Welk voer voor nerveus paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Welk voer voor nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 15:51

hoi,
Ik ben op zoek naar het juiste voer voor een nerveuze merrie.

Naast het feit dat voer haar kalmer zou kunnen maken ben ik ook met haar aan het trainen*.
Ik heb haar voer geven zonder haver:

Sport mix zero van Aveve.
Zonder haver en zonder granen
Zeer laag gehalte aan suikers en zetmeel
Zeer hoog vezelgehalte

En dagelijks 100 gram pavo Nervcontrol onder haar eten.
Dit had echter geen enkel resultaat.

De dichtsbijzijnde winkel is de Aveve en ik dacht daarom aan:

Calm mix:
zonder haver
laag eiwitgehalte
zonder korrel
voor sportpaarden

OF

Condition mix:
Zonder haver
Ideaal voor recreatiepaarden

Echter verkoopt de ruitershop waar we altijd gaan ook voeder van Cavalor.

Wat kan ik dus het beste voeren naast de training die hieronder beschreven staat?

* Ik leer haar sinds gisteren dat uit de groep gehaald worden echt niet erg is. Dit heb ik gedaan op volgende manier:
Haar uit de wei gehaald en 2 meter van de draad af gaan staan zodat ze geen neuscontact kon maken met de fjord (haar maatje).
Als ze nerveus deed (schrapen met been/jambette doen negeerde ik haar (niks zeggen & niet naar haar kijken). Als ze voorbij mijn schouder kwam met haar schouder duwde ik haar terug door druk te zetten op het halstertouw tot ze naar achter stapte. (en belonen met stem en een aaitje over de hals)
Ik heb haar pas terug gezet op het moment dat ze rustig begon te grazen naast mij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:55

Geen krachtvoer, er is namelijk geen enkel krachtvoer dat een paard kalmer maakt ( het woord zegt het zelf ;) ) gewoon goed hooi en eventueel een mineralenbrokje.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:58

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:59

Waarom voer voor sportpaarden? En waarom voer je? Heb je het gevoel dat het nodig is?

Mijn zeer fitte en pittige merrie krijgt alleen vitamineonderhouds korrel. Daarop doet ze het uitstekend en zou ik wel aanraden. Drukte/felheid komt niet altijd uit voer, spanning of onzekerheid kan hier zeker in bijdragen. Ze staat nog maar relatief kort in jullie groep, kan wel een jaar duren voordat ze echt op d'r plek is en kan ontspannen en je verschil in gedrag merkt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:00

Magnesium geeft innerlijke rust. Je hebt van die poedertjes zoals rappo relax of andere dingen waar magnesium inzit

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 16:20

Voeren doen we uit principe. Ze krijgen elk niet meer dan 2x 1 schepje per dag (halve kilo schep). 's morgens en 's avonds. En van deze voersoorten mag je al gouw enkele kilo's per dag voeren. (Aveve voeders bedoel ik dan)

Daarnaast staan ze 24/24 op het land en krijgen ze hooi bijgevoerd.

Het nerveuze is alleen als je haar bij de andere weghaalt. Dit blijft dan aanhouden tot ze terug op het land staat. Op het land is ze een rustige merrie die zelf naar je toe komt om een knuffel of een aaitje.

Ik heb een liksteen met mineralen maar daar maakt alleen mijn new forest twenter gebruik van. De andere moeten er niks van weten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 16:31

Supplementen mogen ook natuurlijk. maar pavo Nervcontrol heeft niks geholpen.

Eerst kreeg ze dus Sportmix Zero.
Maar de boer heeft nu de verkeerde zak voer gekocht. Al blijft hij volhouden van niet (ik weet het toch wel zeker want hij heeft me de zak getoond en was compleet anders dan de sportmix zero) Maar nu krijgt die merrie dus hetzelfde voer als de Haflinger en de fjord:

Light mix (315)
Lichtverteerbare mengeling

Vermijd het risico op overgewicht zonder dat je paard honger heeft. Light mix is een licht verteerbare mengeling voor paarden en pony’s met risico op overgewicht. Het lage gehalte aan koolhydraten zorgt ervoor dat uw dieren niet te dik worden.

energiearm
structuurrijk
vermijd hongergevoel
ideaal voor paarden op rust, seniors, sobere rassen en ezels

Voederadvies:

300 - 500 g krachtvoeder per 100 kg lichaamsgewicht. Deze gehaltes kunnen variëren naargelang het type paard en de hoeveelheid beweging

Echter is het de bedoeling dat deze merrie kalmer wordt zodat die uiteindelijk terug bereden kan worden.

MyWup

Re: Welk voer voor nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:37

Zolang de merrie niet bereden wordt is krachtvoer niet nodig.
Er is geen krachtvoer wat een paard rustig maakt.
Ze heeft schijnbaar verlatingsangst en daar zal aan gewerkt moeten worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 16:41

Dat laatste ben ik ook mee bezig ;)
Maar dit kan helaas niet dagelijks aangezien ik niet dagelijks naar de wei kan gaan.

