Hard, scherp plastic in Hartog luzerne!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuCa88

Hard, scherp plastic in Hartog luzerne!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 11:51

Al jaren voeren wij met regelmaat Hartog luzerne naar alle tevredenheid.
Helaas vond ik deze week stukken hard donkerbruin plastic van een paar cm doorsnee met scherpe punten in de luzerne. Ik heb Hartog op de hoogte gesteld en ze gaan het betreffende plastic onderzoeken.
Ze gaven toe dat hun scanner en zeef dit soort stukjes plastic niet kan onderscheppen en dat maakt dat ik in ieder geval ben gestopt met het voeren van luzerne.
Ik hoop dat degene die hun paarden luzerne voeren het voer even goed nakijken voordat ze het geven, want je moet er niet aan denken dat ze dit scherpe plastic binnen krijgen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hard, scherp plastic in Hartog luzerne!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:44

Ik snap dat je geschrokken bent maar als dit het eerste incident in jaren is is het dan niet een beetje overdreven om meteen te stoppen met het voer? Ik denk dat we allemaal weleens iets gevonden hebben in voer.

LuCa88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 12:51

Tja doe met deze info wat je wilt.
Op de site van Hartog las ik overigens bij de reviews dat er vaker plastic steentjes e.d. In zit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:55

Ik snap dat je geschrokken bent, maar als ik zie Hoe mijn paarden met een enorme vaardigheid het blaadje dat niet lekker is uit hun mond werken. .. Ik zou zoals jij melding maken en verder alert blijven en gewoon blijven voeren

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:56

Polly schreef:
Ik snap dat je geschrokken bent maar als dit het eerste incident in jaren is is het dan niet een beetje overdreven om meteen te stoppen met het voer? Ik denk dat we allemaal weleens iets gevonden hebben in voer.

Inderdaad , dit kan gebeuren je moet altijd goed opletten .
En dat geld ook voor je eigen voedsel in de voorgesneden groentes kan ook iets zitten zoals deeltjes muis en dergelijk ........

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:59

LuCa88 schreef:
Tja doe met deze info wat je wilt.
Op de site van Hartog las ik overigens bij de reviews dat er vaker plastic steentjes e.d. In zit.

Misschien moet je een keer komen kijken als ze aan het oogsten zijn, de troep die erin zit is de troep die mensen uit hun auto pleuren en in het land terecht komen. Steentjes kunnen paarden er zelf wel uit vissen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:04

Bij Hartogh nog nooit vreemde dingen tegen gekomen. De Luzerne van de Welkoop wel toen ik het nog voerde. Heb voor de grap eens verzameld hoeveel rotzooi er niet in thuis hoorde, mee genomen naar de winkel en nooit meer wat van gehoord. Dat was voor mij de reden om dat merk niet meer te voeren.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:05

Tja het blijft een natuurproduct...
Kan me voorstellen dat je niet op scherp plastic zit te wachten in je luzerne, maar om het dan zo op bokt te gooien.

LuCa88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 13:13

Frensie schreef:
Kan me voorstellen dat je niet op scherp plastic zit te wachten in je luzerne, maar om het dan zo op bokt te gooien.

Precies: het is een natuurprodukt en daar hoort geen plastic in!

Er zullen genoeg mensen zijn die het wel een issue vinden, bezorgd zijn voor het welzijn van hun paarden en wel graag gewaarschuwd worden.
Laatst bijgewerkt door LuCa88 op 04-09-15 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:15

Tja, ik vind ook weleens een stuk plastic en zelfs een half verroest bierblikje gevonden in mijn hooi.
En dat terwijl ik echt het land ben doorgelopen voor het hooien.
Helaas ontkom je er niet altijd aan dat er troep in kan zitten/liggen, helemaal als je land naast een doorgaande pad/weg hebt liggen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:28

LuCa88 schreef:
Frensie schreef:

Er zullen genoeg mensen zijn die het wel een issue vinden, bezorgd zijn voor het welzijn van hun paarden en wel graag gewaarschuwd worden.

Ik mag hopen dat je zelf geen voorgesneden groentes eet , en dat je daar nooit iets tussen vind.......

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:35

LuCa88 schreef:
Frensie schreef:

Nee daar hoort inderdaad geen plastic in, mee eens.

Maar dat er weleens iets in kan zitten is logisch als je zit hoeveel mensen hun vuil zo maar in de natuur gooien

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:35

Ik denk dat we allemaal wel eens iets gevonden hebben in het voer... Als je maar lang genoeg paarden voert zal het af en toe gebeuren. Als Hartog dit er al niet uit kan filteren, is ook niet het eerste het beste merk, dan zal een andere leverancier dat ook niet kunnen en loop je bij overstap naar een andere hetzelfde risico. De vraag is wat het is geweest, en mijn ervaring is dat een leverancier/fabrikant het zeker onderzoekt.

