Hoe paard wat vuriger krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Hoe paard wat vuriger krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 19:52

Hoi!

Ik heb een hele rustige quarterhorse merrie. Medisch helemaal goed maar ik zou haar toch wat pittiger zien. Ze krijg sinds kort sportbrok. Ik weet dat haver ook kan helpen maar dat werkt niet op ieder paard.
Is er voer waarvan ze wat pittiger worden?

Amiigo

Re: Hoe paard wat vuriger krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:54

Ti's niet zo dat een soort voer je paard van een rustig bloempje in een raket kan veranderen ;) Is een stukje karakter. Je kunt het natuurlijk wel proberen, hoeveel brok krijgt die en wat voor arbeid verricht hij?

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:56

Haver eventueel bij het voer.

# Sorry zie nu je onderste tekst.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:57

Haver helpt niet bij mijn paard, ik geef een schep per dag en ik kan niet zeggen dat ik echt verschil zie. Het is inderdaad een stukje karakter wat ook meespeelt.
Sportbrok hielp ook niet trouwens.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 19:57

Amiigo schreef:
Ti's niet zo dat een soort voer je paard van een rustig bloempje in een raket kan veranderen ;) Is een stukje karakter. Je kunt het natuurlijk wel proberen, hoeveel brok krijgt die en wat voor arbeid verricht hij?

Dat snap ik inderdaad :D
Ze krijg nu 1 kg sportbrok per dag en natuurlijk veel ruwvoer. Qua rijden doe ik in de bak meestal een halfuurtje en rij verder veel buiten.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:04

Ik volg, hier ook een Quarter die erg flegmatiek is. Lopen en showen kan hij wel als er iets spannends te zien is, maar als dit niet het geval is moet ik echt alles uit de kast halen om hem aan het lopen te krijgen. Hij kán het wel, 't is een kwestie van wat meer te showen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:09

VSW -> VS

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 20:24

Snollygoster schreef:
Ik volg, hier ook een Quarter die erg flegmatiek is. Lopen en showen kan hij wel als er iets spannends te zien is, maar als dit niet het geval is moet ik echt alles uit de kast halen om hem aan het lopen te krijgen. Hij kán het wel, 't is een kwestie van wat meer te showen.

Bij mijnes eigenlijk ook hetzelfde :P
Soms denkt ze ook als ik aan het rijden ben, f*k it ik ga stil staan en om me heen kijken _O-
Merkte dat vandaag ook. Ze weet het wel maar ze doet het niet.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:26

Hier goede ervaringen met omega 3 power mix van horsefood.

Geen stuiterbal, maar net ff iets voorwaartser!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:46

Ten eerste: het kab karakter zijn dat ze cool is en dat is prima.

Wat wil je? Vuriger in de zin van sneller? Als een paard goed loopt, moet jebdie niet over dr tempo jagen. Is ze niet te dik? Krijgt ze voldoende goed hooi? Dat is dr basis behoefte. Mits ze geen tekorten heeft, te zien in het bloed, moet dat voldoende zijn voor het gemiddelde paard.
Ze heeft haar eigen gangen. Als ze goed un haar velnzut, strk en soepel genoeg is, is haar tempo, haar tempo. Wil je haar actiever krijgen, moet je dat met trainen doen. Zorg dat haar conditie goed is en rij veel overgangen. Een paard hoort alert te zijn en te eageren op jouw hulpen.
Uithoudingsvermogen trainen is weer anders dan krachttraining.

Een paard dat gezond is, goed in haar lijf zit en getraind wordt kan wel feller lijken of worden, omdat ze makkelijker bewegen en beter aannde hulpen staan.

allerlei voer erin gooien of supplementen gaan je nu niet helpen. Wat je paard niet gebruikt in beweging en training wordt eerder opgeslagen met veel nadelen in het lijf.

Als je behoorlijk gaat trainen begin je met ruwvoer en een bloed onderzoekje. Dan check je het lichaam en je tack. Daarop kun je evt bijvoeren.

wat ook belangrijk is, is dat ze niet uen zonder ruwvoer heeft gestaan voor je gaat rijden.

