Hoefkankerbehandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jess2013

Hoefkankerbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:31

Hi allemaal,

Ik start dit topic vooral om van me af te schrijven wat er de afgelopen maanden, of beter; het afgelopen jaar op me af is gekomen door de hoefproblemen van mijn paard. Ook omdat ik hoop dat dit anderen helpt bij hun zoektocht en afwegingen.

Op 23 feb plaatste ik een oproep met als titel: Al bijna een jaar bezig met het bestrijden van hoefzweren. Uit dit titel klonk denk ik al veel onmacht, want ik hield zijn stal toch schoon en ik zorgde toch goed voor zijn hoeven? Helaas hielp dit allemaal niets. Ik kreeg best veel reacties in de richting van Cushing; ik las me in en liet dit onderzoeken. Op dat moment hoopte ik hard dat dat het was, gewoon omdat ik eindelijk een oorzaak wilde weten en omdat er medicatie voor bestaat. De uitslag was echter negatief en dus stonden we nog net zo ver als we begonnen.

Vrij plotseling groeide er begin april ineens een wit weefsel naast de straal, als een soort grillige bol. Dit kwam na een bekapbeurt tevoorschijn en groeide snel. De hoefsmid raadde me aan om een veearts in te schakelen en toen die kwam werd de hoefkanker vastgesteld. Omdat er in 2, soms 3 hoeven hoefzweren waren en in die hoeven ook de stralen onrustig waren (rotstraal, terwijl hij daar in de 9 jaar dat ik hem daarvoor al had nog nooit last van had gehad) was het zeer aannemelijk dat de hoefkanker zich in meerdere hoeven tegelijk bevond.
Tussen de afspraak met de hoefsmid en die van de veearts had ik intussen wat research gedaan rond hoefkanker en daar werd ik verre van vrolijk van. Een behandeling zag ik niet zitten vanwege de heftigheid ervan en de recidive-kans. Ook de veearts raadde dit af. Het kwam er op neer dat ik nog maar veel moest genieten van de goede dagen en door adequaat bekappen moest proberen hem zo pijnvrij mogelijk te houden. Hij kon nog een tijdje door en in mijn hoofd stelde ik me in op de Herfst, gezien het slechtere weer. Tot die tijd hoopte ik er voor ons beiden nog zoveel mogelijk lol uit te halen.

Ik verzorgde zijn hoeven zo goed als mogelijk, door ze minimaal wekelijks te spoelen en weken (in soda, biotex of Badedas) en steeds met watjes Hypozin of betadine af te sluiten voor het vuil. Op de drogere dagen liet ik mijn paard zoveel mogelijk buiten, samen met een ander paard om zijn leven zo leuk mogelijk te houden.
Ondertussen zorgde de hoefsmid voor een soort drainagesysteem in zijn hoef waardoor het grijzige stinkende vocht uit de hoef kon en er nauwelijks druk ontstond. Ondanks bovenstaande zorgen bleef het vocht eruit sijpelen, maar mijn paard liep niet of nauwelijks kreupel.
Hij was vrolijk, energiek en at goed. Als je zijn hoeven niet optilde zou je niet hebben doorgehad dat hij eigenlijk zo ziek was.
Afgelopen zomer ging ik op vakantie. Ik maakte een boekwerk van de verzorgingstips en ben er zeker van dat deze goed zijn opgevolgd.
Vlak voor mijn vakantie ontdekte ik maden in zijn voet. De hoefsmid sneed ze weg en de hoef leek weer rustig. Tijdens mijn vakantie kreeg ik een berichtje dat er opnieuw maden waren, maar dat deze met bleekwater bestreden werden; dit werkte snel.
Eenmaal terug van vakantie merkte ik dat mijn paard zeer gevoelig was aan zijn achterhoef. De kroonrand was zeer rood/paars. Ik weekte de hoef en spoelde deze uit, maar merkte verder niets. Een dag later (en mogelijk met andere lichtinval) viel me op dat heel diep in een van die drainagegaten enorm veel maden krioelden. Ik vroeg de stalhouder om bleekwater en werd gek van wat ik zag; zonder te overdrijven kwamen er zeker 100 maden uit 1 hoef. Mijn paard had duidelijk last van het bleekwater, maar zette met een trillend been toch zijn voet in die emmer omdat ik dat van hem vroeg. En inderdaad, dat werkt zeer effectief tegen de maden; in zeer korte tijd dreven ze in die emmer.
Misselijk belde ik de kliniek en 4 dagen later kon ik terecht.