En een bekend merk zal ook relatief veel gevoerd worden, en er zal dan ook relatief vaker iets in gevonden worden dan in een of ander 'exotisch' merk.
Laatst bijgewerkt door stefje op 04-09-15 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:36

Ik heb het vorig jaar ook gehad, contact met Hartog gehad, stuk plastic opgestuurd, maar ze konden de oorzaak niet vinden (was trouwens een groot zwarts stuk, niet te missen). Ik zou een zak vergoed krijgen, maar tot op heden nog niets ontvangen (en verwacht het dus ook niet meer ;) )

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:37

fannetje schreef:
Ik heb het vorig jaar ook gehad, contact met Hartog gehad, stuk plastic opgestuurd, maar ze konden de oorzaak niet vinden (was trouwens een groot zwarts stuk, niet te missen). Ik zou een zak vergoed krijgen, maar tot op heden nog niets ontvangen (en verwacht het dus ook niet meer ;) )

Als ze een zak zouden vergoeden en je hebt nog niets gehoord, dan zou ik daar gewoon nog een keer achteraan gaan.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:43

JustLizz schreef:
fannetje schreef:

Als ze een zak zouden vergoeden en je hebt nog niets gehoord, dan zou ik daar gewoon nog een keer achteraan gaan.

Dat heb ik toen al gedaan, maar daarna niets meer gehoord. Ben dan ook uit principe overgestapt op de Daily plus van Pavo :P Paard doet het er prima op, dus laat het lekker zo, kan mijn energie wel beter gebruiken ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:44

Waar een mens zich al niet druk over kan maken :Y)

Het hoort niet, maar ik denk dat werkelijk elke paardeneigenaar wel weet dat het er in kán zitten. Met verstand kun je nagaan dat die producten van het land komen, en in land ligt nou eenmaal wel eens wat. Kun je niks aan doen.

Ik vind dat ze netjes met je melding omgaan, maar ik vind het van jou daarin tegen niet netjes dat je hun 'zwart' maakt op internet.
Plaats dan iets algemeens; in natuurproducten kan rotzooi zitten. Bij élk merk komt dat wel voor.

LuCa88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 13:47

fannetje schreef:

Ja ik moet het ook opsturen en hoop er wel wat van te horen.
Hier dacht de dame aan de telefoon dat het waarschijnlijk een stuk drainagepijp was. Ze klonk niet echt verbaasd en t feit dat er zo snel een " diagnose" was doet mij idd vermoeden dat ik niet de eerste ben die dit in de luzerne heeft gevonden.
Dit blijkt overigens ook uit diverse reviews op de site van Hartog.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:08

LuCa88 schreef:
fannetje schreef:

Ja ik moet het ook opsturen en hoop er wel wat van te horen.
Hier dacht de dame aan de telefoon dat het waarschijnlijk een stuk drainagepijp was. Ze klonk niet echt verbaasd en t feit dat er zo snel een " diagnose" was doet mij idd vermoeden dat ik niet de eerste ben die dit in de luzerne heeft gevonden.
Dit blijkt overigens ook uit diverse reviews op de site van Hartog.

Joh, ik had vorig jaar kauwgom die naar zeep smaakte (erg lekker, NOT). Melding gemaakt. Netjes te woord gestaan. Doosje opgestuurd. Kreeg mooi doosje terug als compensatie. Nieuwe doosje smaakte ook naar zeep. Blegh. Weer melding gemaakt, weer Mogen terugsturen. Er waren meer klachten over geweest.

Maanden later pakketje met 4 nieuwe doosjes kauwgummetjes en een schrijven dat ze hadden terug kunnen vinden waarom het naar zeep (was overigens geen schoonmaakmiddel) smaakte. netjes opgelost.

Lucerne wordt op het land geteeld (vorig jaar nog 20 Ha bij mij voor de deur). Daar kun je helaas ook niet-land-Eigen dingen in terugvinden. En veelal zullen dat dingen zijn die op elkaar lijken. Wellicht is er in een batch wat fout gegaan (zeef of scheider die niet naar behoren werkte bijvoorbeeld).

Door dit soort dingen te blijven melden, kan het bedrijf de procedures onder de loep nemen en kijken of ze de kwaliteit kunnen verbeteren. Overal kan wat misgaan en van meldingen of "klachten" kan een bedrijf juist beter worden.

