Hoestende pony.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annemerel

Hoestende pony.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 21:06

Beste bokkers,

Getwijfeld of ik wel een topic moest openen omdat er al zoveel van zijn, maar geen een met precies hetzelfde als hier.

Sinds een half jaar nu ongveer hoest mijn pony. Eerst was het in de winter af en toe een kuchje war weg ging met wat fenegriek. Dat breiden zich uit in iedere dag onder het zadel hoesten, en dan vooral in het begin. Hoest poeder voor gehaald dat hielp een klein beetje.
Toch maar dierenarts erbij gehaald.
Conclusie: stof allergie, dus 24/7 naar buiten.
Helaas dat na 3 dagen een pony die rondjes in het land ging rennen zodra het donker werd en een pony die ik niet meer de wei in kreeg als ze eruit werd gehaald, we tot de conclusie zijn gekomen dat dat niet gaat werken.
Toen op vlas gezet en nat hooi. Hielp iets maar alsnog niet genoeg. Uiteindelijk heeft ze 3 kuren respulmin op. Eerste kuur reageerde ze naar 2 dagen al goed op, maar toen die afgelopen was begon het weer van vooraf aan. Nog 2x herhaald met steeds minder resultaat.

Nu een periode van 4 weken zonder medicatie gehad, maar ze blijft in het begin met rijden hoesten. Niet veel maar het blijft aanwezig.

Dierenarts adviseert het van zelf over te laten gaan, maar wil toch wat verzachtends voor haar!

Wie heeft er tips?

Groetjes Anne Merel

Anoniem

Re: Hoestende pony.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:53

Misschien kun je vragen of ze kunnen testen op dampigheid.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:08

Half jaar hoesten is lang..
(Ik zou dan zelf een zeer kort lijntje met DA hebben)
Zoveel mogelijk naar buiten. Das toch wel heel belangrijk, als het geen 24/7 lukt, dan het maximale wat wel lukt.
Even extra aandacht bij bv stallen vegen. wij vegen bij ons alleen goed wanneer alles buiten staat ( proberen ze elke dag naar buiten te doen, allemaal! heftige regen en onweer zijn uitzonderingen, en wordt er ook niet geveegd maar halen we (als we het al doen) een trekker over de vloer, dat stoft stukken minder)
Geen dekens en of dekjes lekker fanatiek staan uitslaan bij de paarden in de buurt.

Ik geef zelf bij een hoestje wel eens denneknopjes siroop.
Sterkte met je pony!

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:54

Joolien schreef:
Misschien kun je vragen of ze kunnen testen op dampigheid.

Testen ze dat door naar de longen te luisteren? Want dat is wel gedaan en hij kon niets afwijkende horen.
Maar bedankt voor je reactie!

Buuk, ik heb ook steeds contact met de dierenarts, maar hij vindt dat ze er te weinig last van heeft om met zware medicijnen te werken.
Ook staat ze overdag buiten van half 9 tot 4 uur dus dat lijkt me ook genoeg!
Maar ookal staat ze een dagje binnen (pas toen het zo onweerde) hoest ze niet meer dan normaal.
Daarom denk ik ook niet dat het echt een stof allergie is omdat ze het op stal gewoon niet doet.
Bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:12

Nee, dat doen ze geloof ik met een endescopie. Anders eens een andere da voor een scond opinion vragen?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:34

Hebben jullie kippen of andere grote vogelachtinge op stal?
Mijn eerste paard was dampig verklaard, maar deze bleek allergisch voor kippen te zijn. Van stal verhuist en nooit meer een centje last.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 12:22

Dat is inderdaad ook nog een optie Joolien gewoon een second opinion vragen.. bedankt!

Nee dat hebben wij niet aikon, maar bedankt voor het mee denken!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:27

Mijn paard heeft ook een tijdje gehoest, niet zo lang als die van jou. Bij hem is toen meteen een endoscopie gedaan en hij bleek een inwendige schimmelinfectie hebben. Deze is toen meteen behandeld en hij is toen ook meteen gestopt met hoesten. Een ander paard op dezelfde stal heeft er te lang mee gewacht en dit paard hoest nu chronisch :(:)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:29

Als stofallergie bevestigt is dan werkt het vaak het beste om ze zo veel mogelijk buiten te zetten. Stallen zijn vaak stoffig, ondanks aangepaste bodembedekking etc. Verder helpt de combinatie knoflook met fenegriek vaak goed. Die twee versterken elkaar in werking en de combinatie van knoflook met fenegriek werkt vaak beter dan fenegriek alleen.
Verder zou je evt. kunnen uitzoeken of er meer kruiden zijn die de luchtwegen ondersteunen. (Tijm, pepermunt etc. werken geloof ik ook. Dan wel altijd even goed controleren of paarden dit mogen hebben, en in welke hoeveelheid.) ;)
Succes. :)

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 14:11

Bedankt weer allebei voor de reacties!
Ik ga ze meenemen in alle overwegingen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:27

Is er een endoscopie gedaan? Mijne is ook stofgevoelig en had slijm in de luchtwegen, die moest juist hoesten want dan kwam het er via de neus uit.
Dus in mijn geval was het onderdrukken van t hoesten juist niet de bedoeling.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 14:30

Jotoma schreef:
Is er een endoscopie gedaan? Mijne is ook stofgevoelig en had slijm in de luchtwegen, die moest juist hoesten want dan kwam het er via de neus uit.
Dus in mijn geval was het onderdrukken van t hoesten juist niet de bedoeling.

Nee er is geen endoscopie gedaan, maar mijn dierenarts zei dat ze dan ook wel op stal zouden hoesten mocht er slijm in de luchtwegen zitten.

Maar misschien is het wel een goed plan om daarvoor te vragen ja!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:19

TS het is in de winter begonnen en op stal zo goed als niet, is een pollenallergie al eens de revue gepasseerd?
Mijn neefje (ook oke, geen paard :D ) heeft pollen allergie en dat begint halverwege/ eind winter. Zowel mensen als dieren kunnen hier spontaan een allergische reactie op krijgen.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 19:13

aikon schreef:
TS het is in de winter begonnen en op stal zo goed als niet, is een pollenallergie al eens de revue gepasseerd?
Mijn neefje (ook oke, geen paard :D ) heeft pollen allergie en dat begint halverwege/ eind winter. Zowel mensen als dieren kunnen hier spontaan een allergische reactie op krijgen.

Ja ook aan gedacht, maar mij is verteld dat paarden dan met het hoofd gaan schudden. (Ja knikken) En dat doet ze dus niet. Maar bedankt voor je idee!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:37

Niet allemaal. Daar zit echt verschil in. Als de pollen het neusslijmvlies irriteren dan schudden ze ja, maar irriteert het de longen dan niet.