Pony sterk vermagerd, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Pony sterk vermagerd, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 12:20

Hallo Bokkers,

Mijn verzorgpony (haflinger) is sterk vermagerd. Ze is vorig jaar flink hoefbevangen geweest. Hier waren we optijd bij en dit is goed gekomen. De winter heeft ze op de paddock gestaan en dit ging goed. Van de zomer zijn we weer begonnen met opbouwen, inmiddels staat ze van 12 tot 6 weer op het weiland met graasmasker.
De dierenarts is meerdere malen geweest. Er zijn onderzoeken gedaan waaronder een uitgebreid bloedonderzoek, mestonderzoek, onderzoek naar leverbot, getest op cushing. Ook is de tandarts geweest. Een uitgebreide wormenkuur(pramox) is gegeven (ook tegen lintworm). Ook heeft ze een vitamine shot gehad.

Ze krijgt op dit moment twee keer per dag flink kuil, en ongeveer een kilo aan speedybeet en slobber en extra vitamine op advies van de dierenarts.

Ze is van 6 keer in de week werk terug gegaan naar 3 keer in de week, B/L niveau.

Verder oogt ze vrolijk, heeft goede eetlust, hinnikt als we aankomen en heeft zin om te werken. Ze is niet sloom in haar doen en laten. Wel is ze veel van haar bespiering kwijt.

Maandag wordt de dierenarts weer gebeld, maar aangezien hier steeds weinig uit komt dachten we we vragen het op bokt. Misschien hebben jullie adviezen, tips of ervaringen waar wij iets aan zouden kunnen hebben.

Alvast bedankt voor het lezen!
Groetjes, Britt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:35

Tja...moeilijk te zeggen wat de oorzaak van het vermageren is. Heeft ze suikerziekte ? Dan kan het teveel aan suikers wat ze binnenkrijgt, net een omgekeerd effect krijgen ( dus in plaats van te dik, worden ze dan mager). Misschien eens een paar maanden proberen de kuil te vervangen door gewoon droog hooi ? Eens hoefbevangen geweest, verandert vaak de hele darmflora en met kuil komen er veel melkzuurbacterien in het verteringsstelsel terecht, wat een disbalans kan veroorzaken.

Ik las vorige week ook nog een artikel in een duits tijdschrift over kryptopyrrolurie bij paarden...zou meer voorkomen dan men denkt en geeft gelijkaardige symptomen als het metabool syndroom. Is iets met het lichaam dat niet op de juiste manier kan ontgiften...

Britt_Sisi

Re: Pony sterk vermagerd, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 13:19

Bedankt voor je reactie en je duidelijke uitleg! Dit gaan we zeker meenemen in het gesprek met de dierenarts.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 09:31

Nog meer ervaringen/adviezen/tips?

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:33

Kan je misschien een fotootje plaatsen?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:56

Hoi, Ik ben de eigenaar van Remy. We hebben dit topic samen gemaakt omdat we graag ervaringen van anderen wilden horen.
Een foto ga ik vanmiddag even maken! ik heb een nieuwe telefoon dus alle foto's zijn weg. in mijn of britt haar profiel zie je hoe dik ze eerst was. dit was voor dat ze hoefbevangen werd. Toen ze hoefbevangen was is ze wel iets afgevallen ivm minder gras maar niet extreem. Dat kwam erna toen ze het weiland weer op ging.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:50

Hoe oud is het paardje?
Als je haar aan wilt laten komen door er meer spieren op te zetten probeer dan eens een merriebrok. Zit veel eiwit in. Als je dat te risicovol vind of er liever spek op wilt raad ik je apart seniorenvoer aan. Hier zit weinig suiker in maar wel veel vet.
Er bestaat ook apart voer voor cushing paarden wat ze wel lekker op gewicht houd maar past in een dieet wat rekening houd met insulineresistentie en hoefbevangenheid. Hoe het heet weet ik even niet maar in het centrale cushingtopic komt het regelmatig voorbij.
En heel simpel zonnebloemolie over het voer werkt ook.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:43

Even een belangrijk ding: uit alle testen is niks naar voren gekomen. Ze heeft dus geen cushing, leverbot oid.

Bij deze wat foto's
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:51

Ik vind dit een gezond gewicht voor een haffie met een verleden van HB :j Mijn ex-hb-er ziet er ook al jaren zo uit en loopt nog steeds fris en fruitig rond.
Ik zou er dus ook niet teveel voer instoppen om ze dikker te krijgen. Wel droog hooi geven ipv kuil, als dat tot de mogelijkheden behoort en een complete vit- en mineralenbrok.
En een kleine tip ... vraag aan de smid om de teen vooraan in te korten :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:54

dus dit is een sterk vermagerde pony?
Het word tijd dat we weer eens weten hoe een paard met een gezond gewicht eruit ziet denk ik :7 ....zoals deze haf dus.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:57

Ik zie eerder missende bespiering dan een te mager paard. Ja je ziet iets rib, maar iets te licht is nog altijd veel gezonder dan te zwaar.