Je wilt niet weten wat ze in dit soort natuurproducten tegenkomen. Wat denk je van de aardappels of bieten. Heb ooit gehoord dat ze een reeenpoot erin gevonden hadden. Of stokken, of of of. Hoort het erin? Nee. Kan het gebeuren, ja met al die machines van tegenwoordig zal dat eerder gaan. Wil je dat niet, zul je met de hand het gras moeten maaien en zelf moeten gaan voeren.

Overigens liever zo'n groot stuk dat zichtbaar is dan een klein scherp iets dat je amper ziet.

Oh en het welzijn van mijn paarden staat zeer hoog bij mij hoor. Dus daar ligt het niet aan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:10

Hooi is een product zo van het land, net als hooi enz. daar vind je ook wel eens rommel tussen. Kan het bedrijf weinig aandoen. Zou me daar ook niet zo druk over maken, mede daar de paarden dit echt niet zo maar even opeten.

LuCa88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 14:35

Wilawander schreef:
Hooi is een product zo van het land, net als hooi enz. daar vind je ook wel eens rommel tussen. Kan het bedrijf weinig aandoen. Zou me daar ook niet zo druk over maken, mede daar de paarden dit echt niet zo maar even opeten.

Dat er rommel tussen zit is niet het probleem, maar wel dat dat er blijkbaar niet adequaat uitgehaald kan worden. En het plastic dat ik vond was duidelijk zichtbaar maar wie weet hoe fijne stukjes er in zitten die je niet ziet. En dat risico vind ik te groot, temeer omdat een paard die heel kleine stukjes wellicht ook over het hoofd ziet.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:40

Dus zit je ze lekker zwart te maken op internet?

Ja het gebeurt maak een melding en laat ze het uitzoeken oplossen. Een paard eet geen plastic en zal het er allemaal wer uitgooien. Want ja dat proeven ze echt wel.

Ik moet zeggen dat ik jou manier van handelen erger vind als dat van hartog :n
Iedere voerproducent heeft hier mee te maken omdat wij dus ook jij! ons afval lekker langs de weg gooien! Begin bij jezelf :)

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:55

Hartog "oogst" ook op meerdere landen bij ons in de buurt. Mooie landen, goed gras maar helaas wel met fietspaden en autowegen rondom. Als je ziet wat fietsers en automobilisten allemaal zomaar weggooien is het niet zo gek dat dit ook in de weilanden terecht komt. Filteren wordt inderdaad lastig. Metaal is er misschien nog wel d.m.v. een magneet uit te halen maar plastic, zeker kleinere stukken is veel lastiger. Ongetwijfeld is hier vast wel iets op te bedenken maar producenten willen natuurlijk ook dat hun product betaalbaar blijft en dat is altijd een lastige afweging.

Overigens tref ik in hooi, kuil en stro ook wel eens dingen aan die er niet in zouden moeten zitten. Hoogtepunt was toch wel een geplette ringslang in een plak stro van een partij uit Frankrijk. Tja, het hoort erbij zullen we maar zeggen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:03

Beetje overdreven. Logisch dat je schrikt, maar kan gebeuren. Je zegt dat je het al tijden voert en nu heb je 1(!) keer iets gevonden en gelijk drama... Al die andere keren was het prima, je hebt contact gezocht met het bedrijf en melding gemaakt. Volgende keer gewoon weer even opletten, mag hopen dat je dat met je eigen eten ook doet.. Als je dat bij elke leverancier zo doet kan je straks niets meer voeren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:52

Sorry maar ik vind je reactie wel behoorlijk over de top. Helaas kan het gebeuren, is en blijft een natuurproduct. En als ik kijk bij Hartog zelf, gaat alles daar wel netjes aan toe. En dat het op de website staat vind ik persoonlijk alleen maar netjes, wetende dat andere site's niet weten hoe snel ze zulke berichten moeten verwijderen.

Ik voer zelf echt al jaren Hartog lucerne en heb er nog nooit wat in terug gevonden. Daar in tegen voerde ik hiervoor het van Subli. Nou als je daar over zou klagen, dan geef ik je gelijk. Want daar gebeurde het veel vaker. Maar om daar nu speciaal een topic voor te gaan aanmaken om ze zwart te maken? Nou nee, sterker nog dat is de eerste reactie die ik er over zeg/spreek op internet (en met andere).

Het zou een hele hoop ellende schelen als niet iedereen hun troep zo maar buiten neer dumpt. Niet alleen voor de lucerne, maar ook voor bv koeien. Heb je dat wel eens gezien? Nee dan heb je pas echt reden tot klagen.