Jaarling bloedworm, hoe zit het met beweiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Jaarling bloedworm, hoe zit het met beweiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:33

Hallo allemaal,

Sorry als het hier verkeerd staat.

Afgelopen week heb ik mestonderzoek laten doen voor mijn jaarling pony. Hieruit blijkt dat ze strongylus wormen heeft, als ik het goed heb begrepen, is dit de bloedworm. De besmetting was 700 eieren per 1 gram mest. Ze vertoont geen ziekteverschijnselen oid.

Nu vroeg ik me af hoe het zit met beweiden. Ze staat nu al de hele zomer op hetzelfde stuk weide, dit is ongeveer 2.000 m2. Bij gebrek aan een mesthoop heb ik de mest er niet uitgehaald, al had ik dit liever wel gedaan. Kan ik haar hier nu gewoon op laten staan of is het toch slimmer haar om te weiden ivm weidebesmetting? Ik heb hier geen ervaring mee, dus tips: graag!

Ze wordt trouwens binnenkort wel ontwormd met Equest Pramox. Kan ik nog meer doen om haar ervan af te helpen? Moet ik dit misschien op een korte termijn weer herhalen?

Groetjes,
Elise

Mungbean

Re: Jaarling bloedworm, hoe zit het met beweiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:37

Mest weghalen is altijd beter.
Ze staat toch niet alleen hoop ik he?
In iedergeval andere paarden op dezelfde wei gelijktijdig mee ontwormen is ook niet onverstandig.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:45

O nee, ze staat zeker niet alleen! Ik heb begin juli mijn oude pony moeten laten inslapen en sindsdien heb ik 3 verschillende ponies hier te leen gehad van een vriend als gezelschap voor mijn jaarling, ik vrees dat één van die ponies wormen heeft meegenomen. Op 12 september mag ik mijn nieuwe pony ophalen en gaat mijn huidige leenpony weer terug.

Hoe lang duurt het ongeveer dat deze weide wormvrij is en ze hier wel veilig op mogen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:48

Een paard is nooit echt wormvrij, dus ook niet te ingewikkeld doen.
Weiland uitmesten en beide paarden ontwormen. Het nieuwe paard bij aankomst ook ontwormen en/of testen.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:39

gewoon beide dadelijk ontwormen en even goed blijven doen en zorgen dat je je mest kwijt kan niet alleen voor de wormen maar ook voor ander ongedierte

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:41

zou het ff met de DA overleggen welke kuur het beste is nu. Ik heb het probleem van het voorjaar gehad. Kuur gedaan. 2 weken later een nieuw mestonderzoek. Daarna was het probleem nog niet opgelost, nog een kuur erin en weer 2 weken later een nieuw mestonderzoek. Toen was het probleem opgelost.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 10:48

Sizzle: Dat weet ik, maar ik wil het niet erger maken dan het is en dalijk een -door de bloedworm- uitgemergelde pony hebben. Nu ben ik op zich ook wel goed in het dramatiseren :P Maar erger wil ik voorkomen.

Wend2009: Ik ga even kijken waar ik een geschikte mesthoop kan maken en vanaf nu inderdaad poepscheppen.

Tymone: Ik ga ontwormen met Equest Pramox.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:55

__elise__ schreef:
Sizzle: Dat weet ik, maar ik wil het niet erger maken dan het is en dalijk een -door de bloedworm- uitgemergelde pony hebben. Nu ben ik op zich ook wel goed in het dramatiseren :P Maar erger wil ik voorkomen.

Wend2009: Ik ga even kijken waar ik een geschikte mesthoop kan maken en vanaf nu inderdaad poepscheppen.

Tymone: Ik ga ontwormen met Equest Pramox.

Die van mij had het echt heel erg. zag allemaal bloedworm na de ontworming en toen zag ik dat hij het had. Daarna dus nog 2x ontwormt. Zie foto :(. Sorry is niet zo smakelijk.

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:05

De wormeieren kunnen tot 3 jaar overleven op een geschikt land met geschikte omstandigheden dus je land wormvrij krijgen is nog best een opgave.

Een optie is het een periode te laten begrazen door schapen, maar daarmee loop je wel het risico op leverbot, als de schapen daarmee besmet zijn. Ook niet ideaal dus.

Beste is de huidige pony's te ontwormen en ook de nieuwe pony 'schoon' te starten. Afhankelijk van de besmetting de kuur eerder of pas later herhalen. Pas met jaarlingen ook op voor spoelwormen, daarvoor zijn volwassen dieren resistent. En inderdaad uitmesten om besmetting wweer te voorkomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:16

de wei goed schoonhouden,dat wil zeggen de mest binnen 24 uur weghalen.Dat alleen is niet afdoende...een goed ontwormschema!Niet denken dat je er met een Pramox spuit van af bent.
Goed de werkzame stof in de gaten houden en de werkzaamheid.Heel belangrijk,dosering!Ook niet teveel overdoseren in dit geval,omdat het om een jaarling gaat!

Sommige mensen ontwormen met Ivermectine en denken dan dat hun paard na 6 maanden nog ''schoon'' is.Vergeet het maar.Ivermectine is 8 weken werkzaam.Met nat/vochtig weer heb je zo weer een herbesmetting te pakken.

Pramox werkt 12 weken,daarna gewoon weer met ivermectine ontwormen.

Ik heb sinds maart een paardje van drie erbij.Die stikte ook van de bloedwormen.Eerst met Ivermectine ontwormd,drie weken erna met Pramox,weer bloedwormen,veel minder en een lintworm.
Daarna na 12 weken ivermectine.Drie witte wormpjes gevonden....dus bijna schoon ;)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:23

Tymone: Dat ziet er inderdaad niet echt fris uit. Ik zal het wel in de gaten houden de eerste dagen na ontwormen, maar ze staat 24/7 in de wei waardoor de kans groot is dat de mest al is verregend voor ik het aantref. Ben toch stiekem altijd wel nieuwsgierig naar dit soort dingen haha.

RianneH: Jeetje, zo lang :oo Dat wist ik niet! Dan heeft het omweiden inderdaad niet heel veel zin, het schoonhouden des te meer. Er lopen eigenlijk al standaard een paar schapen bij, meestal 2-6 schapen. Dit om het gras kort te houden, maar ook om de stukken bij te houden die de paarden niet lusten.

Geerke: Klopt, ik ben eigenlijk veel meer van een ontwormingsschema, gewoon standaard om 6-12 weken afhankelijk van het product te ontwormen. Helaas wil onze DA pas een middel geven als we mestonderzoek hebben gedaan en daaruit blijkt dat er een besmetting is. In mijn ogen ben je dan al te laat, ik weet niet hoe jij daar tegenaan kijkt?
Qua dosering vind ik altijd lastig. Ze zal ongeveer 1 meter zijn nu en ze is best rank, voor het mooie net ietsje te dik. Ik denk dat ik haar voor 200kg ontworm, liever overdoseren dan onderdoseren.