Ik stelde me in op het afscheid en was ervan overtuigd dat dit een enkele reis ging worden. Slapeloze nachten had ik ervan. Echter, de kliniek wist me te overtuigen. Er werden rontgenfoto's genomen en de hoeven werden uitgebreid bekeken. Er bleken 2 hoeven in ieder geval aangetast. De arts vond een operatie nog wel een goede optie en liet mij een andere patient zien die 1,5 maand eerder toevallig aan dezelfde hoeven geopereerd was. En dat zag er minder schrikbarend uit dan ik vooraf gedacht had.

Ik beschrijf het allemaal iets simpeler dan het die dag was, maar het kwam erop neer dat ik het die dag niet over mijn hart kon verkrijgen om nog aan te sturen op een euthanasie. Er was nog een mogelijkheid en ik zou het mezelf niet vergeven hebben als ik die niet zou hebben geprobeerd, terwijl ik voorheen dacht dat ik mijn paard het lijden van zo'n operatie moest besparen. Er is voor beiden nog steeds iets te zeggen.

Samiro bleef dus in de kliniek en kreeg de eerste dagen speciale verbanden om zijn hoeven om al het vuil eruit te halen en de hoeven wat zachter te maken. Een week nadat we daar aankwamen is hij geopereerd aan zijn achterhoeven onder algehele narcose. Het was de bedoeling dat alle 4 de hoeven zouden worden gedaan, maar de achterhoef bleek erger aangetast dan verwacht: de hele straal werd weggehaald en de halve hoefwand (binnenzijde) ook.
Ik zocht mijn paard korte tijd na de operatie op en trof een enorm bloedspoor van de operatiekamer naar zijn stal aan. door het verband sijpelde ook al veel bloed, maar hier was ik voor gewaarschuwd.(Tijdens de operatie sluiten ze de aders af, maar zodra die klem eraf gaat gaat er een kraan open. Samiro stond nog met een muilkorf om omdat hij niet mocht eten en was inderdaad nog erg suf. Een zeer sneu beeld.
Twee dagen later waren de voorhoeven aan de beurt. Dit gebeurde rechtstaand, maar wel onder verdoving. Ook van de aangetaste voorhoef werd de straal weggesneden en een deel van de hoefwand (buitenzijde), maar veel minder dan bij de achterhoef.
Van de voor en achterhoef waar de hoefkanker niet zichtbaar was werd de achterzijde van de straal flink teruggesneden om te zien of er niets onderliggends aan de hand was. Die operatie was veel minder ingrijpend dan die van de aangetaste hoeven.

Een week na de operatie aan de achterhoeven mocht hij naar huis. Bij de controle leek alles rustig en omdat de hoeven toch in het gips stonden wat na 10 dagen pas vervangen moest worden, kon hij net zo goed naar huis. (Op voorwaarde dat ik de stal goed schoon zou houden=logisch, en hem zijn medicatie zou geven. Bovendien moest ik om de 5 dagen de 2 verbanden vervangen van de minder erge hoeven.)

