pony word nijdig naar zadel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

pony word nijdig naar zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:53

Goedemorgen bokkers!

Mijn pony word altijd nijdig als ik het dekje + zadel op hem leg. Hij staat ook niet stil als ik wil op stappen. Maar met rijden vind hij het allemaal heel leuk.

Mijn zadel is na gekeken door de zadelpasser en die lag goed. De DA is pas geleden geweest voor de entingen en toen heb ik gevraagt of ze hem helemaal wou na kijken. Nou daar kwam uit dat hij eigelijk helemaal oke was maar hij heeft sarcoid.

Maar als ik over zijn buik wrijf dan is er niks aan de hand maar als ik een beetje ga duwen dan tilt hij zijn voorbeen op.

Nu weet ik niet of dit zadelnijt is of dat hij ergens last van heeft. Dat met het zadel deed hij al toen ik hem kocht...

Ik weet dat bokt geen dierenarts is maar misschien hebben jullie ideeën..

Groetjes!

JudithGigi

Re: pony word nijdig naar zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:55

Is zijn rug al nagekeken?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:57

Ja, daar heeft hij ook geen pijn aan.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:47

Ik kijk zelf altijd eerst van binnen uit en dan naar buiten.. (buiten --> zadel) heb je al gedaan.....

Binnnenuit, zou dus rug kunnen zijn, eventueel een maagzweer (waardoor aansingelen dus pijn doet, waardoor er een associatie met het zadel wordt gemaakt) Dat zijn iig de opties geweest waar ik naar heb zitten kijken. Op aanraden van iemand ben ik hem voor het opzadelen rennies gaan voeren (wat ie als een snoepje zag) en dan ene kwartier later opzadelen.. Dat scheelde bij een van hun paarden weer... (of het echt helpt, durf het niet te zeggen..) maar dat paard had weer last van maagzuur (en dat zou je dan eigenlijk weer met het voerbeleid moeten oplossen en niet met rennies, maar ok... Het was voor mij het proberen waard...

Mijn pony is nog steeds niet blij met het zadel, maar het gaat steeds beter... Toen ik hem kocht had ie een zadel erop liggen dat zo ontzettend scheef was... (mijn ene knie zat echt gewoon een cm of 5 voor mijn andere knie)... Dat deed bij hem pijn, waarschijnlijk de reden dat hij nu nog zuur kijkt (maar daar blijft het gelukkig ook bij tegenwoordig).

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:03

Dus rennies zou ik ook nog kunnen proberen?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:05

Cas123 schreef:

Niet zelf gaan lopen kloten met mensenmedicijnen bij een paard..... -O-

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:06

Ik was er zelf ook geen echte voorstander van... Maar dat waren wel echt paardenmensen die het zeiden en bij hun paard werkte het :S En ook bij de drogist keken ze niet eens raar op "ow dat doen meer mensen met hun paard"...

(Ik ben er na een paar ook echt gestopt omdat voor mijn gevoel het ook niet echt iets was... ) maar heb wel gezien dat het bij hun paard echt scheelde... Dus mjah...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:06

Rennies.. dat gaat je heel erg veel rennies kosten... er zijn betere middelen tegen maagzweren.
Maar het zou best kunnen dat je paard daar last van heeft aangezien je ook een topic hebt over dat hij luchtzuigt.

Zorg iig ervoor dat hij voldoende ruwvoer krijgt.. (gras/hooi) en dat als je hem krachtvoer (biks oid) geeft dat hij eerst een kwartier ruwvoer heeft kunnen eten (ivm aanmaken van speeksel dat beschermt zijn maag).

Maar als je pony zoveel verschillende klachten heeft... is het misschien verstandiger om er eens een DA naar te laten kijken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:07

UhNee schreef:
Cas123 schreef:

Niet zelf gaan lopen kloten met mensenmedicijnen bij een paard..... -O-

Alsjeblieft niet inderdaad :')
Ik zou gewoon even een dierenarts vragen om naar de maag te kijken in dat geval :j

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:08

Loes'sCorner @ [VS] Maagzuurremmers

DA's adviseren het ook... Ik ben daarom toen ook gaan googlen om te kijken of het uberhaubt kwaad kon... Heb ook mijn DA gebeld... Die zei "kan geen kwaad, maar of het helpt"...

Beter is natuurlijk om gewoon DA te laten komen en je pony na te laten kijken.. Maar hoor het (hier in de omgeving) echt van heel wat mensen...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:11

Ik zou niet snel iets voor mensen zomaar aan een paard geven, maar eerst overleggen met een DA. Tegen een maagzweer bestaan ook paarden-medicijnen.

