merrie "castreren"/ onvruchtbaar maken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

merrie "castreren"/ onvruchtbaar maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 14:30

kan dat???

nu worden ip natuurlijk meestal de hengsten gecastreerd,maar is er een manier/methode om een merrie niet meer hengstig te laten worden?

bv zo'n knikker, maakt dat een merrie "onvruchtbaar" ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:40

Merries kunnen sowieso niet gecastreerd worden, dat is alleen bij hengsten. Bij merries zou het steriliseren heten maar dit wordt eigenlijk nooit gedaan. Soms krijgen ze wel een hormooninjectie maar ook hiervan is het resultaat wisselend. Ik heb geen ervaring met een knikker inbrengen, volgens mij is dit iets ouderwets maar dat weet ik niet zeker.

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:41

Ik ga even volgen! Vind dit wel interessan! Je hoort er nooit wat over, terwijl het bij een kat ofzo heel normaal is

Solmyrkvi

Re: merrie "castreren"/ onvruchtbaar maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:44

Nouja, als een hengst gecastreerd is verliest hij de drang om merrie's te dekken, een ruin en een merrie kunnen dus best bij elkaar. Maar als je een merrie steriliseert zullen veel hengsten haar alsnog proberen te dekken. Niet echt rustig voor je merrie, of hengst.

Ik denk (naast de duidelijke redenen) dat dat ook een reden is om een hengst te ruinen en een merrie gewoon alles te laten houden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:45

Hier had ik het gisteren nog over op stal. Omdat er een merrie is die vreselijk hengstig is...

ben benieuwd idd

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:46

Bij mijn weten maakt de knikker de merrie onvruchtbaar omdat ze denkt dat ze drachtig is, dus is er dan toch ook geen ei-sprong?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:46

Het wordt zeker gedaan en heet ovariectomie, waarbij dus de ovaria worden weggehaald. Ik heb het overwogen bij mijn merrie, maar het is een dure operatie (+-1300euro las ik ergens) en erg ingrijpend.
Mocht mijn merrie nadat haar veulen afgespeend is terug zo'n enorme follikels gaan aanmaken als voor de dracht, overweeg ik alsnog de operatie te laten uitvoeren.

Hengstigheidsproblemen gaan hier niet gegarandeerd mee weg, aangezien deze verschillende oorzaken kunnen hebben (ook te laag progesteron bvb).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:47

Voor moeilijk hengstige merries zijn er allerlei middeltjes.

Ook bij wedstrijdpaarden worden soms de interne geslachtsdelen weg gehaald om ervoor te zorgen dat ze niet meer hengstig worden en dus daardoor geen wisselende wedstrijdresultaten te halen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:50

Suzanne F. schreef:
Merries kunnen sowieso niet gecastreerd worden, dat is alleen bij hengsten. Bij merries zou het steriliseren heten maar dit wordt eigenlijk nooit gedaan.
:n :n :n :(:)

Merries (teefjes, poezen, voedsters, en ander vrouwelijk spul waarbij je niet meer wil dat ze hengstig/loops/krols/enz worden) worden altijd gecastreerd.

Gecastreerd: Eierstokken verwijderen (OvariaRectomie) = geen hormoonhuisvesting = geen hengstigheid = geen vruchtbaarheid
Gesteriliseerd: Eierstokken 'doorgeknipt' = nog wel hormoonhuisvesting = nog wel hengstigheid = geen vruchtbaarheid (want: geen eisprong)

Onderstaande gebeurt wel eens bij mensen. En wordt vrijwel nooit bij dieren gedaan. Uitzondering: 'zoekrammen' (de ram die een ooi bespringt zonder te bevruchten, zodat de boer weet dat hij de echte dek-ram bij de kudde kan doen).

