Binnen hooi voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Binnen hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:48

Hallo allemaal,

Al 1,5 jaar sta ik met mijn welsh pony tussen de ijslanders op een doe-het-zelf stal.

Daar staan ze in de winter 's nachts op stal en krijgen daar 's morgens hun hooi (in netten) van de oude stalbaas.
De stalbaas is vorige winter onderuit gegleden en zat toen een aantal maanden in de lappenmand, waardoor we zelf moesten voeren en buitenzetten.

Omdat ik weinig zin had om te wachten tot ze allemaal klaar waren met eten, heb ik vaak hooinetten mee naar buiten genomen, zodat ze daar verder konden eten. (Ze staan allemaal apart op paddocks)

Zelfs paarden die normaal een heel klein plukje of zelfs niets overhadden, lieten in de loop van de winter hun hooi vaker staan (alsof ze doorhadden dat ze het mee naar buiten kregen).

Dat zette me aan het denken en ik zou graag jullie idee erover willen:

Eten paarden op stal minder snel, omdat het daar al warm en windstil is?

Spoiler:
Er zijn een aantal stalgenoten wel voor om voortaan buiten te voeren, maar ook een aantal niet.
Als er meer mensen zijn die wel 'waarheid' in de deze theorie zien, zou ik het eventueel kunnen voorstellen in de wintervergadering..
:D
Spoiler:
Omdat de paarden maar 2x per dag (op stal) hooi krijgen, heb ik liever dat ze buiten te eten krijgen, dan wanneer ik al smokkelend een hooinet in de stal ophang die ze dan kan opknabbelen om 16.00u

Anoniem

Re: Binnen hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:50

Denk eerder dat ze geen hooi meer eten buiten omdat er buiten ook gras te vinden is.
Op stal 'hebben ze niks anders'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:51

Ze hebben als ze individueel op stal staan geen concurrentie dus kunnen ook rustiger eten.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:52

@ Amoj : Sorry! In de zomer krijgen ze alleen 's avonds in de paddock hooi (waar ze apart staan) en in de winter staan ze overdag op de paddock (dus weer apart)

@ Vuurneon : Overdag staan ze ook apart. De paarden die 'expres' staan te wachten met een halfvol hooinet, komen buiten met hooinet en hoppa ze gaan weer even wat knabbelen. Buiten is er nl ook geen concurrentie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:56

Op stal of niet durf ik niet te zeggen. Maar hier krijgen ze onbeperkt hooi s winters(nu niet, dan ploffen ze echt uit elkaar) en ik voer met slecht weer duidelijk meer dan met mooi weer.

2x op een dag vind ik echt heel beperkt. Hoe lang hebben ze dan ongeveer te eten per keer?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 20:02

@ Dennis, iedere eigenaar vult zelf het net. Meestal denk ik dat het meerendeel een uurtje bezig is en ongeveer 3 kg per net krijgen
Sam krijgt 3x een net van ongeveer 4 a 5 kilo per dag. Dan hoop ik dat het nog in het net zit als ik 's morgens kom. Dan kan ik het in haar hooikliko doen ;-) De rest van de eigenaren kunnen het niet zo waarderen als er tussendoor op de paddock gevoerd wordt.. En dat begrijp ik dan wel weer…