hoe belangrijk is en basisenting...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

hoe belangrijk is en basisenting...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 15:48

...als je niet op wedstrijd gaat?

Mijn pony is altijd keurig op tijd geënt, maar de laatste keer was ik het vergeten en dus een paar weken te laat helaas :o . Is me nog nooit overkomen en natuurlijk gewoon stom van mezelf.
Ik had me er al bij neergelegd dat ze weer een nieuwe basisenting moet hebben. Een stalgenoot kwam ermee dat dat helemaal net nodig was, omdat ik nooit op wedstrijd ga. Volgens haar was mijn pony nog gewoon beschermd.

Is dat zo? Mijn pony is geen fan van de dierenarts en krijgt meestal een flinke bult van de enting. Ook vond ik het de laatste keer belachelijk duur (63 euro voor een enting... -O- ). Als ik hem dus kan overslaan, graag.

Wat vinden jullie ervan? Ik heb nog vier weken om te beslissen :D .

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: hoe belangrijk is en basisenting...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:50

Ja hoor geen probleem. De ent stoffen zijn langer werkzaam dan dat jaar, alleen voor wedstrijden moet je echt netjes binnen t jaar met basis enting.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:52

Zo lang er niet veel gewisseld wordt op jouw stal van nieuwe paarden van buiten af en je ook niet in aanraking komt met vreemde paarden is het inderdaad niet noodzakelijk.
Heb een shet lopen die denk al 3/4 haar niet geënt meer is.
Ze gaat binnenkort wel mee met de enting maar puur omdat de rest toch geënt wordt vanwege evt wedstrijden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:53

Als je toch niet van plan bent om officieel te starten, lijkt het me niet echt een probleem. Weet alleen niet hoe dat zit met vervoer over de weg, moeten dan je entingen ook in orde zijn? Anders zou ik het lekker zo laten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:57

Sanniej_ schreef:
Zo lang er niet veel gewisseld wordt op jouw stal van nieuwe paarden van buiten af en je ook niet in aanraking komt met vreemde paarden is het inderdaad niet noodzakelijk.
Ze gaat binnenkort wel mee met de enting maar puur omdat de rest toch geënt wordt vanwege evt wedstrijden.

mar dan is hij ook niet meer geent tegen tetanus. en dat wil je echt niet dat je paard dat krijgt

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:58

koetjeboe schreef:
mar dan is hij ook niet meer geent tegen tetanus. en dat wil je echt niet dat je paard dat krijgt

Tetanus moet 1x per 3 jaar. Mijn paard reageerde de laatse 2 jaar allergisch op de enting, dit jaar echt enorm ondanks enten in de boeg. Volgend jaar laten we dus iom DA de tetanus eruit, om te kijken of hij daar niet tegen kan, of toch tegen de 'gewone' enting

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:23

koetjeboe schreef:
Sanniej_ schreef:

Klopt ben ik van op de hoogte. Daarom gaat ze idd ook mee met enten. Ze is pas sinds kort officieel van mij.

MilesNF

Re: hoe belangrijk is en basisenting...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:28

Nee hoor, niet nodig, alleen op wedstrijden is het verplicht/nodig. Voor de gezondheid van je paard is het niet nodig dat het op de dag goed is. Daarnaast vind ik je DA wel erg duur, kun je niet kijken voor een goedkopere? Ik betaal €23,- voor een enting.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 17:59

Dit is hier al een van de goedkopere... je loopt erop leeg! Als iemand nog een goede DA Weet omgeving Alphen aan den Rijn/Woubrugge....

Ik ga hem lekker laten zitten, die tweede enting. Ik was maar vier weken te laat, dus ze zal niet ineens vanalles krijgen. Bedankt allemaal!