ocd-avulsie tips en advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

ocd-avulsie tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 08:08

Hoi
Ik heb een vraagje over röntgenfoto's. Dit gaat over een aard dat we willen kopen.
Het gaat over de sprong links achter dit paard heeft hiervoor een 3 gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Zelf heb ik geen verstand van foto's en heb ze laten beoordelen door twee artsen de eerste zegt
avulsie fragment in kogel LA in mijn optiek acceptabel beoordeling verhoogd risico.
Voor second opinion tweede arts gevraagd en die zegt ocd niet acceptabel.

Nu weet ik niet zo goed wat te doen heeft iemand ervaring met ocd?
En is het goed te verhelpen als ze er last van krijgen?

Het gaat om een fok merrie van 8 jaar niet bereden, we willen haar zowel voor fokkerij als afstandsritten rijden gebruiken.
Als iemand iets meer info of ervaringen heeft hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
Dit is de merrie

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:26

Een merrie met een 3 op de sprong en OCD in een kogel moet je sowieso niet mee willen fokken.
Uiteraard zijn er gewoon zat mensen die het wel doen.

Dat de sprong niet helemaal gaaf is zie ik wel, maar ik kan geen fragmentje op de kogel ontdekken. Ik kijk denk ik niet goed. Edit: Dit zijn allebei foto's van de sprong zo te zien. Heb je ook een foto van de kogel waar de OCD hoort te zitten?

Darley

Re: ocd-avulsie tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:33

Bedoel je nu OCD in de sprong of in de kogel? Als ik het goed heb kan het van de sprong erfelijk zijn, andere delen niet. Mijn paard had een paar losse fragmentjes in zijn rechterachterknie , hij is 6 jaar en afgelopen juni eraan geopereerd. Het is helemaal verholpen en paardje loopt veel fijner.
Wat mijn DA zei was dat een paard met OCD als ze het niet weghalen altijd pijn heeft in de galop, dus eigenlijk van belang dat het wordt weggehaald. :)

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 11:32

Bedankt voor jullie antwoorden, sorry voor de onduidelijkheid zie het zelf nu ook!
Het is een 3 op de sprong links achter en er word door de ene dierenarts gesproken over een avulsie in de kogel, waar de ander o.c.d ziet.
hierbij ook de foto van de kogel.

Afbeelding

Afbeelding

Darley

Re: ocd-avulsie tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:41

Als ik het goed zie, zie ik inderdaad een chipje op de onderste foto. Een OCD'tje weghalen is geen grote ingreep maar vind ik persoonlijk wel noodzakelijk. (Zie mijn topic, heel volgtopic over revalidatie erna) . Ik ben natuurlijk geen DA maar dit is uit eigen ervaring! Succes, je mag altijd een pb sturen :)