Voeding en supplementen, ik word gek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Voeding en supplementen, ik word gek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 14:57

Dag Bokkers, ik hoop dat jullie mij met deze kwestie kunnen helpen!

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om mijn paard op andere voeding te zetten, ik merk op wedstrijd dat zijn pijp nogal snel uit is als ik meerdere proeven moet afleggen of een intensieve training doe. Hij moet niet per se voorwaartser worden, maar het mag wel wat alerter en actiever zijn. Zo is hij altijd al geweest, en ook de reden dat zijn vorige eigenaar hem verkocht heeft, hij miste net dat kleine beetje extra pit en energie voor de discipline die zij met hem wilde doen. Dat was iets met western, waar ik een complete leek in ben. Nu rij ik dressuur met hem, vanaf volgend jaar gaan we in L1 starten waarvoor er nog hard getraind moet worden. Momenteel lukt het ons nog, maar zoals ik al zei mist hij soms dat extra beetje energie. Nu had ik het er laatst over met een kennis van me, en die zei dat ander voer soms wonderen kan verrichten, dus ben ik opzoekingswerk gaan doen.

Gisteren kwam ik een topic tegen waar iemand Omega-3 Power mix van Horsefood aanraadde, dus wat opgezocht en tot nu toe enkel positieve dingen gelezen, maar als dit geschikt is voor mijn paard?
Momenteel krijgt hij iets meer dan twee scheppen licht verteerbaar krachtvoer ('s ochtends en 's avonds) zonder iets speciaals, tussendoor staat hij 6 tot 8u op de weide en 's avonds krijgt hij nog een hoop hooi. We doen echter niet aan topsport, en door mijn studies kan ik maar 3 keer per week rijden, tijdens de vakanties is dat tot 5 keer. Medisch is hij 100% gezond verklaard. Hij is trouwens 14 jaar.

Wat denken jullie hiervan?

plutolover

Re: Voeding en supplementen, ik word gek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:17

De ene paard is pittiger dan de ander. Ik herken t verhaal mijn hafje is ook zo. Wat ik ook voerde van haver tot voer voor sobere rasse of voor recreatie. Hij is nooit heter of actiever geworden.

Ik heb het geaccepteerd dat hij gewoon erg koelbloedig is, en nooit echt een voorwaarts pony zal zijn.

Maar misschien helpt het bij jou paard wel ander voer.

Ik moet wel zeggen sinds ik meer op buitenrit ga met me paard dus meer en langer op rit ben en hij dus meer conditie krijg dat hij beter de proefjes door komt.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 15:28

Van haver ben ik persoonlijk geen voorstander. Mijn paard is een Quarter/Paint/BWP mengelmoes, geen koudbloed dus.
Vroeger tilde ik hier ook niet zo aan omdat we recreatief reden, maar sinds twee jaar doen we nu wedstrijden. Het is ook niet dat hij geen conditie heeft, we gaan ook een keer per week op buitenrit. Ik denk ook dat het is dat ik tijdens het trainen ook meer van hem vraag dan voordien, als we hogerop willen geraken is hard werken een vereiste.

Ik wil wel een tijdje iets proberen, aangezien er niet veel in het krachtvoer zit dat hij nu krijgt..

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:32

Ik heb om deze reden ook Omega-3 Power mix van Horsefood gekocht.
Heb nog niet voldoende gevoerd om te weten of het werkt.
Ben dus ook benieuwd naar meningen

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:40

Met een quatermix moet je oppassen met koolhydraten ivm tying-up, maandagsziekte oid ik zou kijken of olie toevoegen aan het voer gaat helpen. Olie heeft de fijne eigenschap dat het op de lange duur energie geeft, dus vooral in die laatste puntjes heb je daar meer aan.

Welk krachtvoer geef je nu, wat versta je onder licht verteerbaar? Wat krijgt hij naast weidegang aan ruwvoer?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 15:46

Zijn Quarters er dan gevoeliger voor Brighteyes85? Dat is het eerste dat ik ervan hoor. Welke olie zou je dan aanraden?

Goh, merk van krachtvoer weet ik niet. Het is een mix van granen en muesli, mijn DA heeft er ooit eens naar gekeken en zei dat er echt niet veel inzit, dat ik het evengoed weg kon laten zonder een verschil te maken. Alle paarden hier op stal krijgen hetzelfde, mijn staleigenaar heeft echter allemaal merries die vrij veel bloed hebben en amper iets nodig hebben. Verder krijgt hij onbeperkt stro en 's avonds een grote hoop hooi. Als ze ivm met slecht weer of zo niet buiten kunnen krijgen ze twee keer per dag hooi.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:50

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:56

TS, ik ben afgelopen week naar een voordracht geweest over het trainen van paarden. De spreekster was iemand uit de endurance wereld en zij gaf aan dat zij niet eerder met haar dieren start als ze tenminste 1000 km in de benen hebben (rechtuit, trainen op draf).