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:49

Pianissimo van Cavalor werkt echt goed!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 16:57

Ik wil die wel proberen maar ik lees net het voeradvies daarvan:
Uitgaande dat de merrie 450 kg weegt. (D pony van 1m45 groot)

Dagelijkse hoeveelheid per dier:
onderhoud - max. 400 g per 100 kg levend gewicht

Dat komt uit op 1.800 gram per dag.
En als ik haar ga beginnen te trainen: 2.250 gram per dag

Ik weet niet hoeveel jullie voeren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:00

Als ze niks doen, goed vitamineblok, goed ruwvoer en hooguit een handje per dag voor het lekkere. Meer is niet nodig. En paniek bij alleen blijven is training en niet op te lossen met voer,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:03

speciaal voer helpt niet tegen verlatingsangst.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:05

Het kan haar stress wel verminderen bij het trainen van haar verlatingsangst denk ik?

Al is het niet helemaal verlatingsangst want als de fjord op de stal staat en zij voor die stalbox staat is ze ook nerveus. Zelfs als ze contact kan maken met de fjord of als zij op stal staat en de fjord voor haar stalbox net hetzelfde. Ook als ik de fjord en haar samen op de poetsplaats zet is ze nog nerveus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:08

volpompen met krachtvoer maakt ze wel nerveus.Mijn hengstje van dezelfde hoogte krijgt een halve kilo brok per voerbeurt,met twee handjes pulp en wat copra.Wel vitamine en mineralen korrel erdoor.
Hij is ook aan de pittige kant.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:11

Ok maar dan kan ik alsnog pianissimo proberen alleen dan 2x per dag een halve schep ipv de voorgeschreven voeradviezen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:11

je moet nooit de voeradviezen opvolgen,dan liggen ze met hun voetjes omhoog :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:13

geerke schreef:
volpompen met krachtvoer maakt ze wel nerveus.Mijn hengstje van dezelfde hoogte krijgt een halve kilo brok per voerbeurt,met twee handjes pulp en wat copra.Wel vitamine en mineralen korrel erdoor.
Hij is ook aan de pittige kant.

Daar ben ik het inderdaad wel mee eens.

Met m'n vorige pony uiteindelijk van het bix afgehaald; voor het lekkere kreeg ze een handje muesli voor de vorm en een wortel en daar kon ze het mee doen, pony kwam niks te kort en werd alleen maar nerveus en druk van het krachtvoer. Paniek inderdaad oplossen met trainen, niet met 'speciaal voer' en dat gaat een lange adem worden. Ben benieuwd of dat lukt met 2x in de week maar goed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:17

Wie heeft het over 2x in de week?

Ik werk intussen part-time en kan dus wel vaker naar de wei gaan dan 2x per week.

Tevens ga ik altijd op zaterdag en zondag en dan meestal op woensdag- en vrijdagnamiddag

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:25

Ik zou het krachtvoer ook weglaten, mijn kruising draver x volbloed merrie heb ik vroeger ook vol met brok en mengelingen gestoken omdat ik dacht dat ze er 'kalmer' van zou worden.
Sinds 2 jaar terug volledig met korrel gestopt, daarna een tijdje spelt gevoerd omdat dat goed is voor de maag en ze er voor de rest geen extra energie van krijgen.
Nu staat ze 24/24 buiten, krijgt hooi bijgevoerd en voor de rest niets.
Ja als ze echt gewerkt heeft krijgt ze een half schepje Equiral, maar dat is 'karaktervoer' en dat krijgt ze ook gewoon voor de lekker.

Hoe oud is je pony ook weer?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:27

Een handje vitamine korrel van marstall. En meer niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:34

VSW → VS

Nicky1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:42

Mijn paard kon in de winter nog wel eens erg nerveus zijn, dus heb ik haar op ander voer gezet. Ze krijgt nu metazoa superfit broxx en Hartog Balance muesli met een scheutje lijnzaadolie. Die muesli heeft heel weinig suikers en bevat geen haver. Mijn paard doet het er heel goed op en ziet er erg goed uit! Balance heeft wel weinig eiwitten, maar die worden aangevuld door het kuilgras dat gevoerd wordt op stal. :)

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:42

Ik heb niet alle reacties doorgelezen maar zag wel de waslijst aan brok en dingetjes. :7

Als ik jou was zo ik hem geen krachtvoer of brok geven, werkt alleen maar erger in, verder onbeperkt wat te knabbelen en een wei waar hij zijn energie in kwijt kan.

Brok is echt niet nodig worden ze alleen maar heter van.
Als ik vragen mag, waarom zou je hem brok willen voeren?

Edit: kijk eens voor valeriaan, dat werkt rustgevend!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:53

Lekker een emmer pavo vital complete vitaminekorrels met wat vezels erbij.
Fiber force van cavalor is fijn.
Voor mijn pony die snel heet en vervelend wordt van voer werkt energy control van pavo fijn, daar zit tragere energie in maar dat is wel echt een pittige sportbrok.
Hij krijgt een kwart schep per dag en thats it, maar ik zou er geen voer in stoppen als je er niks mee doet dat werkt gewoon niet.
Als mijn pony stil staat krijgt hij maar 1/8 schep of niks.

Overigens heeft mijn beest het wel echt nodig, maar hij wordt wel knettervervelend van bijvoorbeeld vitaminekorrels.