Eet ze wel met grasmasker? ken er ook die dan gewoon helemaal niet meer grazen.
Ik zou als het kan gewoon goed hooi gaan bijvoeren (liever dan kuil) en een vitamine brok / korrel met geen /weinig suiker / melasse om eventuele tekorten tegen te gaan. Vind een kilo per dag speedibeet/slobber wel erg veel trouwens!
Laatst bijgewerkt door jorretje op 01-09-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:59

Sterk vermagerd?? Ze ziet er nu uit zoals het hoort.. :D

Op de foto's in jullie profielen is ze zeker 50-75 kg te zwaar.. :o
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-09-15 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:02

Zijn er rontgenfoto's gemaakt? De lange teen verraadt wellicht dat de HB toch iets heftiger is geweest?
Door een kanteling kan ze pijn hebben, en door pijn kunnen ze ook gewicht verliezen.

Verder kun je kijken naar maagzweren, niet ondenkbaar.... want 2x pd kuil, hoeveel is dat precies, en hoe lang staat ze dan zonder ruwvoer? (Ik zou ook voor hooi kiezen ipv kuil)
Weeg het hooi eens, pak de stapel die ze normaal gesproken krijgt en doe dat in een ikea tas/ tassen en weeg deze met een unster (hangweegschaal) die je voor een paar euro koopt bij de gamma.

In de HB periode waarschijnlijk ook op dieet gehad, en dus nog minder hooi gehad wellicht?
Maagzweer is dan echt niet ondenkbaar.
In het maagzweren topic kun je terugvinden hoe je dat op een betaalbare manier zou kunnen testen.

Hoe ziet de mest eruit?

Ik vind dat ze er op zich wel netjes uitziet. Maar het feit dat ze zo dik is geweest, en niet aankomt moet wijzen op OF een verandert voerbeleid OF iets in de gezondheidstoestand.
Dus daar moet je even naar kijken.
Hang anders voor de nachts sowieso iets van een hooinet op, en vul aan met stro in het net.... zorg iig dat er vaker iets te knabbelen is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:03

ps: hoe lang is het gras nog op de wei? Krijgt ze nog wel iets binnen met het masker? En is het een goed passend ruim masker?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:03

Je ziet toch wel at er wat bespiering mist in de billen, en ook dat stukje bij de flank wat naar binnen is ,mag gevuld zijn :j

Denk dat je moet proberen om de hoeveelheid ruwvoer wat omhoog te doen en dan even kijken hoe het gaat.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 12:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het in het echt erger vind als op de foto. Wat ik in het echt vind is dan ook geen gezond gewicht voor geen enkel paard en daarom maak ik mij zorgen. Ik heb nog een foto van een paar weken geleden. Die zal ik even opzoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:09

Britt_Sisi schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het in het echt erger vind als op de foto. Wat ik in het echt vind is dan ook geen gezond gewicht voor geen enkel paard en daarom maak ik mij zorgen. Ik heb nog een foto van een paar weken geleden. Die zal ik even opzoeken.

Ik zou echt even kritisch naar het voer kijken.
Er zit ook te weinig ruwe vezel in die buik lijkt het, die is gewoon niet gevuld.....
Hoeveel kilo hooi gaat er precies in, gewoon wegen.

Hoe snel is hoef weer gegroeid sinds de laatste bekapping? Heb je het idee dat de voet sneller groeit, en met name de teen langer lijkt?
Want dan kan dat nog een aandachtspuntje zijn.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 12:20

Deze foto is van eind juli Afbeelding

Dit is eind mei

Afbeelding

En nu weten we dat ze altijd wat te dik is geweest maar dit is ongeveer een jaar geleden

Afbeelding
In het topic in mijn onderschrift meer foto's van hoe ze er uit zag.

Zoals je ziet is de bespiering in haar nek erg verminderd en is ze ook heel wat vet kwijt. Opzich is het niet slecht dat ze afgevallen is. Maar het is zo dat het niet bewust gedaan is door ons. Er klopt iets niet. En wij weten niet meer wat.