Vorige week zijn we teruggeweest op controle. De verbanden gingen eraf en eindelijk kreeg ik ook de hoeven te zien die er ernstiger aan toe waren. Ik kon me niet echt een voorstelling maken van wat ik ging zien, maar het viel me uiteindelijk toch mee. Zodra de arts de korstjes lichtjes weg"sneed" bloedde het weer flink, maar dat was volgens hem een goed teken, nl. dat we te maken hadden met gezond weefsel! Wat een opluchting! Met weer 4 ingepakte voeten (waarvan 2 in het gips) en een licht gevoel van opluchting gingen we weer huiswaarts.

Inmiddels krijgt Samiro geen pijnstillers meer, slechts antibiotica en prednisolone, maar laat hij opnieuw weinig pijn zien. Inmiddels weet ik dat hij een zeer hoge pijngrens heeft en lang doorbikkelt, wat maakt dat het voor mij moeilijker inschatten is. Desondanks is hij levendig. Ik heb een voerbal voor hem aangeschaft en bij droog weer grazen we wat bij, maar in principe moet hij nog even boksrust houden, jammer genoeg. Dus zijn de voermomenten uitgebreid en probeer ik meerdere keren per dag langs te gaan om zijn stal netjes te houden en hem wat aandacht te geven.

Over een paar weken moeten we opnieuw terug voor de controle. Ik zal jullie op de hoogte houden van het verdere verloop. Ook zal ik wat foto's plaatsen waarvan sommigen schokkend kunnen zijn, maar waarmee ik anderen die in hetzelfde schuitje komen te zitten probeer voor te bereiden.

To be continued, met hopelijk steeds goed nieuws.

Free2

Re: Hoefkankerbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:42

Jeetje, wat een ellende! Maar wel fijn om te horen dat het nu beter lijkt te gaan. Ik ben benieuwd hoe het verdergaat!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:47

Hemeltjelief, Die veearts van jou die adviseert om niet te behandelen kwam er bij mij dus echt never nooit meer in. Je zou zelfs een tuchtzaak kunnen overwegen. Ik moet ook echt bekennen dat ik jouw besluit om daarin mee te gaan niet echt handig vind. Doordat je niet behandeld hebt is het nu alleen maar ernstiger.
Gelukkig maar dat men in Utrecht optimistisch is. De gangbare behandeling is wegsnijden en een kuur prednison. Heftig spul en je zult merken dat dat de weerstand flink verminderd en dat je bijvoorbeeld meer last zult hebben van mok, rasp of schimmels. Maar daar is over heen te komen.
Hoefkanker komt vrijwel altijd terug, dat kan volgende week zijn, maar dat kan ook pas over jaren zijn. Dat weet je dan en dus hou je de boel goed in de gaten om bij het eerste teken van bloemkolen of aardbeien onder zijn voeten moet je meteen terug naar een veearts die adequaat behandeld, = wegsnijden en prednison.
De doorbloeding van de hoef is essentieel een bekappingsmethode waarbij de straal vrijelijk de grond mag rakkers daarom het beste.
Ik wens jou en je beest heel veel voorspoed.

jess2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 23:06

mrie schreef:
Hemeltjelief, Die veearts van jou die adviseert om niet te behandelen kwam er bij mij dus echt never nooit meer in. Je zou zelfs een tuchtzaak kunnen overwegen. Ik moet ook echt bekennen dat ik jouw besluit om daarin mee te gaan niet echt handig vind. Doordat je niet behandeld hebt is het nu alleen maar ernstiger.
Gelukkig maar dat men in Utrecht optimistisch is. De gangbare behandeling is wegsnijden en een kuur prednison. Heftig spul en je zult merken dat dat de weerstand flink verminderd en dat je bijvoorbeeld meer last zult hebben van mok, rasp of schimmels. Maar daar is over heen te komen.
Hoefkanker komt vrijwel altijd terug, dat kan volgende week zijn, maar dat kan ook pas over jaren zijn. Dat weet je dan en dus hou je de boel goed in de gaten om bij het eerste teken van bloemkolen of aardbeien onder zijn voeten moet je meteen terug naar een veearts die adequaat behandeld, = wegsnijden en prednison.
De doorbloeding van de hoef is essentieel een bekappingsmethode waarbij de straal vrijelijk de grond mag rakkers daarom het beste.
Ik wens jou en je beest heel veel voorspoed.