Wat doet je paard als je hem op een andere plaats opzadelt? Die van ons was al vanaf dat ie op stal stond wat kribbig met opzadelen. Of dat nou het dekje of zadel was en ook toen hij net een nieuw zadel had gekregen. Met het vastmaken van de singel en het echte aansingelen reageerde hij nooit. Op advies van onze instructeur hebben we hem toen eens buiten zijn stal opgezadeld en hier reageerde hij ook nergens op. Dat zijn we wat gaan afwisselen en we zijn heel erg precies geworden in de volgorde van zadelen. Inmiddels staat hij ook op stal (bijna altijd) braaf stil met opzadelen.
Misschien dat er ooit iets is gebeurd met hem met het opzadelen, misschien vond hij het toch allemaal nog te onverwachts dat er iets op zijn rug werd gelegd, geen idee, maar het is nu opgelost.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:12

Maar om naar zijn maag te kijken moeten ze toch met z'n slang naar binnen? Weten jullie hoeveel dat kost? De DA zei wel dat het duur was.. maar wat ik in een ouder topic las dat je ook de medicijnen kan geven voor maagzweren zonder dat je persee in de maag moet kijken. Ik weet het ook niet precies hoor. :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:16

Tuurlijk kun je de medicijnen geven zonder te kijken, maar als het blijkt dat hij niks/iets anders aan zijn maag heeft ben je alsnog alleen je geld weg aan het gooien i.m.o....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:17

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:18

je kan niet zomaar medicatie gaan geven zonder te weten wat er is. Dan kan je alleen maar meer schade aanrichten als dat je lief is...

Als je een paard heb kunnen er medische klachten zijn waardoor onderzoeken nodig zijn, en ja dat is duur maar dat is een paard nou eenmaal ;). Beste dus foto's en of echo of iets laten doen, nooit zelf gaan experimenteren !!!!!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:21

Nooit zelf experimenteren... dan heb je andere DA dan ik heb ;)
Ja.. maagzweer kan via een endoscopie worden vastgesteld... maar mijn DA zal dat niet zo snel doen.. die raad liever aan dat je voer verandert en medicijn/toevoeging geeft en dan kijkt of het verbeterd.
Endoscopie moeten ze nuchter voor zijn en dat is ook erg slecht voor de maag. Dus soms is experimenteren een beter idee.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:22

JudArthos schreef:
Tuurlijk kun je de medicijnen geven zonder te kijken, maar als het blijkt dat hij niks/iets anders aan zijn maag heeft ben je alsnog alleen je geld weg aan het gooien i.m.o....

uuuh als je wel naar de maag laat kijken, ben je dubbel uit als er een maagzweer zit. Ik weet niet wat goedkoper is. Die medicijnen of die endoscopie? Dus wat je ook kiest, het kost geld. Dan zou ik zeggen kijk voor de voordeligste optie. Zo'n endoscopie is voor een paard ook geen pretje.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:23

Mijn dierenarts zegt echt, gelukkig,niet van ga jij maar experimenteren met medicatie wat voor mensen gebruikt word. Mag toch echt hopen dat jouw da dat ook niet doet...

En met voer is wat anders, dat zijn geen medicatie dingen (al heb je ook medicinaal voer) die voor mensen zijn bv.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:28

martine0503 schreef:
JudArthos schreef:

uuuh als je wel naar de maag laat kijken, ben je dubbel uit als er een maagzweer zit. Ik weet niet wat goedkoper is. Die medicijnen of die endoscopie? Dus wat je ook kiest, het kost geld. Dan zou ik zeggen kijk voor de voordeligste optie. Zo'n endoscopie is voor een paard ook geen pretje.

Maar als het dat niet blijkt te zijn, ben je alsnog duurder uit omdat je er dan weer achter moet komen wat het wel is :')

Maar om to the point te komen, ik snap dat je kosten wil besparen, maar laat dan minstens het advies geven door de DA, en niet door een paar bokkers of jezelf..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:28

Ja ik weet dat de kosten kunnen oplopen. Daarom ben ik nu ook aan het spare voor evt. Zo iets dat dit. :)

Nee mijn DA zei idd dat ik niet moest aanmodderen met mensen medicijnen. Maar idd mij lijkt het een optie voor een maagzweer medicijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:29

Dat is wel weer het andere uiterste Mioux... er zijn al genoeg dingen beschikbaar voor de paardenmaag.

http://www.paardendrogist.nl/productgroep/105/125/gezondheid/spijsvertering?fn_categorie-selectie=Gevoelige%20maag&sn=1

Die Rennies... tja.. dat schijnt vroeger wel vaker gebeuren (lees het centrale luchtzuig topic maar na) toen waren er nog geen middelen voor paarden. Dat zal vast bij aantal mensen blijven hangen... maar goed.. er zijn nu veel meer mogelijkheden... TS moet alles even op rijtje zetten.. en zou het beste met DA kunnen bespreken hoe ze het beste voor haar paard moet regelen. Kennelijk heeft ze het met DA al gehad over mogelijke maagzweren.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:30

Uuuuuuh soms is de samenstelling van sommige medicijnen gelijk en kost het bij de een dubbel zo duur als bij de ander. En als ik vocht vast houd in mijn knie, smeer ik er ook de groene leem van mijn paard erop hahahaha. Werkt top!

Uiteraard moet je wel kijken naar wat je geeft. Echte medicijnen via recept niet zelf mee gaan lopen knoeien, maar zoiets als een rennie. Daar zie ik geen kwaad in. Meerdere dierenartsen dit ook horen aanraden. Puur om te kijken of er verschil is.

meikoetjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:09

ik zou eerst nog aan andere mensen op je stal vragen of zij iets van tips hebben als hun niks weten zou ik naar een andere dieren arts vragen naar tips en als de andere dierenarts het zelfde zegt dan zou ik een osteopaat vragen of hij naar de rug kan kijken.