Redelijk moeilijk te ontspanenn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Redelijk moeilijk te ontspanenn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 15:17

Hallo,

Mijn paard kan zich tijdens het rijden best moeilijk ontspannen in mijn ogen in de zin qua spieren.
Nu vroeg ik me af wat ik voor haar spieren en eventueel voor ontspannen als supplement bij kan geven?
Ze staat op dit moment 24/7 buiten, in de winter en na het rijden krijgt ze handje Pavo Nature's best Muslie of Pavo Basic brok.

Ik hoor verschillende dingen over Vitamine e + selenium, & magnesium

Wat zouden jullie aanrijden?

Radionx

Re: Redelijk moeilijk te ontspanenn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:38

Een voer zonder melasse en weinig suikers. In Pavo zit best veel melasse en suiker.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:42

Voordat je veel geld gaat uitgeven aan supplementen zou ik er eerst zeker van willen zijn dat je een passend zadel en bit hebt en er geen lichamelijke beperkingen aan ten grondslag liggen als ik jou was. Waar uit zich het moeilijk ontspannen in? Bepaalde oefeningen, een kant of in de aanname van het bit? Bitloos of niet?
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 30-08-15 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:43

Weinig suikers inderdaad. Die van mij had vroeger ook altijd soort van stijve spieren. Net alsof ze altijd gespannen stonden. Toen zijn we overgeschakeld op grasbrokken van agrobs (protein light) aangevuld met aparte vitaminen.
Nu merk ik tijdens het rijden ook echt een groot verschil, zelfs op de weide zie je hoeveel makkelijker hij kan rechtstaan na het rollen, hoe hij beter kan krabben aan achterbenen, flanken,...

Maar op het moment krijgt hij eigenlijk niets bij alleen in de winter na het werk. Dus verder gewoon op de weide met goed hooi wat ze kunnen nemen wanneer ze willen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:23

Willemina_L schreef:
Voordat je veel geld gaat uitgeven aan supplementen zou ik er eerst zeker van willen zijn dat je een passend zadel en bit hebt en er geen lichamelijke beperkingen aan ten grondslag liggen als ik jou was. Waar uit zich het moeilijk ontspannen in? Bepaalde oefeningen, een kant of in de aanname van het bit? Bitloos of niet?

Zadelmaker wil ik binnen nu en 2 maanden weer laten komen! Voornamelijk met stelling vragen/ geven rechtsom, en nageeflijkheid. Het is even moeilijk te beschrijven zo via de telefoon.

Radionx schreef:
Een voer zonder melasse en weinig suikers. In Pavo zit best veel melasse en suiker.

Thanks, ga eens even rondneuzen welk merk dat e.d hebben! :)

Lenig in de zin van met achterbeen bij dr hoofd/ oren krabben kan ze wel! :P

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:26

Dan behalve je zadelmaker laten komen (wat super is) is misschien een rondje osteopaat ook een idee?
zeker als je wat moeite hebt met je stelling en nageefelijkheid.
Havens heeft trouwens een muesli zonder suikers en eiwitten, misschien is dat een idee.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:26

Subli Zonder en Dieet mix. De enige zonder melasse van Pavo is de Care4life

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:33

Ik geef mijn paard magnesium. Dan wel echte paardenmagnesium van de paardenwinkel!
Dit werkt voor hem heel erg goed. Het maakt ze wat ontspannender en zorgt ervoor dat ze niet zo snel verkrampen.

Laatst was mijn magnesium op, dus ik dacht eens kijken hoe het zonder gaat. Nou hij was weer ontzettend gespannen en hij ging weer als een idioot bokkend de bak door voor elk dingetje. Terwijl hij met magnesium gewoon een heerlijk voorwaarts geconcentreerd paard is. Dus dat geeft wel aan wat het voor hem doet.

Hij krijgt de helft van de aangegeven dosis want bij de hele dosis word die wel erg rustig.

Ik moet er wel bij zetten dat mijn zadelmaker vorige week nog geweest is en elke 3 maanden komt net zoals de osteopaat. Dus ik weet zeker dat zijn spanning daar niet vandaan komt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:36

Osteopaat is 1 augustus geweest & weer goedgekeurd. Helaas vanwege een breuk heeft ze vanaf 15 juli al stil gestaan. Heb er van de week voor het eerst even opgezeten, maar buiten dit om ook als ik haar dagelijks rijd wat ik straks zeker weer ga oppakken, is het zo. Ze wilt gewoon op de een of ander manier niet los laten.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:36

Kimnl schreef:
Ik geef mijn paard magnesium. Dan wel echte paardenmagnesium van de paardenwinkel!
Dit werkt voor hem heel erg goed. Het maakt ze wat ontspannender en zorgt ervoor dat ze niet zo snel verkrampen.