Ik snap dat je het jiet wil horen, maar alle rotzooi die je erin gaat gooien kost je alleen maar geld en uiteindelijk nog meer als je paard teveel rotzooi binnen krijgt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:55

Elk paard heeft zn eigen snelheid/temprament/karakter.

Dat is natuurlijke aanleg, en als paard goed gezond en fit is en correcte rijtraing zal paard zich 100%geven en meer dan dat kan niet.

Dus een paard met van nature traag achterbeen zal nooit snel achterbeen krijgen..

En als je dat wel doet, gaat ten koste van respect en waardering en gezondheid paard.

Eeb paard op 300%van zn kunnen laten presteren gaat ie zomaar kapot!

Beloki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:40

Heeft iemand ervaring met Superforce van Cavalor?

Beloki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:41

Dat ga ik nu proberen om mijn paard iets vuriger te krijgen.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:49

Rijd ook een quarter horse.
Bij spannende dingen word ze wat 'drukker' met name buiten.
voor de rest rustig, soft, denk dat het ook gewoon karakter is.

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:57

Ik heb ook een quarter. Heerlijk relaxed over het algemeen.
Meer voer helpt zeker wel om hem pittiger te krijgen hoor! Maar niet op de goede manier. Veel schrikken en doen.

Dat stil staan van je paardje, is dat niet meer omdat ze er gewoon geen zin in heeft? Niet omdat ze niet genoeg energie binnen krijgt?

In elk geval succes!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:02

Olie geven (zonnebloem olie, lijnzaadolie, etc) Dat geeft ze meer power, zonder dat ze nerveus worden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:09

Ipv naar allerlei middelen te grijpen, probeer je dier te begrijpen en te motiveren om meer te geven.

Mijn Bowen was toen ik hem net had echt van de met de snelheid van het licht bewegen, ahum, ahum. Als hij 0,2 kilometer per uur ging was het veel ;) Als we een volte probeerde te galopperen had ik het idee dat ik hem moest dragen ipv andersom, het zweet stond me regelmatig op het voorhoofd.

Hem leren begrijpen, leren dat het een "what's in it for me" paard is heeft dat opgelost. Nu inmiddels weet ik dat hij een "zwakte" in zijn rechterheup heeft zitten (niets ernstigs, niets problematisch, maar toch zwakker dan de rest) en werken we eraan die rechterheup sterker te maken. Ook dit zal het geheel verbeteren, maar daar zijn we nog niet.

Hij krijgt enkel ruwvoer en wat vitamine brokjes om ervoor te zorgen dat hij geen tekorten krijgt. Toch is hij lekker licht en kan hij stevig "knetteren" als ik dat van hem vraag.
Dit maakt hem ronduit het ideale paard voor mij, hij kan aperelaxed zijn, wat het een heerlijk betrouwbaar leerpaard maakt, maar hij kan ook echt "knetteren" en lekker bewegen.
Natuurlijk zal hij als rechtgeaarde Haflinger nooit een racepaard worden, dat zit gewoon niet in hem. Maar hij is heerlijk alround inmiddels.

De kunst zat hem dus in hem leren motiveren. Ander voer en andere "hulpmiddelen" waren niet de oplossing, in zijn "psychologie" duiken wel. Leren wat zijn klokje doet tikken.
Een doel, short and sweet en leren dat niets doen als beloning (en dan bedoel ik ook echt niets, desnoods minuten na iets waar ik blij mee was) echt werkt voor hem waren de hoofdpunten. Verder werkte het vooral averechts om hem door te duwen, om maar te blijven drijven (of een tikje van nu gaan jij!) en meer en meer te vragen. Alle haver op de wereld kon hem niet zover krijgen daar ok mee te zijn, zorgde alleen maar voor "dwarsheid", dat hij al zijn energie misbruikte om me tegen te gaan ipv mee te werken.

Een goede focus en een blij gemoed (humor, zeer zeker geen frustratie!) hielpen ook. De vrolijke noot erin houden was een openbaring. Zodra ik denk potjandorie ben ik hem kwijt, krijg ik hem tegen me ipv met me mee. En hoe meer energie ik erin stopte met hulpmiddelen zonder de rest goed te hebben, hoe "schrikkeriger" hij werd (wat dus niet de bedoeling was) en hoe meer energie hij had om dit te doen:

Afbeelding