Bloed trekken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bloed trekken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:12

Eigenlijk vooral uit interesse...

Laten jullie met regelmaat bloed onderzoeken van je paard/pony?
Of alleen bij klachten?

Lees best regelmatig bij de voer topics "laat even een bloedje trekken"....
Nu ben ik ook wel nieuwsgierig naar de waarden bij die van mij, maar eigenlijk heb ik niet echt klachten.

Dus, onzin of zinvol?

Esprit4

Re: Bloed trekken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:16

Ik vind een jaarlijkse check up altijd wel fijn
Gewoon om te kijken of er misschien wat verbeterd kan worden dus in dat opzicht is het zinvol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:18

Heb mijn pony nu 5,5 jaar en nog nooit laten nakijken, het bloed dan hé.
Dus misschien is het wel zinvol...

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:22

Laat je je eigen bloed ook jaarlijks onderzoeken?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:24

Nee, doe ik niet, zou ik alleen doen als ik iets vermoed.
Zelfde bij mijn hond en kat en mezelf.
Als "we" prima functioneren vind ik het niet nodig.

Kanttekening.. oudje met klachten weer wel bv, want dan vermoed ik iets en als hond/kat onder narcose zou moeten ook, of vermagert, of paard niet meer lekker in zijn vel zit, maar dan is er dus "iets".

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:30

Michellette schreef:

vind ik leuk :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:32

Alleen in het geval van een probleem wat in het bloed opspoorbaar is. Kan je gericht gaan zoeken en niet in het blinde weg. Meestal komt er uit een algemeen bloedonderzoek helemaal niks uit en zijn het kosten voor niks :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:33

Michellette schreef:

Nee, maar ik kan praten. En zelf de telefoon pakken en de dokter bellen bij een klacht.
Een paard niet, soms zijn bv klachten niet duidelijk waarneembaar.
En kan je iets wel terug vinden in bloed.

Dus in die zin begrijp ik dat wel..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:36

Ik doe het niet.
Mijn pony's zijn geen topsporters en hoeven geen extreme inspanning of prestaties te leveren. Ik voer mijn pony's 'op het oog'.
Omdat het gewoon 'huis-tuin-en-keuken'huisdieren voor mij zijn, behandel ik ze wat dat betreft als mezelf.
Bij klachten vind ik het vroeg genoeg om te achterhalen waar het door komt. Ik denk mijn pony's goed genoeg te kennen om ze niet dagen/weken te laten doorlopen wanneer (medisch) ingrijpen noodzakelijk is.

Wanneer je fanatiek sport met de paarden (en dan bedoel ik niet een B of L proefje of parcours, maar bv de langere klassen endurance en de hogere klassen dressuur, springen, sgw, aangespannensport), luistert een en ander natuurlijk veel nauwer. Dan is de marge waarin je nog kunt gaan bijsturen bij klachten vele malen kleiner. En kleine klachten kunnen al van grote invloed zijn op de prestaties en daardoor ook veel sneller uitgroeien tot ernstige klachten, dus daar zou ik bloedonderzoek wel vaker inzetten in de preventie.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:39

Mijn paarden praten ook, wel niet met de woorden die ik gebruik maar doordat ik ze ken en heel veel zie, hoeven ze niets te zeggen en zie ik het. Dus als er echt iets zou zijn, ja dan is bloed trekken een optie, maar dat doe ik bij mezelf ook pas als er iets is.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:39

laat jaarlijks gelijk met de enting een bloedje trekken, wat ik dan ook weer laat testen op wormen aangezien mestonderzoek niet sluitend is. Kleine extra moeite en bedrag valt ook reuze mee. Pony vind het dan ook helemaal niet erg. Gaat trouwens om een reacreatie pony en vind dat gewoon horen bij goed zorgen voor je dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:47

Overigens zou ik zelf ook best elk jaar eens goed nagekeken willen worden.
Dat is hier in Nederland niet gebruikelijk,helaas...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:49

Ik doe het niet, bloed laten afnemen zonder reden en om gewoon even te kijken vind ik zonde. Ik laat alleen bloed afnemen als er iets speelt. T is maar een recreatie paard, die nu tijdelijk gepromoveerd is tot grasmaaier.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-09-15 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:50

Anoniem schreef:
Overigens zou ik zelf ook best elk jaar eens goed nagekeken willen worden.
Dat is hier in Nederland niet gebruikelijk,helaas...

Eigenlijk belachelijk, wel de auto elk jaar verplicht een APK maar zelf.............. zou er ook wel voor zijn en ik denk dat het qua kosten ook meer besparend dan extra zal zijn, uiteindelijk.
(Dus daarom ook 2 x per jaar bloed geven, dan checken ze het ook, weliswaar niet op alles, maar toch.)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:51

Mijn pony word nu om het half jaar gecheckt om z'n ppid in de gaten te houden. Maar daarvoor heeft hij buiten z'n entingen om in geen 25 jaar een dierenarts gezien. En hij is nu 30 en het gaat heel goed met hem, dus hij is er niet slechter om geworden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:56

Mijn paarden worden jaarlijks aan het begin wedstrijdseizoen helemaal nagekeken. Tandarts, osteopaat, veearts controle en bloedcontrole. We vragen gedurende het seizoen van onze paarden en dan is het belangrijk om te weten dat ze met de goede waardes van start gaan en kleine probleempjes opgespoord worden voor ze grote problemen worden,

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:35

Hier word er om de 4 maand bloed getrokken, puur om zekerheid.
DA komt 4x/jaar de pony's volledig controleren,naast de osteopaat en tandarts.

Liever zo veel dan dat er na een jaar iets aan het licht komt in het bloed terwijl ze er toch rond en gezond uitzien.