wat kan ik mijn paard (1.78) bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlot

wat kan ik mijn paard (1.78) bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 07:48

Hoi allemaal,
Misschien dat iemand mij hier kan helpen.
Op internet is zoveel te vinden.

Ik heb 4 maand terug een 7jarige ruin van 1.78 aangekocht. Zwaar ondervoed.
Hij kon de portie hooi van onze pony's nog niet op.

Ondertussen staat hij op onbeperkt hooi en 2x daags 1 kilo havens Derby. En gaat enkele uren per dag de wei op.
Hier doet hij het super op, ik heb er in 4 maand +/- 150/200 kilo weer bij op gekregen.

Maar nu hij meer in training komt, is het moeilijk om hem nog meer aan te laten komen. En voor het mooie mag er echt nog wel wat bij.

Nu zoek ik iets om bij te voeren.
- hij heeft energie en looplust genoeg, is dus ook niet meer nodig.
- iets wat hem helpt bij spieropbouw
- iets waarvan hij toch wat meer aankomt
- iets wat ik gewoon 1/2 keer daags bij de brokken mee kan voeren. Aangezien ik mijn ouders overdag niet teveel wil laten doen.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:51

Pavo 18 + , wonderspul .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:51

equilin basic heeft wonderen gedaan voor mijn grote paard

corinne1981

Re: wat kan ik mijn paard (1.78) bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:55

Seniores priores. Werkt erg goed en voer je als een slobber.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:59

Senioren prioris en/of pulp. En goed ontwormen ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:08

Kijk eens op de site van Dodson&Horrell...supervoer !

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:15

Lucerne + pavo care for life + omega olie van de paarden drogist. Dat doet het bij mijn paard in ieder geval goed. Die was ook lastig vol te krijgen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:21

Zonnebloemolie over het voer. Ook goed voor de vacht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:24

Bietenpulp is een dikmaker, eventueel met mais en inderdaad zonnebloemolie.

Al is de pulp vaak al voldoende..en niet al te duur om te voeren.
Wel minimaal 6 uur weken voor het voeren.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:25

Ik heb een merrie van 176 en zij krijgt fiber force van cavalor en pianissimo van cavalor... 2 scheppen fiberforce en 1 schep pianissimo... dat zowel s ochtends als s avonds met natuurlijk ruwvoer

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:31

Gewoon 2 maal daags een 3/4 kwart emmer lucerne meevoeren met de brok die je al geeft. Van lucerne zetten te mooi aan, ze verteren het goed en worden er niet heet van. Top voer! Het is wel zaak dat je er echt een een hele beste hoeveelheid van voert, anders zet het geen zoden aan de dijk. Het welbekende handje lucerne doet weinig.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:43

Seniores priores en luzerne
Of cornmuesli van master

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:52

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:05

Voor spieropbouw zijn eiwitten belangrijk. Let bij het uitzoeken van voer op de hoeveelheid zetmeel; van veel zetmeel wordt je paard heter en je schrijft dat je niet wil. Horsemolen Q-line Top heeft bijvoorbeeld veel eiwit en weinig zetmeel. Ik ga dit binnenkort voeren aan mijn (over)ijverige merrie die wel krachtvoer nodig heeft voor spieropbouw.

Seniores Priores is een mooie dikmaker maar geen spieropbouwer en heeft net als bietenpulp serieuze inweektijd nodig. Als je die tijd hebt is het fijn voer, ik voer het aan een paard dat snel onder wenselijk gewicht komt en hiermee blijft ze goed. 2x per dag krijgt deze merrie het gewoon bij haar krachtvoer; 1/2 schep Sen.priores aanmaken met ruim 1,5 liter water en dan krijgt ze er 1 schep krachtvoer bij. Ze eet er super tevreden en rustig van, in haar geval een groot pluspunt! We voerden eerst de priores zonder krachtvoer (1 schep met 3 liter water) maar daar vond ze niets aan en dus at ze het niet. Maar goed, dat is per paard verschillend dus dat moet je voor je eigen paard uitvinden :j

Overigens zou ik je paard 3x daags krachtvoer gaan geven als dat kan. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer + een paar uur weiland dus daarmee zit je goed. Een keer extra krachtvoer per dag geeft je de mogelijkheid meer te voeren zonder dat je porties (te) groot worden voor optimale verteerbaarheid. Mijn merrie doet het goed op vaker voeren in kleinere hoeveelheden (ipv 2x 1 schep brok+1 schep muesli krijgt ze nu 3x 1/2 schep brok+1/2 schep muesli). Het is iets meer qua hoeveelheid maar omdat de portiegrootte kleiner is, is de vertering optimaler. Een paardenlijf kan niet veel krachtvoer tegelijkertijd verteren dus tja, dan maar meer porties :) Als je je ouders er niet mee wil belasten, kun je misschien na arbeid voeren of anders 's avonds laat nog een keer? Uiteraard afhankelijk van je huidige voertijden maar meestal is 3x per dag goed te doen. Succes met je paard, als hij de afgelopen tijd zo mooi is bijgekomen lukt dat laatste stukje vast ook! Soms is alleen dat laatste stukje een kwestie van geduld, dan zie je grootste verschillen binnen vrij korte tijd ontstaan en moet je voor je gevoel eindeloos op het laatste beetje wachten ;)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 11:35

Dorine92 schreef:
Zonnebloemolie over het voer. Ook goed voor de vacht

Is goed ontwormt en krijgt inderdaad ook zonnebloemolie!

