Help ! Mijn paard heeft pijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

steffidelano

Help ! Mijn paard heeft pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:24

Hoi Allemaal,
3 weken geleden begon mijn paard met bokken tijdens het rijden. Eerst zocht ik er niet zoveel achter en heb hem er doorheen gereden maar met de dag werd het iets erger. Toen heb ik besloten om even niet meer te gaan rijden maar tijdelijk te longeren, echter dezelfde dag tijdens het longeren kon hij niet eens aangaloperen omdat hij zoveel pijn had.
Ik besloot om meteen naar de kliniek gegaan om röntgen foto's te laten maken van zijn rug om kissing spines uit te sluiten. 2 weken geleden ben ik dus naar de kliniek gegaan en heb een kreupelheidsonderzoek laten doen : Hij loopt helemaal goed over de benen, stapt netjes een hoef over en op het harde is er ook niks te doen. Ook waren de röntgen foto's van zijn rug helemaal perfect.
De dierenarts heeft toen zijn rug helemaal los gemaakt omdat zijn spieren wel vast zaten.
Nu heb ik in deze 2 weken 1 keer kunnen rijden zonder dat hij bokte, en daarna is het weer met de dag erger geworden tot ik vandaag niet eens kon draven.
Hij heeft echt pijn dus ben natuurlijk meteen afgestapt.
Ik heb net de dierenarts gebeld en word morgen terug gebeld om een afspraak te maken.
Maar nu vroeg ik me af of er iemand ervaringen heeft met deze klachten.
Misschien zit zijn rug weer vast en is dat het hele probleem maar ik twijfel daar eerlijk gezegd aan.
Misschien is het wel iets met zijn nieren of maag ? heeft iemand ervaring met nierproblemen? of maagzweren?
Ik wil gewoon wat informatie inwinnen over dingen die het eventueel kunnen zijn zodat ik het kan bespreken met mijn dierenarts morgen.

Het paard is trouwens een 6 jarige KWPN ruin, en hij glimt als een gek en is ook goed op gewicht. Eet goed en gebit en zadel zijn 2 maanden terug beide nog nagekeken (zadel is 2 weken terug ook door de dierenarts goed gekeurd)

mrie

Re: Help ! Mijn paard heeft pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:56

En het is uitgesloten dat hij loopt te etterbakken? Er is niks anders aan het tuigage? Loopt hij wel goed aan de longe of is het dan ook feest?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:14

Tuigage goed passend?

Anders zou ik eerder neigen om foto's te laten maken van zijn benen,hals en SI gewricht..ook echo van de benen. :)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:17

Is zijn SI gewricht ook bekeken? Anders idd toch ook benen op de foto zou ik denken. Alleen ettergedrag zou ik niet kunnen geloven uit het niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:23

Ik zou ook de nek/hals op de foto laten zetten :j

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:47

Niet alle klachten van de rug komen bij een röntgen onderzoek naar voren. Mijn paard had de zelfde klachten, van hem zijn toen foto's gemaakt van rug , hals en kaken. Dit was allemaal in orde. Maar het paard bleef anders in gedrag dan eerst (braver dan braaf). Daarom verder gaan zoeken. Met zware pijn medicatie gereden, toen bleek hij weer goed te rijden te zijn. Op voorstel van de dierenarts een scintigrafie laten maken van rug en nek. Hieruit bleek dat hij ontstekingen in de interspinale ligamenten van de rug had. Hij is hiervoor behandeld met injecties met ontstekingsremmers en pijnstillers. Hij mag 6 weken niet bereden worden. Daarna voorzichtig oppakken en kijken hoe het gaat. Wanneer de klachten nog niet over zijn opnieuw injecties. Prognose is goed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:02

Laat je zadel eens na kijken. Misschien is de boom wel gebroken!