Problemen maagzweer en blinde darm Fjordje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoukEls

Problemen maagzweer en blinde darm Fjordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 13:22

Hallo Bokkers.

Ik ben een beetje ten einde raad.

Mijn fjordje is ziek, merrie van 11 jaar en tot een jaar terug gezond geweest.
Altijd voldoende hooi ter beschikking en geen stress.
(vermoeden van interne stress darmen, verstopping)

Ze is al vanaf 13 juli aan de behandeling (peptikuur) voor een flinke maazweer.
Hier is ze denken we wel van opgeknapt maar ze blijft sukkelen.
Van de week weer koliek en beetje verstopt (te weinig mest)
Dus weer gespoten voor de koliek en parafinne voor de doorstroom.
We zijn 2 weken geleden met de halve dosering gestart voor de maagzweer en ze werd toch weer minder fit.

Dus weer de volle dosering gegeven tot nu toe. Niet wetende of ze het echt nodig heeft.
Deze behadeling is allemaal via de kliniek gegaan en die denken dat ze misschien meer heeft dan alleen de maagzweer.
Ik wil haar niet laten opnemen. (ze loopt aan huis en wij kunnen haar hier beter observeren dan in een stalletje op de kliniek)

Ze is regelmatig kramperig en mest nog te weinig. 2 weken terug was ze wel goed aan het mesten en had ze geen probemen en die zijn na de halve dosering terug gekomen.

Het lijkt wel de kip en het ei verhaal : maagzweer van uit de problemen darm of darmproblemen van uit de maagzweer....

Als extra ondersteuning krijgt ze 2 maal daags lijnzaadpapje en levend gist.(Chevital Live Yeast)
Equitop Pronutrin eet ze absoluut niet !

Haar menu bestaat uit overdag in een goede wei en 's avonds paardenkuil van eigen land.

Zijn er mensen die nog meer trucs hebben om de fjord er weer boven op te krijgen?
Iemand ervaring met maagzout of andere middelen?

geerke

Re: Problemen maagzweer en blinde darm Fjordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:48

kuil is niet zo goed als een paard een maagzweer heeft.Gewoon hooi en calciumrijk voer.Zoals bietenpulp,lucerne...
Wanneer is je paard voor het laatst ontwormd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:51

Waarom zet je haar niet op de kliniek.
Zij zijn toch veearts en jij niet,denk dat ze daar juist heel wat beter observeren en mocht het echt fout gaan dan staat ze meteen op de goede plek.
Zou haar van binnen na laten kijken, met een scopie noemen ze dat geloof ik.
Dan is meteen goed te zien wat er mis is :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:53

Mijn paard heeft een ontsteking aan haar blinde darm gehad (waarschijnlijk ook samen met maagklachten). Wij hebben toen een mix voorgeschreven gekregen van zemelen, lijnzaadolie en standyoghurt. Dat laatste klinkt misschien erg vreemd, maar heeft haar darmen wel heel snel heel goed gedaan! :)

NoukEls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 14:03

Kuil eet ze op advies van de DA
Is kuil van de eerste snee maar dan lang en stengelig. Paardenkuil van eigen land.
De DA weet ook niet goed wat hij ermee aan moet...
T kip en ei verhaal...
Opnemen weet ik niet of we dat willen. Onze keuze.
Die yoghurt is t proberen waard.
Bedankt voor de tips

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:51

Ik lees even mee,
judArthos kan jij wat meer vertellen mbt de yoghurt? Het is al bekend dat de zuren vaak goede eigenschappen hebben, kwa welke hoeveelheid etc gaf jij?

Endoscopie en opvoelen is al gedaan, kliniek is geen optie op dit moment ivm stress dat het oplevert.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:34

czarina schreef:
Ik lees even mee,
judArthos kan jij wat meer vertellen mbt de yoghurt? Het is al bekend dat de zuren vaak goede eigenschappen hebben, kwa welke hoeveelheid etc gaf jij?

Endoscopie en opvoelen is al gedaan, kliniek is geen optie op dit moment ivm stress dat het oplevert.

Ik maakte een portie zemelen (met gekookt water dus :) ) en daar doorheen een zo'n klein bakje standyoghurt (die met die speciale bacteriën). Daarbij deed ik nog extra lijnzaadolie en wat muesli voor de smaak, aangezien ze de yoghurt in eerste instantie altijd een beetje gek vinden ruiken.