Ik ga is alles even nazoeken

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:39

Mijn paard van 1m80 stond in maart ook wat aan de magere kant en de staleigenaar gaf hem het volgende:
750g onderhoudsmengeling, een grote schep (zo'n ijzeren) bietenpulp, een grote schep luzerne, rijstzemelen en dan onbeperkt hooi/voordroog en hij staat ook gewoon op gras.

Op een paar maanden is hij heel mooi op gewicht gekomen :)

Voor de spieropbouw geef ik Equitop Myoplast bij. :)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:39

ik had dit met een oude ruin. hij kreeg een heel schema op een dag en binnen 4 maanden was hij prachtig vol.

hij kreeg:

9 uur hooi flinke berg
11 uur 3 kilo sport brok
1 uur 3 kilo pulp
3 uur merrie brok met sport brok 3 kilo
6 uur 3 kilo luzerne
9 uur flinke berg hooi
en om 12 uur nog een keer een flinke berg hooi.

hij werd absoluut niet hevig. en natuurlijk had hij wel dekens om (was in de winter) zodat hij niet ad omm zich warm te houden maat eten om vet op te slaan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:50

xGwennn_94 schreef:
ik had dit met een oude ruin. hij kreeg een heel schema op een dag en binnen 4 maanden was hij prachtig vol.

hij kreeg:

9 uur hooi flinke berg
11 uur 3 kilo sport brok
1 uur 3 kilo pulp
6 uur 3 kilo luzerne
9 uur flinke berg hooi

hij werd absoluut niet hevig. en natuurlijk had hij wel dekens om (was in de winter) zodat hij niet ad omm zich warm te houden maat eten om vet op te slaan.

Oei 3 kilo brok in 1x zou ik niet zomaar doen... Kans op maagzweren is dan sterk vergroot.. Ik heb geleerd max 2 kilo per voerbeurt en pony's 1.

Mijn merrie is ook (te) schraal, ze krijgt nu bijna een volle emmer senioren priores van subli en 1,5 kilo sportbrok + nog vitaminebrokjes dus ik lees even mee!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:53

Bietenpulp, seniores, luzerne (die van mij krijgt het wel in brokvorm :'))

Zeg eerlijk dat ik geen fan ben van veel brok voeren, maar dat is ook meer omdat je geen stuiterend paard wilt :') Misschien voor een oudje leuk, maar ehm.... Anders niet snel doen... Maisvlokken deed ik bij mijn oudje door de pulp heen zodat het wat lekkerder voor hem was...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:56

zo'n groot paard wat naar eigen zeggen 4 maand geleden ondervoed was en nu dat laatste beetje niet bijtrekt omdat de training opgepakt wordt, zou ik persoonlijk nog langer met rust laten.

die 150-200 kg die je er al bij kreeg heb je gemiddeld met 40-50 kg per maand gedaan. Laat eerst zijn lijf daar maar op acclimatiseren. Vooral zo'n groot paard.

en hij is 7,... Grote paarden hebben over het algemeen meer tijd nodig. Vooral als hij ook nog eens een periode (lang of kort) ondervoed is geweest.

Hoe meer brok je erin stopt des te luier zijn maag en darmen worden.

kortom mijn advies: van vroeg tot laat de weide op om de onnodige energie kwijt te kunnen raken en geestelijk tot rust te komen. Niet teveel brok. En nog ff wachten met trainen.

Snap dat je met je nieuwe aanwinst wil werken. Dat heb ik ook meegemaakt. Mijn ruin had destijds slechte hoeven (wel voll. goedgekeurd). Maanden op de weide gezet. Uiteindelijk kreeg hij met 5 nog een flinke groeispurt. Achteraf blij met mijn keuze, hoe graag je zelf ook wil.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 06-09-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:59

Mijn ruin begint de dag met hooi, daarna een kilo biks, als ik kom krijgt hij sublie senior slobber, een halve emmer. Als ze savonds op stal staan wederom hooi en een kilo brok. Sinds de subli zie ik hem voller worden en ook meer tevreden. Daarvoor al muslies en luzerne geprobeerd maar dat was het niet voor hem. Vond hij lekker maR werd er niet voller van.

Door de slobber doe ik nog een vitamine rn mineralen granulaat. Mijn reus is 180 en nog steeds in de groei.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:18

Mijn ruin is in 9 maand van 1.77 naar 1.80 + gegroeid en werd hierdoor ook schraler

Wij geven nu dik een maand lucerne bij zijn normale rantsoen en hij is alweer goed bij getrokken. Daarnaast de training rustig opbouwen en gebruik maken van de rust en extra compensatie van de spieren. Dus langzaam opbouwen en zwaardere trainingen afwisselen met lichte stap training

Hij krijg nu sportmuesli(halve schep ) lucerne (1 schep )basisbrok (1schep) en onbeperkt hooi en komt zeer goed bij ook kwa bespiering

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:03

Amiigo schreef:
xGwennn_94 schreef:

hij kreeg:

9 uur hooi flinke berg
11 uur 3 kilo sport brok
1 uur 3 kilo pulp
6 uur 3 kilo luzerne
9 uur flinke berg hooi

Oei 3 kilo brok in 1x zou ik niet zomaar doen... Kans op maagzweren is dan sterk vergroot.. Ik heb geleerd max 2 kilo per voerbeurt en pony's 1.

Mijn merrie is ook (te) schraal, ze krijgt nu bijna een volle emmer senioren priores van subli en 1,5 kilo sportbrok + nog vitaminebrokjes dus ik lees even mee!

kan geen kwaad hoor op grote stallen waar ik gewerkt heb deden ze ook meer brok in 1 x geven.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:04

ag mijn oudje leek wel 5 jaar en dat kwam niet door de brokken ;)