Laatst was mijn magnesium op, dus ik dacht eens kijken hoe het zonder gaat. Nou hij was weer ontzettend gespannen en hij ging weer als een idioot bokkend de bak door voor elk dingetje. Terwijl hij met magnesium gewoon een heerlijk voorwaarts geconcentreerd paard is. Dus dat geeft wel aan wat het voor hem doet.

Hij krijgt de helft van de aangegeven dosis want bij de hele dosis word die wel erg rustig.

Ik moet er wel bij zetten dat mijn zadelmaker vorige week nog geweest is en elke 3 maanden komt net zoals de osteopaat. Dus ik weet zeker dat zijn spanning daar niet vandaan komt.

Thanks denk dat ik toch eens een vd 2 ga proberen! :) dankjewell

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:37

Als je puur naar voer op supplementen kijkt, dan raad ik vit e en selenium aan.
Ik had voorheen ook een paard, dochter van Ferro, en die had ook constant een soort verzuring in der spieren en dit supplement heeft super geholpen daarmee.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:38

Wat ik hier mis, heb je les. Zo ja, wat zegt je instructeur/trice.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:57

xx_Lyzet schreef:
Osteopaat is 1 augustus geweest & weer goedgekeurd. Helaas vanwege een breuk heeft ze vanaf 15 juli al stil gestaan. Heb er van de week voor het eerst even opgezeten, maar buiten dit om ook als ik haar dagelijks rijd wat ik straks zeker weer ga oppakken, is het zo. Ze wilt gewoon op de een of ander manier niet los laten.

Oke, fijn in ieder geval dat je ook met een osteo aan de slag bent geweest. Wel erg jammer dat ze dan nog steeds niet fijn los laat. Mag ik vragen waar ze een breuk heeft gehad?
Heb je al eens aan aan de hand werken gedacht? Ik ben daar sinds een tijdje mee bezig en ik moet zeggen dat het een mooie toevoeging is op onze training. Ik ben alleen nog maar bezig met de basis er van en haar alleen maar bewust van haar lijf aan het maken maar merk al een erg groot verschil bij haar.
En longeren met de dubbele lijnen vind ik ook altijd een fijne om ze wat losser door het lijf te krijgen. Je hebt mooi bereik op allebei de kanten waardoor je erg fijn kunt variëren in stelling en buiging.
En wat FriesWytske idd vraagt, wat ze je instructie?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:17

FriesWytske schreef:
Wat ik hier mis, heb je les. Zo ja, wat zegt je instructeur/trice.

Idem hier, en de leeftijd van je paard? Die van mij heeft hier ook moeite mee maar heb nu les en ben daardoor al een stuk vooruit gegaan daarin. Hij heeft linksom nog wat kortere spieren waardoor linkse stelling moeilijk is..(dus de rechterspieren zijn kort) Hierdoor is hij ook wat onrustig met zijn hoofd

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 09:37

Nee ik heb een breukje in me voet gehad.
Ik les wekelijks soms 2x in de week.
Instructrische zegt ook van; of ze vind het moeilijk, of ze spant haar spieren erg aan! Osteo zei ook dat dat het snel op haar spieren kan slaan.

Ze is nu 7, aan de hand werken we inderdaad ook oa met pessoa dubbele lijnen.

Ik heb nu ook vitamine e besteld & ga eens kijken/ overstappen met het voer! :) Kijken of dat iets helpt haha
Laatst bijgewerkt door Banyu op 31-08-15 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:43

ik merk veel verbetering met verzuring als ik http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm voer. Had eerder wel eens wat van andere merken en ook van Pavo maar dit werkt toch echt het beste. Het is duur maar je gebruikt er ook minder van.

Wat betreft verdere apk, bij mij komt ook de osteo en ook zadel wordt zeer regelmatig nagekeken. Het ene paard heeft er gewoon sneller last van dan de andere.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:47

Is je paard door een tandarts ook nagekeken?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 09:51

Om het zo te zeggen is ze helemaal door de apk op de zadelmaker nog na die komt binnenkort.

Verder wil ik ook eens bloedonderzoek doen on te zien of ze wellicht iets te kort komt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:26

Geen idee welk vitamine E merk je hebt besteld, maar in veel mengsels zit voornamelijk dextrose en is de dosering vitamine E zo laag dat het de werking van de dosis suiker die ze binnen krijgen niet kan oplossen. Vooral als je ook nog een paard hebt wat gevoelig is voor insuline resistentie.
Persoonlijk zou ik eerder magnesium adviseren ipv vitamine E. En dan vooral magnesium citraat omdat dat beter word opgenomen. Maar ook van magnesium citraat is de samenstelling per merk verschillend. Mijn paard krijgt het al jaren en ik had 1 keer een pot ergens in de aanbieding gekocht..... :x :x . Ruim de helft van de pot is in de prullenbak verdwenen in elk geval.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:45

In Roosendaal zit ooj iemand die meet het voer uit van je paard. Mijn pony was erg druk in het rijden. Nergens bang voor maar echt heel druk zij heeft het voer helemaal uitgemeten en ik heb nu een super mega fijn paardje onder mijn kond