zomer eczeem of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JLDB_SL

zomer eczeem of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:01

Hallo , ik zit in al vanaf het begin van de verharings periode met een probleem.
Mijn shetlander had begin mei ong last van kale plekken in haar vacht, hier is uiteraard een dierenarts bij geweest hij vertelde mij dat ze last had van het verharen en daar door last had van deze plekken.hierna is ze geshoren.

Ik kreeg verschillende soorten shampoos betadine shampoo , vlooien en mijten shamphoo teer shampoo enz , deze keur duurden 2 weken maar tervergeefs even leek het beter tegaan.

Tot vorige week nu ze haar dekens afheeft begint het weer terug tekomen , haar vacht groeit aan en het jeuken en schuuren begint weer. En de plekker komen terug. De pekken zijn vooral in haar nek kont en hoofd.

Ik vroeg me af weet iemand wat het is of wat het zou kunnen gaan.

Mijn pony is 22 jaar , en word verder goed verzorgt.

Groetjes samantha /3

Memere

Re: zomer eczeem of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:05

luizen, schimmel?

ZE is schuren, vooral aan de manen en staart(wortel).

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:10

Voor luizen en schimmel is ze ook al behandeld , ze komt verder niet in contact , met andere paarden of ponys , ook word ze voldoende ontwormt..ze schuurt overal maar de plekken zijn waar ze zijn aangegeven hier boven @LauLauu

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:13

ZE is niet op het lichaam oppervlakkig, maar echt aan manen/voorpluk of staart(wortel).

Zou toch eventueel een second opinion laten doen door een andere DA.
Zou dan gelijk een bloed onderzoek doen en alles uitgebreid laten testen.

Alleen jammer dat de pony alleen staat

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:16

Ja inderdaad , maar ik weet wat ZE is ken meerdere paarden die dat hebben , besmettelijk is het niet voor andere dieren en mensen die plekken bedoel ik dan

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:17

Ik zou inderdaad ook even een bloedonderzoek laten doen. Als ze ergens een tekort van heeft kan ze ook jeuk krijgen..

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:19

Vitamines en minarelen wordt ze altijd in bijgevoerd omdat ze ouder is , kvind het zelf lastig achter komen , en volgens de DA was het omdat de vacht tedik was ze er last van had maar begin er steeds meer aan te twijfelen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 06:10

Al op cushing /ppid laten testen?
Huidproblemen zijn bekend symptoom voor cushing. Met medicijnen zie je binnen een paar weken de huid verbeteren.
de test is deze maand gratis. Kosten veearts moet je wel betalen, dus als je toch besluit bloed te testen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 06:56

ZE hoeft niet enkel manen/staart te zijn hoor. Kan ook op het hoofd of buik zijn bijv.
Maargoed ZE is niet over als je scheert dus de kans dat dat het is is vrij klein.
Mijn pony heeft nu ook wat meer jeuk doordat zijn wintervacht weer aangemaakt word. Al die losse mini haartjes.
Misschien kan je een foto maken voor een wat duidelijker beeld?

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 08:34

Ja , toen ze geschoren was waren die plekken weg maar nu de haar groei terug komt werd het erger , met de deken op is het allemaal veel minder erg , zonder deken is het een ramp...

Laten testen is wel een optie maar kwil het dat wel zeker weten...