Paard mankt, wel of geen beweging?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyNinne

Paard mankt, wel of geen beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 20:22

Hallo iedereen.

Ik heb enkele vraagjes ivm met een van de paarden bij mij op het werk.
Het gaat over een ruin van 17 jaar die 1 of 2 maal per week een 30 km loopt in de koets.
Een week of 5 geleden bleef hij na de wandeling met zijn rechter achterbeen omhoog staan. Hij heeft dan een week rust gekregen, maar bij de volgende wandelinformatie was het net hetzelfde.
De dierenarts is dan langs geweest en hij heeft een NES Healt behandeling gekregen. Ook moet hij 60 kilo vermageren.
De dierenarts heeft nu gezegd hem op een dieet te zetten en iedere dag een de longe te werken met hem.
Mijn baas zegt dat ik dit niet mag doen omdat dit slecht is voor dat been.

Wat kan ik nu het beste doen?
Ik longeer hem nu 1 maal per week om te kijken als hij betert, maar dat is niet het geval. Ik longeer hem dan 5 minuten op elke kant, hij mankt nadien niet, maar ik merk wel dat hij tijdens het draven dat been ontziet.

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt.

Babootje

Re: Paard mankt, wel of geen beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:25

Heeft de DA geen kreupelheidsonderzoek gedaan?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:30

Ik vraag me ook af of de DA geen kreupelheidsonderzoek heeft gedaan?
Maar een paard wat slechter gaat lopen van bewegen of er niet van verbeterd niet aan het werk zetten in elk geval. En zeker niet aan de longeerlijn, zo'n kleine cirkel is dan helemaal een belasting

HappyNinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 21:01

Nee de dierenarts heeft enkel een NES Healt behandeling gedaan.
We hebben een stapmolen, mag hij daar in of is dat ook te belastend?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:05

een kreupel paard longeer je nooit...behalve misschien in geval van artrose.Je baas heeft gelijk.En ik denk dat 60 kilo minder het probleem niet gaat oplossen.

Wat is een NES healt behandeling?
Zolang je niet weet wat het is op rust.Een aantal malen per dag stappen op de harde weg.

Laika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:09

Indd het paard niet helemaal stil leggen. Rustig beweging is goed, als het een spierverrekking is en je laat hem stil staan is de kans groot dat het erger wordt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:10

Ik heb even gegoogled op een NES Health behandeling, maar ik word er niet echt wijs uit?
Wat was de diagnose van de dierenarts? Wat heeft het paard?
Als je dat niet weet, weet je ook niet of je hem kan longeren.
Ik zou zeggen net als Geerke dat je een kreupel paard niet moet longeren.
Maar je hebt nu geen idee (denk ik?) wat het paard heeft, dus dat moet je eerst weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:14

Ik ben bang dat het geen dierenarts was.
Heb die term gegoogled en dat is een alternatieve 'therapie'.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:22

Je kunt als "gewone" dierenarts toch zeker ook gebruiken maken van behandelingen uit het alternatieve circuit?

Die NES Health behandeling lijkt me wel interessant, was je bij die behandeling en heeft de arts uitgelegd wat hij deed en waarom? Als het goed is, heeft hij voor de behandeling een scan gehad waar het energieprobleem duidelijk wordt, is daar niks over uitgelegd?

Longeren lijkt me ook niet de beste manier om je paard in beweging te houden, dat lijkt mij namelijk er belastend. Rustig stappen aan de hand lijkt me dan een betere vorm van beweging.
Daarnaast lijkt het mij een goed idee om het paard op een groot weiland te zetten waar hij zelf kan bepalen hoeveel hij beweegt. Wanneer er niet te veel stressfactoren zijn kan hij zo zelf bepalen hoeveel beweging hij buiten het stappen aan de hand neemt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:25

Een DA kan best aanvullend alternatieve dingen doen, maar die zal dan toch echt eerst een fatsoenlijk kreupelheidsonderzoek doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:56

Ik heb dat nes gedoe eens doorgelezen en ik denk dat het niet helemaal mumbojumbo is. MAARRR het is totaal niet geschikt als kreupelheidsonderzoek.
Ik ben benieuwd of het paard overkoot staat, dat zou een aanwijzing kunnen zijn voor een peesprobleem..
Zolang er geen duidelijke diagnose is kan er ook geen advies gegeven worden of longeren of een stapmolen goed zijn.
Persoonlijk ben ik wel een zeer groot voorstanden van weide rust. Zoals al gezegd kan het beest dan zelf bepalen hoeveel belasting het aan kan.

Nu heb je dus een mooi dilemma, je baas met zijn alternatieve geneeswijze en instructies om dit of dat te doen. En het advies wat je hier krijgt.

1: kreupelheidsonderzoek
2: weiderust zo lang als nodig is
3: zeer gedoseerd weer in het werk zetten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:15

Sizzle schreef:
Ik ben bang dat het geen dierenarts was.
Heb die term gegoogled en dat is een alternatieve 'therapie'.

Daar ben ik ook bang voor...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:40

Niet longeren of aan het werk zetten zolang hij nog kreupel loopt.
Laat een kreupelheidsonderzoek doen.
Dan weet je wat er aan de hand is en wat je moet doen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:53

Ik zou sowieso een kreupelheidsonderzoek doen en tot dat gebeurd is niet meer dan alleen wat stappen aan de hand. Ik ben geen fan van alleen maar stil laten staan op stal want daar worden sommige paarden (die van mij) knettergek en gevaarlijk druk van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:07

Ik heb hier helaas hele slechte ervaringen mee met een zeer nare na smaak ik mag geen namen noemen en dat doe ik ook niet. Maar de persoon die dit doet is echt heel gevaarlijk bezig.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:10

Is er een bericht weggevallen?

Een oudere bokker die hiervoor een bejaard topic afstoft?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:13

Getemd

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:01

Rocamor schreef:
Is er een bericht weggevallen?

Een oudere bokker die hiervoor een bejaard topic afstoft?
Ik weet niet hoe die op zo'n oud topic komt, maar ik denk dat marleen_usar slechte ervaringen heeft met NES Health/iemand die dat doet. Als ik het opzoek kan in me ook wel indenken dat dit doen ipv een normale DA laten komen idd best gevaarlijk kan zijn, voor het paard z'n gezondheid dan.

Het klinkt ook gewoon als onzin. Magnetisch of plakhuid gebruiken voor diagnose en dan "een frequentie" uitzenden waarmee je atrose, kissing spines, PPID, lyme, COPD, parasieten, maagzweren, hoefbevangenheid en nog meer kan fixen? Wat een wondermiddel. En voor slechts 135 euro kun je de magische magneet over je paard laten halen 8)7 .

Voor wie niet zelf wil googlen: https://paardengezondheidsscan.nl/behan ... lijkheden/