Oudere pony met peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Oudere pony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 08:21

Ik heb ooit al een topic geopend over wat te doen met een oudere pony, wanneer je die met pensioen stuurt.
Nu gingen wij ervan uit dat onze pony nog wel een tijd mee zou kunnen draaien, ondanks haar leeftijd van 25 jaar maar helaas sloeg enkele weken geleden het noodlot toe toen ze opeens zwaar kreupel liep.
Even aangekeken maar toen de veearts gebeld en die concludeerde hoefbevangheid. Ikzelf en meerdere mensen op stal vonden dit een vreemde diagnose aangezien ze er eigenlijk geen duidelijke symptomen van vertoonde.
Dus daarna een andere veerats laten komen die het vermoeden had dat het om een peesblessure ging maar dit graag bevestigd zou zijn d.m.v. een echo. Dus hebben we een echo laten maken waaruit duidelijk bleek dat ze een zware blessure had aan de diepe buiger. Uit controle foto's bleek dat ze ooit hoefbevangen is geweest waardoor ook haar hoefbenen iets gekanteld staan.
Ze is toen op medicatie gezet, veel rust en zeer beperkte beweging (2x per dag 5 minuten stappen of even scharrelen in de paddock). Eerst zou dit op de manege allemaal niet mogelijk zijn maar uiteindelijk zijn we er goed uitgekomen. De hoefsmid heeft haar zooltjes gegeven om haar pees wat te ontlasten en de hoeven iets gecorrigeerd.
Eigenlijk was iedereen zeer terughoudend/pessimistisch over haar herstel en werd er al gesproken over inslapen.
Maar we wilden haar minimaal 2 maanden de kans geven om te herstellen zodat ze minimaal pijnvrij zou kunnen stappen en draven zodat ze naar de wei zou kunnen.
We zijn nu ruim 4 weken verder en het gaat gelukkig zeer goed vooruit. Ze krijgt nu nog de helft van de pijnmedicatie en loopt eigenlijk alweer netjes in stap. Ze wil wel draven maar mag dit nog niet.
Over 4 weken wordt een controle echo gemaakt en dan kijken we verder.
Alleen rijst nu bij mij de vraag wat verstandig is; haar weer proberen onder het zadel te krijgen (wat ze zelf wel heel leuk vindt want ze werkt graag) of haar op pensioen te zetten? Voor mijn gevoel heeft ze dat na deze ellende wel verdiend want misschien loopt ze weer iets op als ze haar weer gaan laten rijden?
Wat is hierin wijsheid?

ElCamino

Re: Oudere pony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:27

Een zware peesblessure aan de diepe buiger gaat heel erg lang duren!Je moet eerder richting een half jaar tot jaar revalideren denken. Wanneer het echter genezen is kun je altijd weer het rijden oppakken...ondanks haar leeftijd.... maar eerst maar eens beter worden!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:31

Let op met je geneesperiode, ik zou hier veel meer tijd voor uittrekken en al helemaal met een pony op zo'n leeftijd. Neem gerust een paar maanden hersteltijd in plaats van een paar weken. En als ze met een half jaar helemaal in orde is, zou ik het houden op wat buitenritjes oid (hou je ze fris in 't koppie), maar echt onder het zadel werken zou ik niet meer doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:32

Met twee maanden is een ernstige peesblessure nog lang niet genezen, reken op zeker een half jaar.

Ik zou haar zeker de tijd geven om te genezen, dan met de dierenarts bespreken wat de mogelijkheden zijn, maar ga er echt niet vanuit dat ze na die twee maanden weer een goede pees heeft en er mogelijk weer op gereden kan worden.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:36

Allereerst: sterkte! Peesblessure zijn erg vervelend! :(:)
Mijn vorige pony, Monty, was 29'toen hij een hele zware peesblessure kreeg. Verder was hij nog kerngezond.
Ik heb toen elke dag 3 keer zijn been gekoeld, een keer per dag met hem gelopen en koelingszalf op zijn pees gesmeerd. Het duurde 3'kwart jaar, en elke dag heb ik dit herhaald, en hij is weer helemaal opgeknapt! We hebben hem zelfs nog zo goed gekregen dat ik nog rustig met hem stapritjes kon maken! :)
Het is moeilijk, maar het is dus te genezen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:40

Mijn paard loopt inmiddels ook al een maand of 2 a 3 met een zelfde blessure. Bij mij is de zwelling nog niet weg,ze loopt wel niet meer kreupel.
Het kost gewoon heel veel tijd, vraag is of het bij die van mij al wel goed komt.
Ik heb er een hard hoofd in maar ze krijgt de tijd.

Sterkte!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:50

Dat het heel veel tijd gaat kosten weten we.
We hebben haar eerst twee maanden gegeven om te kijken of ze uberhaupt zo ver zou herstellen dat ze pijnvrij kon stappen, zou dit niet het geval zijn zouden we haar hebben laten inslapen.
We zijn nu ruim vrier weken verder en zien dat het stappen gelukkig beter gaat. Voorlopig mag ze ook niet meer dan dat!
Over vier weken wordt een nieuwe echo van de pees gemaakt om te kijken hoe deze herstelt is. Verdr wordt dan geken of ze ook een beetje kan draven. Dit zijn ook vereiste voor ze ooit weer de wei op mag.
Haar herstel hebben we al ingeschat op ruim 9 maanden maar liever iets langer dan een dag te vroeg!
Maar zoals ik zelf al dacht en ik ook van andere hoor (en ook in dit topic) is dat ze waarschijnlijk ook nooit meer actief onder het zadel komt. Eigenlijk hadden we al ingecalculeerd dat ze t.z.t. met pensioen zou gaan en dat we er dan af en toe mee zouden gaan stappen of wandelen.
We laten haar nu eerst zo ver mogelijk herstellen op de plek waar ze staat maar gaan rustig op zoek naar een plekje waar ze meer/langer naar buiten kan dan hier het geval is en waar ze bij rustige andere paarden komt te staan.
Ze heeft haar pensioentje ook wel verdiend vindt ik. Het enige jammere is dat het een pony was waar zowel mijn dochter als zoon op konden rijden terwijl die toch een heel ander niveau hebben (dochter is al wat verder, zoon is nog een beginner en behoorlijk onzeker). Maar goed dat lost zich wel op.