Ik ga het nu toch even opnemen voor die veearts, omdat ik er niet van overtuigd ben dat behandelen altijd een goede optie is. Deze operatie wordt op internet omschreven als zeer pijnlijk met inderdaad een zeer hoog recidive-risico. Is het dan zo gek dat hij adviseert vooral nog plezier te maken? Dat is namelijk ook mijn overtuiging geweest: ik wilde dat mijn paard niet aandoen.
Nu de operatie achter de rug is en mijn paard er nog redelijk goed bij staat ben ik blij dat ik het gedaan heb, maar als volgende week blijkt dat het helemaal terug is heb ik hem veel leed voor niets aangedaan. (om dan nog maar te zwijgen over de kosten.) Ik heb dit gedaan uit liefde voor mijn paard, maar ik had het net zo goed kunnen laten uit liefde voor mijn paard. De langdurige nabehandeling met prednisolone moet de kans op terugkeer verder verkleinen, maar garanties hebben we niet.

Overigens zijn we niet in Utrecht geweest, maar ga ik voorlopig nog even niet in op waar dan wel; hij staat nog onder behandeling en ik wil er geen last mee krijgen als ik ze met naam en al op het internet noem...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:12

Heftig, ik ken een paard met hoefkanker aan meerdere voeten.
Hij is nu inmiddels al tijden van de prednison af en hij doet het goed.
Het lijkt rustig, het zit er zover ik weet nog wel.
Conclusie: het kan een goede afloop hebben, al zijn het flink kopzorgen.

jess2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 23:14

moonfish13 schreef:
Heftig, ik ken een paard met hoefkanker aan meerdere voeten.
Hij is nu inmiddels al tijden van de prednison af en hij doet het goed.
Het lijkt rustig, het zit er zover ik weet nog wel.
Conclusie: het kan een goede afloop hebben, al zijn het flink kopzorgen.

Ik heb het allemaal vrij droog beschreven denk ik, maar de afgelopen weken heb ik het een stuk minder droog gehouden, wat een ellende! Gelukkig zijn er ook goede verhalen en hou ik me daar voorlopig mar aan vast!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:23

Jeeeeetje wat heftig.. Heel veel beterschap en sterkte.

Het paard van een kennis van me heeft twee keer hoefkanker gehad en is er inmiddels goed bovenop gekomen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:27

Snap ik hoor, mijn pony is nu verhuisd en is niet zo los als normaal.
Nou daar kan ik me al druk over maken, en hoefkanker is echt hardnekkig!
Ik heb ook al eens meegemaakt dat het betreffende paard kreupel was, of een hoefzweer of hoefkanker weer.
Dus de eigenaresse een afspraak met de dierenarts gepland en ik aangeboden erbij te zijn voor het geval mocht het slechte nieuws komen.
Gelukkig bleek het gelukkig een zweer te zijn, die heeft hij wel vaker gehad in de tussentijd maar dat is dan wel erg spannend.

jess2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 23:38

hierbij enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Samiro en ik in betere tijden

Afbeelding

Afbeelding

De eerste dag in de kliniek; ijzers eraf en met play-dough (ja die kinderklei) in de groeven voor het beste resultaat van de rontgenfoto's, vandaar die kleuren.

Afbeelding

Even de stal uit in afwachting van de operatie enkele dagen later.

Afbeelding
Net na de operatie aan de achterhoeven

Afbeelding
Kort na de operatie van zijn voorhoeven

Afbeelding
Even paard zijn...

Afbeelding

Afbeelding
Thuis, tijdens de verbandwissels van de minder erge hoeven, het gele is de antibiotica.

Afbeelding
In zijn element

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tijdens het eerste controlebezoek, suf van de verdoving. 3 weken na de operatie.