Ze raadde mensen ook aan dit ook te doen voor wedstrijden. Ze had een heel schema waarbij je van x aantal keer 1 minuut draven naar 60 minute draven toewerkt. Dit helpt het paard om een betere basisconditie te krijgen. Niet alleen voor endurance, maar voor (praktisch) alle takken van paardensport. En die basisconditie dan ook onderhouden door paar keer per week rechtuit te blijven oefenen. Schijnen geode resultaten mee gehaald te worden.

Wellicht iets voor jouw paard?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 16:02

Ik probeer ook vaak op buitenrit te gaan en lange stukken afwisselend te draven, maar hier heb ik niet altijd tijd voor en in de omgeving is er ook niet veel mogelijkheid om dit te doen, zeker niet in de zomer. Alle ruiterpaden hier zijn gecombineerd met wandel- en fietsroutes en is het altijd erg druk dus.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:49

Snollygoster schreef:
Zijn Quarters er dan gevoeliger voor Brighteyes85? Dat is het eerste dat ik ervan hoor. Welke olie zou je dan aanraden?

Goh, merk van krachtvoer weet ik niet. Het is een mix van granen en muesli, mijn DA heeft er ooit eens naar gekeken en zei dat er echt niet veel inzit, dat ik het evengoed weg kon laten zonder een verschil te maken. Alle paarden hier op stal krijgen hetzelfde, mijn staleigenaar heeft echter allemaal merries die vrij veel bloed hebben en amper iets nodig hebben. Verder krijgt hij onbeperkt stro en 's avonds een grote hoop hooi. Als ze ivm met slecht weer of zo niet buiten kunnen krijgen ze twee keer per dag hooi.

Bij Quarters lees je vaak dat ze erfelijk belast zijn met stofwisselingsproblemen.

Olie kun je zonnebloemolie voor pakken, alle olie zitten voors en tegens aan en je moet langzaam beginnen met opvoeren van de olie. Als er weinig in het huidige voer zit is de voedingswaarde voor jou paard waarschijnlijk te weinig. Voor bloedpaarden genoeg maar voor jou koele kikker waarschijnlijk niet.
Je kan kijken op voervergelijk.nl voor meer info over voer.

Conditie opbouwen is daarnaast ook een ding. Wissel je trainingen af met dressuur, springen en bos en dan kom je kwa conditie vaak al een heel eind.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:07

Ik heb zelf goede ervaring met havens voor mijn niet al te snelle kwpn merrie. Ze haal er meer energie uit als andere brokken die ik geprobeerd heb, maar heet zal ze nooit worden. Horsefood en pavo krijgt mijn merrie jeuk van, dus dat heb ik niet lang de kans gegeven en kan ik je dus niet veel over vertellen. Cavalor heb ik ook geprobeerd (naam kwijt, die die je voor je wedstrijd kunt geven voor tijdelijk meer pit), en daarvan werd ze ohz niet heter, in dr stal wel helaas.

Was bij mij dus het best werkt is (in de winter dan iig, in zomer staat ze 27/7 buiten op enkel vitamine brok) van kentucky lite e en draversbrok beiden een kleine schep per dag, maar bovenal heel veel afwisseling in de training. Zo spring ik minstens 1x per week, 1x per week naar buiten, 2x aan de longe waar ik ook heel veel in afwissel, af en toe eens een keertje voltige of zonder zadel, en dan nog 1 of 2 x per week dressuren. De keren dat ik dan echt serieus train ben ik heel consequent wat betreft de reactie op mn been en probeer ik dr flink aan het werk te zetten dmv overgangen, maar dat lijkt me logisch.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 22:16

Hij is nu wel lekker aan het been hoor, daar hebben we ons werk ook mee gehad, het is ook een kwestie van actiever te worden ik zijn gangen, en hij kan het écht wel.

