Glucose opname test

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shoran123

Glucose opname test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 13:56

Hi iedereen,

Ik kon er heel weinig over vinden op internet, en dierenarts komt pas volgende week. Zou toch graag ervaringen willen horen.

Mijn paard is al een lange tijd heel mager ( met name achterhand ), en geen spieropbouw. 13 jaar oud.
Paard krijgt onbeperkt hooi, goed voer ( zelfde voer als sportpaard dat Z springt )

Geen wormen, bloed is goed, en vacht ziet er super uit, paard is niet sloom, gewoon alert.

Ze willen nu een glucose opname test gaan doen, omdat ze twijfelen of het paard wel de juiste stoffen opneemt.
Hebben jullie hier ervaring mee? En welke behandeling staat hiervoor?

Hoe groot is de kans van slagen, paard is al een tijd chronisch mager...

Groetjes,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:09

Heb er wel van gehoord, je hebt de orale en de intraveneuse test dacht ik
Weet je welke er gebeuren gaat dan?
Moet je er voor naar de kliniek of komen ze bij je op stal.

Denk dat het afhankelijk van de uitslag is wat er gaat gebeuren.
Maar als het niet goed is dan werkt een deel van de darmen niet goed zodat het paard geen voedingstoffen op kan nemen uit de voeding.
Denk dat ze dan misschien nog perciezer willen weten wat er niet goed is?

Ben wel heel benieuwd hoe dat verder gaat :j

Memere

Re: Glucose opname test

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:06

Ik heb dit in januari 2014 laten doen met mijn (onlangs verkochte) paard.
Hij is door de medische molen heen gehaald en verschillende dagen moeten blijven, mocht ik alleen de glucosetest gedaan hebben zou hij max 2 dagen daar moeten blijven.

Hij moest nuchter binnengebracht worden, er word om de zoveel tijd bloed getrokken voor steeds te zien/controleren of er iets verandert in de bloedwaardes.

Uit de glucosetest kwam uit dat hij malabsorptie syndroom had, hij kon bijna tot niet suikers en zetmeel opnemen waardoor hij zo chronisch mager was ondanks er KG's dikmakers inging per dag.
De voerdeskundige op afdeling paarden heeft toen een aangepast dieet schema opgemaakt waaraan ik me moest houden, paard (2,5 jarige tuigerhengst van 1m54) is van 304 kg(januari 2014) naar 530 kg gegaan(mei 2015), dit als toen 4,5 jarige ruin van nu 1m63)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 00:30

Is er ook al getest op PPID?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:01

Wat ik weet van een glucose opname test is dat ze ruim een dag op de kliniek staan en er elk uur? bloed af wordt getapt en wordt getest. Voor een paard geen pretje.

Althans mijn paard had ooit hetzelfde. Was toen 16 jaar geloof ik en ook aardig schraal, keek niet heel fit uit de ogen maar kreeg zat voer.
We hebben eerst mest en normaal bloedonderzoek gedaan waar niks uit kwam, volgende optie was glucose opname test maar ik heb ervoor gekozen dit niet te doen.

uiteindelijk heb ik de homeopaat laten komen en dat heeft wondertjes verricht bij mijn paard. Dus als je, je paard dat wil besparen en openstaat voor zoiets als een homeopaat kan je dat altijd eens proberen.
Zelf ben ik niet zo van onverklaarbare zweverige dingen maar hier zweer ik op. :)