Ik neem aan dat de dierenarts ons niet al die testen aangeraden had als Remy een paard gezond op gewicht zou zijn. Ik heb niet het idee dat we ons voor niets zorgen maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:24

als ik die foto van mei zie denk ik aan cushing...maar misschien vertekend de foto wel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:26

Op deze foto's is ze inderdaad wel wat dun en arm bespierd.
Krijgt ze wel voldoende eiwitten binnen?
Als ik jullie was zou ik jullie ruwvoer eens laten analyseren.. dan weet je of ze voldoende aan voedingsstoffen (oa eiwitten) binnen krijgt..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:27

Ze is wat aan de magere kant en mist bespiering, sterk vermagerd daar heb ik persoonlijk toch wel een ander beeld bij.

Heb je al bietenpulp geprobeerd? Ik heb met mijn pony hetzelfde probleem. Zij krijgt nu speedibeet van Pavo bij. Ik durf haar niet flink veel bij te voeren omdat ze in het verleden ook bevangen is geweest. De speedibeet was een tip van mijn dierenarts. Ze krijgen bij ons overigens onbeperkt (graszaad- en weide)hooi bijgevoerd en een vitamine supplement. Als dit niet werkt dan wil ik senioren priores gaan proberen

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 12:27

Ze eet wel gewoon met graasmasker, dat is ook het enige wat ze doet als ze de wei op gaat. Gelijk eten! Het gras is kort en er is geen mogelijkheid om haar op een stuk land met meer gras te hebben.
Vragen m.b.t de hoeven/hoefsmid zal patricia even moeten beantwoorden. Hier ben ik nooit bij.

Edit: rond de tijd van de foto in mei is ze inderdaad getest op cushing omdat wij dit zelf ook dachten. Hier is niets uitgekomen, geen cushing dus.

En met sterk vermagerd bedoelde ik niet dat ze een graatjespakhuis is maar ze is gewoon ineens heel veel afgevallen(sterk vermagerd) zonder echte reden

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:41

Hoihoi allemaal, ook ik reageer hier even. die foto van eind juli heb ik gemaakt. een weekje op remy gepast. Ik maakte me die week behoorlijk over de gezondheid van remy. ze is inderdaad erg afgevallen. het enige is dat patricia er alles aan doet het paard wat meer op gewicht te krijgen. Alleen komt ze helemaal niets aan. en met de het voer dat ze inmiddels krijgt zou ze toch wel iets aan moeten komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:02

Britt_Sisi schreef:
Ze eet wel gewoon met graasmasker, dat is ook het enige wat ze doet als ze de wei op gaat. Gelijk eten! Het gras is kort en er is geen mogelijkheid om haar op een stuk land met meer gras te hebben.
Vragen m.b.t de hoeven/hoefsmid zal patricia even moeten beantwoorden. Hier ben ik nooit bij.

Edit: rond de tijd van de foto in mei is ze inderdaad getest op cushing omdat wij dit zelf ook dachten. Hier is niets uitgekomen, geen cushing dus.

En met sterk vermagerd bedoelde ik niet dat ze een graatjespakhuis is maar ze is gewoon ineens heel veel afgevallen(sterk vermagerd) zonder echte reden

Als het gras zo kort is 'probeert' ze te eten, maar dat lukt dan natuurlijk niet... Je kunt dan wat hooi neerleggen, dat eten ze ook goed met masker. Of ze gaat iets minder lang op het gras, en dan zonder masker.
Ik denk dat ze echt te weinig ruwe vezel en hoogwaardige voedingstoffen binnen krijgt. Je ziet sowieso al aan haar buik dat er te weinig vulling in zit.

Zorg voor goed hooi en een hoogwaardig vitaminesupplement.... Remy mag zeker zo'n 8 tot 10 kilo hooi krijgen per dag, en dan nog wat stro erbij.
Dat is dus ongeveer een half pak gewoon hooi (dat daar op stal ook ligt).
Bespiering die verdwijnt kan ook een gebrek aan goede eiwitten zijn. Dat kun je laten checken.

Je zou ook eens een mail kunnen sturen naar Anneke Hallebeek (vrijblijvend) voor een voedingsadvies.
Maar met meer een kwalitatief goed hooi en een vitaminesupplement (dagelijks) en zoutblok moet je al een eind komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:15

deze pony mag misschien wel iets meer spier hebben,
maar mager is hij absoluut niet in mijn ogen..

magerder dan dit hoeft ook niet.. dus de vermagering moet wel stoppen.. alles wat hij nu afgevallen is hoeft er echt niet zo vlot weer bij..

voor de rest qua voeren is het meeste wel gemeld ondertussen.

foto van mei vind ik hem wat mooier ogen, maar dat komt omdat zijn buik daar wat meer gevuld is.