Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

tamary schreef:Zonder zadel geeft puntbelasting (jullie zitbeenknobbels) voeg daar eigenlijk te groot (en dus pony uit balans brengen) en grote schommelingen in het weer aan toe (van warm en droog naar fris en 36+ uur regen) aan toe en je hebt grote kans op pijnlijke rugspieren. Niet meer rijden dus en na rustperiode voor herstel andere manier van werk en samen plezier maken zoeken.
tamary schreef:Een dier dingen aanleren is ook een kunst. Trainer zijn moet je ook leren. Kijk eens of je ergens les kan krijgen en verdiep je in de bestaande methodes, niet iedereen kan alles zo uit het niets. Echter als je maar een korrel gevoel/talent hebt, dan kan je dat uitbouwen naar een basis waarmee je aan de slag kan (enkel de lastige gevallen laten staan, maar dat doen veel goede trainers ook).
liliekska schreef:Vrijheidsdressuur en lange lijnen is heel leuk om te doen! Zou wel een paar lessen daarin nemen. Maar op een gegeven moment moet je gewoon voor het welzijn van je pony kiezen en stoppen met rijden.
liliekska schreef:In de OP zeg je dat je nog erop rijd?
En je leert het inderdaad niet zomaar, ik raad je ook aan om les te nemen zodat je dingen niet verkeerd aanleerd en je pony er misbruik van gaat maken.
RaafSmits schreef:Het klinkt alsof de pony's jullie wat zat zijn.
Jullie zitten in ieder geval niet op een lijn.
Wat je beschrijft klinkt als de Shetjes in Slagharen vroeger.....waar jan en alleman maar op gezet werd en mee weg moest.
Er zijn honderd en een dingen te bedenken die je wél kan doen als 12 jarige met een Shet.
Ik zou me daar op richten.
Beetje jammer dat jullie dat niet zelf kunnen bedenken als de pony's zo reageren.
liliekska schreef:Nogmaals niet zelf aan gaan klooien, Goede instructeur zoeken. Hoeveel zo'n les precies kost weet ik niet maar meestal is het als je bijvoorbeeld met z'n 2en les neemt wel goedkoper per persoon.