Ik moet mijn jaarling gaan verplaatsen, omdat de huidige stal te vol is voor de winter.
Ik had een plekje gevonden en we werden opgehaald. Dit zou haar 2de trailerrit worden.
Ik haalde haar uit de wei en ze was heerlijk ontspannen. Even poetsen en hooi eten op het terras en wachten op de trailer. Toen ze er aan kwamen, hebben we haar naar boven gebracht (stal ligt een stukje dieper dan de weg) ze was nog steeds braaf, maar de spanning nam wel toe. Ik had haar niet zelf vast, maar mijn stiefmoeder. Eerste poging van haar mislukte, dus ik heb haar overgenomen en ze liep rustig met mij naar binnen. Ze was iets onrustig met het sluiten van de trailer, dus ik ging even snel wat hooi halen. Ze werd steeds onrustiger en stond half te stuiteren en toen ging het mis. Ze kwam omhoog en wilde er aan de voorkant uit. Ze kwam met de voorbenen over de stang en op mijn "Ho" stopte ze direct.
Ik weet precies wat er mis ging, daar ben ik me van bewust. Dit had niet hoeven gebeuren en ik had naar de signalen moeten kijken. Ze kwam rustig terug van de stang en bleef nog even staan op de trailer. Daarna er rustig af en ze leek in orde. Ik kon opgelucht ademhalen en we besloten haar terug te zetten op de wei. Dit was niet het moment om met haar op pad te gaan.
Ik wist waar ik aan moest werken en ben gelijk met trainen gestart. Ik kreeg goede hulp en maandag was onze eerste les. (Het gebeurde vorige week zaterdag) we hebben via NH met haar gewerkt en het ging heel goed. Ik vond haar echter wel heel stijf lopen. Aangezien we vlak na een giga bui zijn gaan trainen, dachten we dat het misschien door de regen kwam. Ze staat immers 24/7 buiten. Echter bleef ze toch wat stijf lopen, in de dagen dat ik met haar bezig was. Vrijdag hadden we weer les en zouden we direct de trailer oefenen. De eerste tijd ging het super, maar opeens sloeg ze weer om. We wilde het goed afsluiten en dat is ook gelukt. Echter begon ze steeds 1 voorbeen op te tillen. Eerst dacht ik aan een vlieg onder har buik, maar dat leek er niet te zitten. Zaterdag weer les met de trailer en weer dat been omhoog. Dus terug gezet en ik ben haar zondag gaan opserveren.
Ik zag al snel, dat ze beide voorbenen probeerde te ontlasten. Haar rechter knie was iets warmer, maar niet dik. Op haar linkerbeen, voelde ik 2 kleine knobbeltjes op de pees en was haar oksel wat opgezet. Gelijk de veearts gebeld en die heeft haar beken. Ik had zelf het idee dat het wel eens haar schouders konden zijn en dit beaamde hij ook. De kleine knobbeltjes waren te verwaarlozen en de rest van de benen was gewoon flink gekneusd. Schouders waren zeer gevoelig en daar heb ik pijnstilling voor gekregen. Het zou vandaag al iets beter moeten zijn en met 4 a 5 dagen heel veel beter. Zo niet, dan komt hij weer terug. Ze krijgt haar medicijnen 2 keer per dag en ik doe de avonden, mijn zusje de ochtenden. Zij vond haar vanochtend niet veranderd in lopen, ik ga dit straks zelf ook beoordelen.
Ik hoop dat er niet iets kapot is en het toch nog goed af gaat lopen. Ze staat nu in de paddock op rust en we zullen ook niets met haar doen tot het beter is.
Wie heeft ook zo iets meegemaakt en wil zijn ervaring delen?
Ik ben bang haar kwijt te raken, ze is me tutje. Ze is super lief en luisterd ook heel goed. Ik sla mezelf voor de kop, omdat ik niet goed opgelet heb. Ik had het kunnen voorkomen en meer de leiding moeten nemen. Iedereen zegt dat het niet mijn schuld is, maar zo voelt het wel. Ik neem het mezelf kwalijk.