kop, omdat ik niet goed opgelet heb. Ik had het kunnen voorkomen en meer de leiding moeten nemen. Iedereen zegt dat het niet mijn schuld is, maar zo voelt het wel. Ik neem het mezelf kwalijk.

Anoniem

Re: Jaarling met schouder blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:30

Niet te streng zijn voor jezelf, zoiets kan altijd gebeuren.
Ik hoop dat het meevalt. Buik wel in orde?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:32

Dank je wel, doe mijn best.

Buik lijkt oke, behalve dan een wat gezwollen oksel. Ik mag overal aanzitten en ze eet verder ook goed, ze kan ook haar hals prima bewegen.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 19:54

Ik ben net bij haar geweest.
Ze loopt nog steeds hetzelfde, de oksel is wel nog iets meer gezwollen. Zal denk ik vocht zijn vanuit de schouder.

Ze vind het inmiddels niet meer leuk als ik aankom met het halster. Ze draait haar hoofd weg, maar ik kan hem nog wel aandoen. Was even een klein gevecht van 5 minuten om de spuit erin te krijgen, maar ik geef niet op en de druk was direct weg, na het aannemen. Daarna een tijdje zitten opserveren en nog even naar haar toe gegaan. Wilde nog even alles navoelen en in eerste instantie liep ze weg. Ik ben er gewoon achteraan gelopen en al snel gaf ze het op. Na het voelen (wat ze dan niet erg vind) nog lekker gekroeld. Heb het toch een beetje goed gemaakt denk ik ;)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 15:58

Niemand ervaring ermee??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:53

Mijn pony heeft een schouderblessure gehad.

Hij heeft waarschijnlijk toen een trap tegen het schoudergewricht/opperarmbeen gehad.
Hij maakte een heel vreemd huppeltje met zijn voorbeen.

De pezen en spieren waren toen allemaal verrekt zoals de veearts zei.
Ik heb nooit pijnstilling gehad, persoonlijk ben ik er geen fan van bij paarden, doordat ze geen pijn voelen lopen ze sneller door hun blessure heen.
Heb persoonlijk liever dat ze er wel rekening mee houden :j

Maar goed, mijn pony moest eerst op rust op de wei, ik moest dagelijks de spieren masseren met srl gelei(spiroflor) en pas na een 6 week rust op de wei mocht ik weer beginnen met aan de hand stappen,maar alleen maar rechtuit!
Al met al heeft het 6 maanden geduurd voorsat ponylief weer normaal kon werken.
Wel heeft hij nog steeds een deuk in zijn schouder zitten en dat zou dan een spierscheuring kunnen zijn.
Maar geduld.!! :D

En bij die van mij is het weer helemaal goed gekomen :j

Bij twijfel echo of foto's laten maken om te kijken wat er precies mis is?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-09-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:01

Srl gelei gebruikte ik voor mijn paard ook werkte erg goed.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 20:37

Ze heeft de klap opgevangen met de oksel/onderkant schouder. Maseuren word op die plek een beetje lastig. Ze staat nu op rust in de ruime paddock en mag niet op de wei. Nu is het zo ie zo een rustige merrie, dus rennen doet ze niet.

Ze lijkt beter te lopen, maar dat zal de pijnstilling zijn. Morgen krijgt ze voor de laatste keer en dan kijk ik donderdag en vrijdag hoe ze loopt zonder. Bij twijfel komt er uiteraard verder onderzoek. Ik ga ook kijken voor die srl gelei, wie weet kan ik in elk geval haar oksels ermee masseren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:05

Die van mij moest toen juist wel bewegen op de wei, volgens mijn veearts kwam het anders snel voor dat er verklevingen kwamen in de weefsels :j
spiroflor is homeopathie, ik had het idee dat het toen wel hielp,maar misschien werkt een gewoon massagemiddel ook wel.

Hoe gaat het nu?

Olympia96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:19

Zou ze niet een of meer spieren gescheurd kunnen hebben? Omdat ze met beide benen over de balk kwam? Zal in ieder geval flink uitgerekt zijn. En dat heeft wel wat hersteltijd nodig. Ik zou haar sowieso rust geven en geen grondwerk doen. Je belast haar dan toch zeg maar. Ook al snap ik goed waarom je het doet hoor!
Wanneer 'moet' je weg zijn?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 08:51

Ik doe nu idd even niets met haar, behalve poetsen.

Straks komt de veearts nogmaals. Ze loopt met medicatie wel meer ontspannen, maar nog steeds voorzichtig/stijf. Dat stijve zie je in haar hele lichaam. Ook is haar rechter oksel nog steeds gezwollen en lijkt het dikker te worden. Ik denk dat het daar het probleem zit. Dat was ook de kant waar alle ophangingen ed zaten, in de trailer. Ze zal er vast flink langs gegaan zijn.

We moeten uiterlijk 1 oktober weg. Afhankelijk van wat de veearts zegt, kan ik misschien nog een maandje uitstel vragen. Mocht het zijn dat ze naar de kliniek moet, dan wordt ze meteen weggebracht naar de andere stalling. Maar dan mag de veearts haar ook platspuiten, want ga geen risico's nemen op dit moment.