Een week bij ons is 2 keer longeren, 2 keer dressuur, een keer in de week op buitenrit gaan en dan nog een keertje ontspannen rijden, blaljes lopen e.d. Springen zou ik eigenlijk ook wat vaker moeten doen aangezien hij daar erg enthousiast voor is, maar ik rij vaak alleen en om nu telkens op en af te stappen voor de balken te herleggen, tja.. :')

@Brighteye85 heb eens op voervergelijk.nl gekeken en wat een variaties bestaan er wel niet! Ik moet me er nog even allemaal in verdiepen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:35

Ik zou inzetten op pavo energy control, dat is hiervoor gemaakt zover ik weet.
Voor paarden die na de eerste proef inkakken, tragere energie en hoog oliegehalte.
Het is een sportbrok, maar wel een die ze niet gek maakt in hun kop is mijn ervaring.
Het is controleerbare energie.
Mijn pony is gauw chaotisch van voer, vervelend en verspild dan alles aan draken en dan is hij zo gauw leeg.
Echter zonder biks is hij echt heel futloos als hij in het werk staat.
Met dit voer heeft hij pit genoeg zonder vervelend te worden.
Niet geheel vergelijkbaar met jou paard, maar voor het de pijp snel leeg is dit voer met tragere energie waardoor ze langer door kunnen. :)

Vriendin van mij heeft voer waar ze de waarschuwing mee kreeg dat ze echt moeten werken als ze dat voer gekregen hebben dag van tevoren.
Dat omdat ze er bevangen van kunnen worden anders.
Ze kreeg wel de garantie dat hij als een speer zou gaan op dat spul, dus mocht je interesse hebben wil ik navragen wat het was.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 22:42

Hmm, zie net dat dat brokken zijn. Ik heb altijd gehoord dat je nooit in een keer op brokken mag overgaan... Heb ook even de Sportsfit mix bekeken van Pavo, maar vrees dat dat te veel voor mijn paard gaat zijn.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:44

Ik ben wel benieuwd moondish welk voer je bedoelt. Is dat niet die van cavalor die ik zei?

Tja, ik ben zelf totaal geen fan van pavo. Paard werd er juist heel lui van, hield vocht vast in benen en kreeg jeuk. Heb energy control, sportsfit, tripple p en sportbrok waarvan ik de naam niet meer weet allemaal geprobeerd, maar ze werd er echt niet sneller van.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 22:49

Ik hoor zowel goede als slechte dingen over Pavo. Tijdens het ruiven geef ik hem ook altijd vitaminen bij en merk echt wel degelijk een verschil. Wat me nu tegenhoudt is dat de energy control brokken zijn..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 22:54

De fitmix van Horsefood sluit volgens mij ook best wel aan bij de Energy control van Pavo.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 23:27

Ik was ook tegen, maar zocht iets voor mede spierverzuring dus met vitamine e en magnesium extra.
Dat zit in de energy control dus ik heb het gegokt, en ik ben zeer tevreden.
Hij krijgt dus wel jeuk van teveel gras, maar niet van de energy control.
Hij heeft dus voor het gras een graasmasker om.
Plus van pavo is de verkrijgbaarheid voor mij.
Mijn pony is 350 kilo en hij krijgt een kwart schep pavo 1x per dag.
Voor een groot paard dus zeg maar een halve schep in verhouding, maar ik ga het wel proberen op te voeren nu.
Hij deed daarbij redelijk licht werk, longeren als voorbereiding op mennen.
Met nu met voor hem zware arbeid voor de wagen wil ik kijken hoe hij het doet op een halve kilo.

Dat voer is van cavalor, ik denk de superforce op de site te zien.

Beloki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:23

Hoeveel zonnebloemolie geven jullie dan? En hoe vaak?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:10

Hier ook geen fan van Pavo, toch geprobeerd maar gaf niet het effect wat ik wilde bereiken en daarnaast schuurde mijn merrie haar staart en billen helemaal stuk. Gestopt met Pavo en de rest hetzelfde gelaten en ze heeft nergens last meer van.

Ik geef nu 50ml zonnebloemolie en dit ben ik langzaam aan het opvoeren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:13

Ik gaf mijn pony die aan moest komen tot wel 250 ml lijnzaadolie per dag. Die had energie te over...

Ik zou het persoonlijk niet in krachtvoer zoeken. Een goede vitaminekorrel in combinatie met lijnzaadolie is wat mijn paarden krijgen, en zeker mijn merrie is niet moe te krijgen.
In het voorjaar moet ze een graaskorf om anders word het een bommetje. :=

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:04

Wat is volgens jou een goede vitaminebrok, gypsy?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:06

Die van jepaardgezondenfit.nl. :j

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:20

Havens Power Plus al eens geprobeerd?
Bij ons krijgen ze Draversbrok van Havens maar we vullen dat soms aan met de Power Plus.
Wij zijn er super tevreden over, geen enkel paard krijgt hier meer dan 2 kg krachtvoer daags.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:40

Ok, ik ben er nog niet helemaal uit. Heb even gekeken naar het eten wat hij nu krijgt. Is een groene zak met "Trady" op van Scams. Op internet is er helemaal niets over te vinden, en blijkbaar is het ook geschikt voor koeien, schapen, varkens, konijnen etc.