Opvragen medisch dossier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Opvragen medisch dossier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 10:53

Mijn paard is op een grote kliniek behandeld, nu is dit met een paar vraagtekens verlopen waardoor ik graag het gehele dossier in wil zien.

Dit is mij nu al tot 3 keer toe geweigerd, enkel heb ik een summier atest gekregen wat in mijn ogen veel te weinig info bevat.

Mijn vraag is mag een kliniek mij werkelijk weigeren het dossier te verstrekken?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:58

is je paard bij de vorige eigenaar behandeld? Zo ja, dan hebben ze geheimhoudingsplicht en krijg je het dossier never nooit ter inzage.

Heb je het paard zelf daar laten behandelen, dan heb je daar naar mijn idee gewoon recht op om het dossier in te zien.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 11:01

listiglistje schreef:
is je paard bij de vorige eigenaar behandeld? Zo ja, dan hebben ze geheimhouding en krijg je het dossier never nooit ter inzage.

Heb je het paard zelf daar laten behandelen, dan heb je daar naar mijn idee gewoon recht op om het dossier in te zien.

ik ben zelf de eigenaar en opdrachtgever ten tijde van de behandeling.

Ik ging hier ook vanuit maar tot 3 maal toe een grote nee te horen bevestigd meer mijn vermoedde dat er werkelijk een fout gemaakt is.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 31-08-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Opvragen medisch dossier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:04

Heb je al betaald?
Anders gewoon zeggen dat je toch echt eerst een dossier wil zien voor je gaat betalen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:05

kijk via de rechtsbijstand wat je rechten zijn. Zij kunnen je eventueel ook helpen mocht je er recht op hebben en ze blijven weigeren.

Ik heb geen idee of het mag, maar lijkt mij wel dat je daar recht op hebt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 11:06

amoj schreef:
Heb je al betaald?
Anders gewoon zeggen dat je toch echt eerst een dossier wil zien voor je gaat betalen.

Nee, nog niet betaald.
Ik had ook al door dat dit straks nog mijn laatste pressiemiddel kan zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 11:11

Afbeelding
Ik kom zelf deze uitspraak tegen op internet van het veterinair tuchtcollege.

Morgen idd maar eens de rechtsbijstand bellen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:40

Mag ik vragen welke kliniek dat was? Ik heb zo mijn vermoedens. Wij hebben hetzelfde gehad met een paard van mijn dochter. Mag via pb hoor.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:03

Zijn meerdere grote klinieken die dat weigeren.
Heb zelf al vaker meegemaakt dat ik dan uiteindelijk wel iets toegestuurd kreeg, maar dat was niet bruikbaar. Een apart soort diskette die geen enkele andere kliniek af kon lezen of een cd waar niets op stond (uiteraard ontkent door de kliniek) of bloed uitslagen die niet van het betreffende paard kunnen zijn. -:(-

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:13

En wat geeft de kliniek als reden op dat ze weigeren. ?

Ik kan inderdaad begrijpen dat als de vorige eigenaar daar ook het paard heeft laten behandelen dat ze niet het hele dossier kunnen sturen.

Maar dan zouden ze in ieder geval een kopie kunnen sturen van het gedeelte waar jij opdracht voor gegeven hebt!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:35

Ik ben van mening dat je (soms flink) betaald hebt voor de onderzoeken van je paard. Het is in mijn beleving een dossier en beeld materiaal waar je gewoon recht op hebt als eigenaar.
Helaas denken enkele klinieken daar blijkbaar anders over. Eigenlijk gewoon schandalig en ik krijg dan ook het gevoel dat ze iets te verbergen hebben en daardoor het dossier niet willen doorsturen/ afgeven aan de eigenaar.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 09:20

daantjuhhh schreef:

Ik kan inderdaad begrijpen dat als de vorige eigenaar daar ook het paard heeft laten behandelen dat ze niet het hele dossier kunnen sturen.

Maar dan zouden ze in ieder geval een kopie kunnen sturen van het gedeelte waar jij opdracht voor gegeven hebt!

Reden dat ze dit gewoon niet doen, het dossier bestaat na 6 dagen daar gestaan te hebben uit 50 pagina's (naar hun zeggen).
Ik ben de fokker en er is dan ook geen sprake van vorige eigenaar bij dit paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:31

wij kunnen bij onze dierenarts gewoon het hele dossier opvragen vanaf de 1e dag als we dat zouden willen, het lijkt me dat daar ook geen geheimen in staan als je zelf eigenaar bent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:42

cobiie schreef:
daantjuhhh schreef:

Reden dat ze dit gewoon niet doen, het dossier bestaat na 6 dagen daar gestaan te hebben uit 50 pagina's (naar hun zeggen).
Ik ben de fokker en er is dan ook geen sprake van vorige eigenaar bij dit paard.

Ehm dus? Wat een flauwekulreden zeg. Lijkt mij toch ook dat je daar gewoon recht op hebt.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:55

Ik wilde laatst foto's opvragen bij n veearts van vier jaar geleden. ( slechts een keer daar geweest daarna overgestapt naar n andere veearts )
Was tijdens de foto's eigenaar.
Was wel mogelijk maar moest er wel voor betalen... Toen ik aangaf dat onzin te vinden aangezien ik gewoon de factuur van de foto's betaald had en geen zin had om nog een keer te betalen verwees zij mij naar de algemene voorwaarden op hun site.
Daar stond letterlijk dat zij als veearts eigenaar is en blijft van de door haar gemaakte röntgenopname...
Heel apart...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:25

Met röntgenfoto's is dat vaker zo!
Dat moet hier ook.
Maar he krijgt ze wel.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:33

ik ben jaren klant van de Lingehoeve en heb alle gegevens
alle foto`s echo`s en de ct scan heb ik op cd gekregen
ook de laatste keer via Erik Bergman[ heeft eigen kliniek nu]

was is afgelopen week met iemand mee naar Bodegraven is een uitgebreid scopie onderzoek van hoofd geweest en veel foto`s gemaakt , maar zij kreeg niks mee
vind ik erg vreemd je betaald een gods vermogen voor zo`n onderzoek....

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:55

mirgino schreef:
ik ben jaren klant van de Lingehoeve en heb alle gegevens
alle foto`s echo`s en de ct scan heb ik op cd gekregen
ook de laatste keer via Erik Bergman[ heeft eigen kliniek nu]

was is afgelopen week met iemand mee naar Bodegraven is een uitgebreid scopie onderzoek van hoofd geweest en veel foto`s gemaakt , maar zij kreeg niks mee
vind ik erg vreemd je betaald een gods vermogen voor zo`n onderzoek....

Ik kon bij Bodegraven gewoon alles opvragen maar pas nadat de factuur is voldaan ;) Dat is een regel bij hun.

Bij mijn eigen kliniek heb ik de röntgenfoto's al voor ik het nieuws überhaupt verwerkt heb :+

Ik heb het dossier van mijn paard hier in huis liggen.
Het eerste deel omdat de kliniek waar ik klant was er mee stopte en later heb ik bij mijn huidige kliniek de rest van het dossier moeten opvragen en zonder problemen gekregen.

Ik vind het vreemd waarom jij het niet krijgt ts.
Ben wel benieuwd hoe dit juridisch zit want je hebt er immers voor betaald (oké nog niet maar moet dit wel doen).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:09

moyra

ok dan geef ik dat aan haar door, ze vroeg er nl om toen de DA ons de uitleg gaf en die zei dat je ze niet mee kreeg.
en betalen moest gelijk aan de balie