Nooit meer vergeten lieve mede bokkers! :)*

Na even zoeken kwam ik dit topic tegen. Misschien wel interessant voor jou TS.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:51

Suzanne F. schreef:
Merries kunnen sowieso niet gecastreerd worden, dat is alleen bij hengsten. Bij merries zou het steriliseren heten maar dit wordt eigenlijk nooit gedaan. Soms krijgen ze wel een hormooninjectie maar ook hiervan is het resultaat wisselend. Ik heb geen ervaring met een knikker inbrengen, volgens mij is dit iets ouderwets maar dat weet ik niet zeker.

Waarom zou dat eigenlijk niet kunnen?
Waarom heet het alleen bij hengsten castreren?

In de volksmond heet het bij een kater of reu castreren, en bij poezen en teven sterelisatie.
Maar eigenlijk is het gewoon castreren, als je de eierstokken van het vrouwelijke dier verwijderd.
Enkel het afbinden of doorknippen is officieel steriliseren.

Aaaah sabini was me voor.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:52

Merrie kun je ook castreren hoor :-)
En een hengst kun je steriliseren.

Steriliseren is het doorsnijden van de eileider / zaadleider. Hormonen blijven dus gedrag ook.
Castreren is het verwijderen van de zaadballen / eierstokken. Hormonen gaan weg dus gedrag verandert.

Bij een vrouwtjeshond of -kat wordt vaak van steriliseren gesproken, maar meestal wordt daar het hele zaakje inclusief baarmoeder weggehaald. Castreren dus.

Er is een poos terug een heel topic geweest over het inbrengen van een knikker in de baarmoeder van een merrie. Sommigen hebben daar hele goede ervaringen mee. Gebruik de zoekfunctie eens, dan is het vast terug te vinden.

Edit: Type te langzaam :+
Dan maar aanvulling: search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=knikker+baarmoeder&ch=600&fhk=on met als 1e resultaat een verwijzing naar [MD] Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 15:17

het gaat dus NIET om een merrie die lastig is tijdens hengstigheden..in tegendeel ze is super lief.

zal de situatie een beetje uitleggen,zoals veel mensen wel weten heb ik hier moeder en zoon staan,en zoonlief is nog steeds hengst.

deze staat in een appart stuk van de wei ,hij kan wel contact hebben met de andere paarden maar staat dus wel appart,dit gaat al jaren goed,hij is heel braaf staat zelfs geen stroom op het draad..

tot net dus,hij denderde zo door het draad heen en staat nu dus in de kudde wat dus geen probleem verder is,hij is heel braaf verder , hij staat nu tussen 3 ruinen en tja zijn moeder...

zijn moeder is bijna 20 jaar oud en daar wil ik niet meer mee fokken en zeker geen moeder/zoon veulen uit hebben :+ ( ze is momenteel niet hengstig,dus hij kan er zonder probleem blij blijven staan nu)

maar de merrie wordt wel heel regelmatig hengstig en boterge*l zullen we maar zeggen :D ,dus tja hem er zo blijven laten staan gaat zo geen optie zijn,maar als ik haar bv dmv een knikker onvruchtbaar kan maken,ze moet gewoon niet hengstig meer worden zeg maar,dan zou de hele groep dus gewoon bij elkaar kunnen staan...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 27-08-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:18

Als je niet meer met haar wilt fokken, zou sterilisatie een optie zijn.

Castratie is namelijk niet erg goedkoop...

Je zou eens kunnen informeren bij klinieken, misschien hebben zij wel een super goed idee?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 15:20

ik ga geen buikoperaties verder bij een paard laten doen :n , dan zou het castreren van de hengst een eerdere optie zijn,maar ja die is zo braaf dat ik hem liever niet wil castreren...

daarnaast lees ik bij ovariarectomie:

De patient maakte het goed toen ik naar huis ging, maar de komende dagen zijn kritiek
Bij operaties als deze sterft 8% van de patienten meer dan bij andere operaties.
Waarom dat precies is weet niemand.

nou dat gaan we dus maar niet laten doen bij een kern gezonde merrie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:49

Er bestaat ook een prikpil voor paarden. Misschien daar eens naar informeren?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:56

Een merrie hoeft niet altijd hengstig te tonen om vruchtbaar te zijn.