wat vind bokt van een luchtzuig band?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

wat vind bokt van een luchtzuig band?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:41

Hallo beste bokkers!

Mijn pony zuigt lucht. Ik sta op een stal en daar tegen over staat een huis.
Die mensen hebben ook paarden en eentje daarvan zuigt ook lucht.
Zij gebruiken een luchtzuig band.

Ik wil deze ook overwegen maar ik zou graag wat meer informatie daarover krijgen. Dus wat vinden jullie??
Groetjes! :wave:

Kirrr

Re: wat vind bokt van een luchtzuig band?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:43

Je neemt de oorzaak niet weg.
En ken zelfs veel paarden die met band toch een andere manier zoeken om lucht te zuigen.

Mijn voorkeur heeft het niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:44

Je paard 24/7 buiten zetten, goed voeren, geen kuilvoer, geen biks met suiker. weg is het probleem. :)

Luchtzuigband zorgt er voor dat een paard meer pijn heeft.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:46

Ik vind het een onding is het is inderdaad alleen symptoombestrijding. Het paard lijdt, dit kan verschillende oorzaken hebben, stress, pijn etc. en de enige manier voor zo'n paard om daarmee om te gaan is door het luchtzuigen. Dit kan dan niet meer. Bovendien weet ik dat de keelholte aan de binnenkant wordt beschadigd door de band.

Mensen die een luchtzuigband gebruiken begrijpen weinig van paarden.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:46

Ik denk dat je bij luchtzuigen eerst de oorzaak weg moet nemen,
wat volgens mij in de meeste gevallen te maken heeft met slecht stal management.

Ik had een stalgenootje die had een pony die ook zo'n band om had, maar dat arme dier stond ook
23/7 op stal en kwam er eigenlijk alleen uit om gereden te worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:49

MarlindeRooz schreef:
Je paard 24/7 buiten zetten, goed voeren, geen kuilvoer, geen biks met suiker. weg is het probleem. :)

.

Echt niet. Ik heb verschillende paarden gekend, waaronder mijn eigen pony, waar dit niet opging.
Gewoon op de schoft van een andere pony de tanden vastzetten om te zuigen.

Neemt niet weg dat veel buiten en veel goed ruwvoer de beste strategie is en de luchtzuigband niet te gebruiken.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:52

Wij hebben op stal een paddock paradise, paarden komen in de zomer 24/7 buiten. Krijgen ruwvoer in slowfeeders en nog zitten er paarden tussen die luchtzuigen. Ik heb het idee dat het werkt als een verslaving. Als het er eenmaal in zit krijg je het er ook niet meer zo makkelijk uit.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:55

Een band heeft alleen zin en mag imo alleen gebruikt worden als een paard met band om ook daadwerkelijk niet zuigt. Dat kan, er zijn paarden die snappen dat het dan niet 'lukt' en dus met band rustig staan en zonder band wel zuigen. Zuigen met band om is enorm schadelijk voor een paard.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:57

Hij deed dit al toen ik hem kocht 3 jaar geleden. Ik heb een slowfeeder aangeschaft en hij krijgt mueslie met wortels in de winter. Hij staat nu 24/7 buiten en rond september gaat hij snachts naar binnen. Hij krijgt al geen brok meer. En helemaal 24/7 buiten vind ik zielig want we hebben geen schuilstal.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:02

MarlindeRooz schreef:

Luchtzuigband zorgt er voor dat een paard meer pijn heeft.

Dit is helaas echt niet zo, zo gemakkelijk kom je niet van stereotiep gedrag af. Als ze echt willen pakken ze alles wat maar mogelijk is om maar lucht te kunnen zuigen, ik heb paarden zelfs kogels van andere paarden zien gebruiken....

De oorzaak waarom een paard ooit lucht is gaan zuigen kan allang verdwenen zijn, het is dan een verslaving/gewoonte geworden voor het dier. De omstandigheden ideaal maken helpt maar lost het echt lang niet altijd op!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:04

MarlindeRooz schreef:

.

was het maar zó simpel...ik heb nu 10 jaar een luchtzuiger en hij zuigt op het land 10 x erger als op stal...moeten elk jaar een aantal palen weer recht zetten omdat ie ze allemaal omtrekt..

Afbeelding

en hij kwam met band die heb ik er meteen afgehaald en weggegooit ,als ie wil zuigen dan doet ie dat maar :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:12

Fijn om te lezen dat je er zo verstandig mee omgaat Kimmie! +:)+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:22

wat mij betreft zal ie er vast wel een reden voor hebben dat ie het doet en het stoort mij niet ,hij blijft er verder kern gezond onder,dus ik heb geen reden om hem dit af te nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:31

Mijn grote is ook een luchtzuigster, Junkie Xl noem ik haar altijd vrij jaloers, want het is toch een gratis quick fix die ze zichzelf geven op zon moment.

Die had vroeger dus ook band om, af gedaan en komt veel meer buiten dan toen. Ze doet het nu eigenlijk alleen nog maar als ze wat lekkers heeft gehad...

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:40

Mijn paard staat 24-7 buiten, goed voer, probleem bestaat nog steeds... 1000000 opties geprobeerd, helaas pindakaas..werkt niet)
Als ie de kans krijgt zuigt ie nog aan een rietstengel.

Mijn voorkeur heeft het ook niet, maar toch staat ie inmiddels een 3 jaar met een leren band, want het alternatief van koliek ( kreeg ie ook) beviel me nog minder.
Alle horrorverhalen over schade aan strottehoofd werden me "vriendelijk" meegedeeld. Fijn om dat mee te krijgen, omdat mijn paard met een band staat, sta ik te boek als beul en onbenul met-zonder verstand...het zij zo.
Ik weet wat ik heb bekeken- afgewogen- geprobeerd- gecontroleerd.

