Voeding voor menshetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

its_laraa

Voeding voor menshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 18:14

Graag vraag ik om advies over de voeding van mijn shetlanders.
Ze krijgen nu alleen kuil en af en toe wat biks. Maar ik denk dat dat te weinig is voor ze.

Ik men met ze en merk dat ondanks ze een goede conditie hebben toch energie en uithoudingsvermogen missen. Dus ik wil standaard krachtvoer gaan voeren, maar wat is nu het beste voor ze?
Ik wil meer met ze gaan trainen en dat komt dan neer op 3 keer per week, waarschijnlijk 1 keer voor de wagen, 1 keer longeren en 1 keer doen ze wat met mijn verzorgers.

Graag hoor ik jullie advies zodat ik uiteindelijk op een goede voeding voor mijn shetlanders kom :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:35

Willem staat gemiddeld vier keer per week voor de wagen en daarnaast nog een keertje longeren of iets anders. Zorgen voor voldoende ruwvoer is het belangrijkst, daarnaast krijgt hij een sportmuesli van Marstall en daar door heen Omega Gold olie. Olie is een bron van energie, geeft geen explosieve kracht maar wel 'langdurige' energie. Ideaal voor mennen dus.

Kim

Re: Voeding voor menshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:37

hee Lara! Ik zou zeggen muesli ! Vinden ze heerlijk en zit boordevol goede voedingsmiddelen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:43

In ieder geval over zetten op hooi, dan heb je meer ruimte voor krachtvoer.
Daarna zou ik gaan voor een sportmuesli, handje of 2 per dag. Komen ze te kort na het echte werk(voor de wagen) een beetje meer. Verder goed vitamine supplement

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:45

Hee, geduchte tegenstander in december :P
Ik voer mijn pony (weliswaar Welsh) een handje ponybrok na het mennen.. Ze staat op een volle weide, dus voer niet teveel bij.. Ook niet met het oog op t feit dat ze net van dr veulen af is.. Moet zeggen dat ze het er prima op doet.. :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:47

Ik geef mijn menshetje ook 2 handjes sportmuesli per dag :) Mijn A-Welshje loopt ook voor de wagen en die krijgt 3 handjes :o

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 20:20

Bedankt allemaal! Sportmuesli it is, nog tips qua merk??

smurffie schreef:
In ieder geval over zetten op hooi, dan heb je meer ruimte voor krachtvoer.
Daarna zou ik gaan voor een sportmuesli, handje of 2 per dag. Komen ze te kort na het echte werk(voor de wagen) een beetje meer. Verder goed vitamine supplement

Helaas gaat dat niet Rosa heeft lichte chronische bronchitis dus die mag geen hooi vanwege het stof!

nine1987 schreef:
Hee, geduchte tegenstander in december :P
Ik voer mijn pony (weliswaar Welsh) een handje ponybrok na het mennen.. Ze staat op een volle weide, dus voer niet teveel bij.. Ook niet met het oog op t feit dat ze net van dr veulen af is.. Moet zeggen dat ze het er prima op doet.. :)

Dat gaat straks weer beginnen jaa :D
Staat ze al voor de wagen? Super leuk, ben benieuwd!! :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:39

Ik ben tevreden over Marstall. Op hun website kun je informatie vinden over verschillende soorten sportmueslis. Maar je zou bijvoorbeeld ook eerst de Vito kunnen proberen, daar liep mijn suikergevoelige menpony ook prima op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:28

Dan nog denk ik dat je het beter kunt weken. Kuil en krachtvoer is bij die kleintjes vaak vragen om problemen (hoefbevangen) omdat het veel te rijk is voor ze.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:25

Ik zou denk ik eerder voor olie gaan als energie gift.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:45

Is vitaminebrokje niet wat (zoals Vitalbix of Metazoa)?
Dat bevat alle benodigde vitamine- en mineralen. In de Vitalbix en Metazoa zitten ook geen granen, dus het is ook zeer geschikt voor sobere pony's! De meeste paarden hebben daar genoeg aan, maar mocht dat niet zo zijn, kan je ook altijd nog olie bijvoeren. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:10

Ik heb veel geprobeerd, maar sportmueslies of sportbrok deed allemaal erg weinig. Heb pavo, subli, hartog en marstall geprobeerd.

Mijn pony's krijgen 100 gram metazoa en doen het beter dan ooit, beter nog op een halve tot een hele kg sport brok of muesli. Daarnaast arm hooi, voordroog is al te rijk, laat staan kuil.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:21

its_laraa schreef:
merk dat ondanks ze een goede conditie hebben toch energie en uithoudingsvermogen missen.
...
Ik wil meer met ze gaan trainen en dat komt dan neer op 3 keer per week, waarschijnlijk 1 keer voor de wagen, 1 keer longeren en 1 keer doen ze wat met mijn verzorgers.

Om eerlijk te zijn heb ik weinig ervaring met mennen en met shetlanders, dus neem mijn opmerkingen rustig met een korreltje zout.

Is goede conditie en gebrek aan uithoudingsvermogen niet een beetje met elkaar in tegenspraak? Bij hardlopers (mensen) wordt gezegd 2x in de week is net genoeg om conditie een beetje vast te houden, 3x kan je net iets opbouwen, 4x in de week is beter. Het mennen zal wel intensief genoeg zijn, longeren en het werk met de verzorgers ook? Of moeten ze toch nog gewoon een betere conditie krijgen? Wat overigens ondersteund wordt met goed passend voer, daar niet van.