vage buikklachten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

vage buikklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:39

Hoi allemaal.

Vanmiddag was ik bij m'n pony en stond ze steeds te gapen. Eerst dacht ik ze is moe, maar bedacht al snel dat dit niet kon omdat ze een jaarling is en dus niks hoeft te doen, alleen maar te eten en te wandelen en gepoetst te worden.
Toen dacht ik zou ze mss pijn hebben?
Terug denkend aan gisteren toen haar buik gepoetst werd, deed ze wat narrig.
Nou ik nog een paar keer over de buik geaaid en idd als ik wat verder naar achteren kom gaan de oortjes plat.
Dilemma is: ze geeft onvoldoende pijn aan voor een DA

Ze eet gewoon, hapt en slaat niet naar d'r buik, alleen als je m aanraakt gaan d'r oren plat.
In het land eet ze gewoon d'r gras en gaapt ze helemaal niet. Alleen als ze op de poetsplaats vast staat gaat ze gapen.

Ze is erg rond en heb haar afgelopen zaterdag ontwormd. Zou ze daar last van kunnen hebben dat ze per ongeluk wat te veel heeft gehad?

Vanmiddag zelfs gekeken of ze mss uier ontwikkeld ondanks ze pas 1 is en nog nooit een hengst heeft gezien. Maar nee, kon geen uier vinden.

Wat zou het kunnen zijn, iemand een idee?

CloudDancing

Re: vage buikklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:42

Kan ze niet gewoon hengstig zijn?
Van een wormenkuur kunnen ze soms wel eens koliekerig zijn, maar dat moet zo weg zijn.

lucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:52

Misschien een beginnende gas koliek ? Vaak krijgen ze dan een spuit met iets waardoor ze windjes gaan laten en dan gaat het vaak over.wel paar dagen opletten met voeding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:54

Ze staat 24/7 op t land en krijgt niks bij. Ze mest wel gewoon en dat ziet er goed uit.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:56

Hengstig heb ik ook aan zitten denken, maar in mijn beleving is ze dat 2 mnd geleden geweest, want toen pieste ze echt steeds kleine beetjes zoals een hengstig merrie doet. Dat heeft ze nu niet en na 2 mnd weer hengstig lijkt me wat snel.
Kan het mss zo zijn dat ze 2 mnd geleden een soort van 'proef' hengstig was en het nu echt wordt? Ivm haar leeftijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:57

Gapen en narrig aan de buik kan ook een maagzweer zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:01

Ze groeit, dat kost een hoop energie

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:01

Klopt, alleen krijgt ze geen brok of iets. Echt alleen gras, dus maagzweer denk ik niet.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:04

Hengstig worden ze normaal gesproken iedere 3 weken. Hier ook een jaarling die gewoon al hengstig is. Kunnen ze wel wat narrig van zijn op de buik. Gapen kan idd wijzen op maagklachten of wormen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:53

Dat gapen op de poetsplaats kan ook overrsponggedrag zijn he.
Zeker jonge paarden kunnen dat wel doen :j

Waar ik eerder aan denk is misschien wel een wat gevoelige maag door het eten van nat gras.
Het heeft veel geregent,gras is wat natter en daar kunnen ze soms wat meer gas van krijgen en dan is de buik ook gevoeliger :j
Even in de gaten houden.

Wat voor wormmiddel heb je gegeven

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:56

Ik houdt het zeker in de gaten. Ben vanavond nog even terug gegaan om te zien hoe ze erbij stond.
Ze stond lekker te eten alsof er niks aan de hand was. Kon haar overal kriebelen, alleen de buik niet dan gaan d'r oren naar achteren.
Wat is oversprong gedrag? Daar heb ik in al die jaren in de paarden nog nooit eerder van gehoord?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:07

Citaat:
Overspronggedrag is niet logisch lijkend gedrag (bij mens en dier) dat voortkomt uit het conflict van twee relevante gedragssystemen. Bijvoorbeeld: In een situatie waarbij de aandrang om te vluchten en de aandrang om aan te vallen even groot zijn, kan een derde, neutraal gedrag geactiveerd worden. Een dier kan 'besluiten' te gaan eten, zich te wassen, of interesse te tonen in een ongerelateerd object in de omgeving. Dit derde gedragsalternatief wordt overspronggedrag genoemd.

Misschien is je pony wat gestressed, en gaat dan dus gapen om deze spanning af te laten vloeien.
Ik kan het niet helemaal duidelijk uitleggen,maar het is dus gedrag wat niet bij de situatie past.

Veel paarden gapen bijvoorbeeld ook bij opzadelen, en dan zijn ze echt niet moe.
En jonge paarden gapen dus ook vaak in wat vreemde situaties.

Maar hou het zeker in de gaten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 06:02

Ohh i snap helemaal wat je bedoelt! Had er nog nooit van gehoord dat het zo heette. Ik ga het zeker in de gaten houden. Bedankt voor je uitleg!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:24

De buikpijn is een week of 2 weg geweest en is nu sinds een weekje weer terug. Ik snap er niks van. ...
Ze eet normaal, mest ziet er keurig uit, laat verder niks zien dat ze pijn heeft als ze in het land loopt. Maar zodra ze gepoetst wordt begint het gapen en als je d'r buik aanraakt gaan d'r oren plat. Haar buikje is nog steeds erg rond. Het blijft alleen maar bij signalen geven als je je hand over de buik heen haalt en verder niks noppes nada... ik snap er niks meer van.
Heb al gekeken naar info over bloedworm en (heb nu een goedkoper middel, zal vanmiddag even de naam erbij zoeken) maar bij bloedworm zou ze diaree moeten hebben?!
Ik zal vanmiddag ook even foto's maken, dan kunnen jullie haar buikje zien. Oja haar vacht is ook niet ruw ofzo zoals bij bloedworm wel als symptoom wordt aangegeven.
Wel heeft ze wat loop oogjes, maar niet schrikbarend.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:29

Ik dacht ook wormen en als d'r buik ook nog rond is begint het er wel erg op te lijken.

Er zijn een paar bokkers die exact weten welke bestandsdelen je moet hebben om voor elk type paard juist te ontwormen. Ikzelf zou bloedonderzoek icm mestonderzoek uitvoeren.

Met welk middel had je de vorige keer ontwormt?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:32

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag lijkt d'r buikje minder bol en mag ik haar ook gewoon aan d'r buik zitten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:07

Ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden *\o/*
In het land waar ze nu staan liggen veel, heel veel eikels. Er staan 14 eikenbomen op dat stukje land. Nu dacht ik dat ze deze niet aten, maar toen ze net een verse hoop had gemaakt heb ik die eens grondig bestudeerd en ben er stukjes eikel in tegen gekomen!
Nu ga ik dus het ergste stuk eikel vrij maken