Pluis het internet uit, staan heel goede tips tussen, wat voor de een niet werkt kan bij de ander wel heel goed werken.
Mocht dat allemaal niet helpen, zoals je leest heb ik gekozen voor een leren band, als mijn paard zijn hoofd in normale houding heeft, past er tussen zijn nek en de band een hand tussen, maakt ie de "zuig-opkrop" houding staat die band strak en dat is niet fijn, dus zuigt ie niet. Zo staat ie nu 3 jr, zonder koliek, of andere klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:54

Je pony is nijdig op het zadel en zuigt lucht, dat klinkt heel sterk als een maagzweer ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:07

De DA zei al dat ze ook met z'n slang met camera baar binnen kunnen voor te kijken maar ik vond het best wel duur. Dan moet ik echt nog even sparen. Misschien heeft hij wat en dan wil ik het graag verhelpen. Maar hij doet het al zo lang. Heeft bij de vorige eigenaren ook altijd lucht gezogen. Misschien is het ook wel een gewoonte.. ik weet het niet. Maar als ik genoeg bij elkaar heb wil ik z'n onderzoek zeker overwegen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:10

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:13

Cas123 schreef:
De DA zei al dat ze ook met z'n slang met camera baar binnen kunnen voor te kijken maar ik vond het best wel duur. Dan moet ik echt nog even sparen. Misschien heeft hij wat en dan wil ik het graag verhelpen. Maar hij doet het al zo lang. Heeft bij de vorige eigenaren ook altijd lucht gezogen. Misschien is het ook wel een gewoonte.. ik weet het niet. Maar als ik genoeg bij elkaar heb wil ik z'n onderzoek zeker overwegen.

Luchtzuigen is, eenmaal begonnen, bijna altijd een gewoonte. Of beter gezegd, een verslaving. Dat neemt niet weg dat als je pony nog meer symptomen heeft (zoals reageren op het zadel of op aansingelen) je dat, imo, wel degelijk serieus moet nemen. Dat de kans bestaat dat de pony blijft luchtzuigen ook als je de oorzaak verholpen hebt, dat is nou eenmaal zo. Dat wist je toen je hem kocht. Dat betekent echter niet dat het niet nodig is te controleren of je pony ergens last van heeft en indien dat zo is, daar iets aan te doen. Zelfs als hij dan lucht blijft zuigen (wat zeer waarschijnlijk zo is) zal hij zich toch een heel stuk prettiger voelen.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:36

Ik vind het ook ondingen, ik heb zelf een 13-jarige luchtzuiger en hij doet het al z'n hele leven, waarschijnlijk is er iets gebeurt toen die afgespeend werd, hij doet het meestal na zijn eten en voor de rest wel wat maar hij staat niet de hele dag aan 1 stuk door te zuigen, ik zeg altijd zo hij is weer aan het hobbyen, geeft dat paard een hobby ik heb er geen last van, paard is kerngezond en loopt op ZZ-Licht niveau. :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:47

Ik had ook een luchtzuiger en die is er wel mee opgehouden toen ze 24/7 naar buiten ging. Dus ook niet 's nachts op stal en wel met een (paar) goede maatjes.

Het is dus zeker niet altijd een gewoonte die nooit te verhelpen is. Goed stalmanagement en voer kán (hoeft niet) wel echt helpen.

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:49

Ik heb ook een luchtzuiger en dacht dat het luchtzuigen niet zoveel kwaad kon. Dus geen band om en ik liet het paard maar zijn hobby uitvoeren. Totdat het paard een paar keer koliek kreeg, waarvan de laatste keer zo erg dat de paardenkliniek waar hij opgenomen was hem er bijna niet meer bovenop kreeg. Weken heeft het paard gebalanceerd tussen leven en dood, maar gelukkig heeft ie het gered. Het paard loopt van het voorjaar tot laat in het najaar 24/7 buiten in een mooie kudde en in de maanden dat het op stal staat is het zeker nog een uur of 10 buiten. Het paard moet voor zijn eigen gezondheid een luchtzuigband om hebben. Hij deed het al toen wij hem gekocht hebben. Ik weet niet waarom hij is gaan luchtzuigen, maar ik weet wel dat het met veel weidegang, aparte manier van voeren, dit wel en dat niet geven beslist niet over gaat. Alleen met een band om doet hij het niet. Het mag dan zielig zijn, maar de band blijft om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:50

Een endescopie hoeft niet direct. Sommige dierenartsen willen ook zo medicatie geven. Kun je wellicht proberen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:54

Mijn paard heeft ook een tijd lang medicatie gehad door het voer voor een maagzweer. Hij is echter nooit helemaal gestopt met luchtzuigen.. Vaak na het eten doet hij het een aantal minuten. Ik doe hem geen band om.. Hij heeft namelijk nooit koliek gehad en zolang het goed gaat doet ie het maar. Ik vind alleen het geluid zo irritant :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:00

Luchtzuigen zelf is in principe niet schadelijk voor je paard, volgens mij heeft men ook allang aangetoont dat die lucht niet in de darmen komt en dus geen problemen veroorzaakt. Luchtzuigen en koliek hebben wel een aantal van dezelfde risico factoren (te weinig ruwvoer, teveel krachtvoer, opgestald staan, maagzweren etc) daarom lijkt het soms of luchtzuigen koliek veroorzaakt maar het luchtzuigen zelf kan in principe geen kwaad. Luchtzuigbanden kunnen wel kwaad, ik vind het onzin om iets schadelijks te gebruiken om een onschadelijke gewoonte te doorbreken.