Voeradvies oude pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voeradvies oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:40

Hoi,

Ik heb een oude pony (27 jaar) met cushing.
Naar aanleiding over het topic van de pony van 36 waarin men zei dat ze deze pony echt nog wel dik konden krijgen, vraag ik me af wat jullie dan adviseren voor mijn pony.

Mijn pony is dus 27, heeft cushing en krijgt hiervoor medicijnen.
Ze is zeer snel hoefbevangen! Staat nu op een schrale weide.
Ze gaat om 9 uur 's ochtends naar buiten en om 9 uur 's avonds naar binnen. 12 uur weidegang dus.
In de wei en op stal onbeperkt natuurland hooi.
Ze krijgt elke dag 1 kilo pavo 18+ met een beetje magnesium en luzerne. Sinds ik luzerne voer eet ze bijna geen hooi meer.
Je kan haar ribben zien. Verder ziet ze er wel goed uit, ze glanst, is vrolijk.
Haar tanden zijn oke, die laat ik regelmatig controleren.

Maar ik zou haar graag wat dikker hebben. Madam is ook een kieskeurige eter. Seniores priores eet ze niet.
Duss... ik vroeg me af of iemand een goede 'dikmaker' weet, die ook geschikt is voor cushingpatienten en kieskeurige eters!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:45

Grasmix en grasbrok heb je dat al geprobeerd? Ik deed zelf een beetje kruidenslobber door de senior priores toen mijn paard dat niet meer wilde eten. Toen vond ze het wel lekker. Maar er zijn verschillende merken senior slobber misschien moet je eens een ander merk proberen? Vaak kun je wel proef verpakkingen krijgen om te kijken of je paard het lust.

Anoniem

Re: Voeradvies oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:47

Grasbrok en grasmix nog niet. Maar grasbrok gaat toch uitzetten in de buik?
De slobber van pavo vind ze ook niet lekker helaas... Meestal eet ze het 1/2 weken en dan laat ze het staan, dat is super irritant.
Kruidenslobber ga ik eens proberen door de seniores priores!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:50

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:52

amoj schreef:
Grasbrok en grasmix nog niet. Maar grasbrok gaat toch uitzetten in de buik?
De slobber van pavo vind ze ook niet lekker helaas... Meestal eet ze het 1/2 weken en dan laat ze het staan, dat is super irritant.
Kruidenslobber ga ik eens proberen door de seniores priores!

Grasbrok moet je weken in water vooraf. Dat kun je zo niet voeren aan paarden. Ik had zelf kruidenslobber van subli dat vond mijn paard heerlijk. En grasmix deed ze ook een moord voor. Mijn paard een grote fries van 1.65m kon geen hooi of kuil eten en heeft jaren geleefd op grasmix ipv hooi. Die is nooit te dun geweest.
Laatst bijgewerkt door aisie op 24-08-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:53

Mijn dame krijgt gerstemix en als dik maker maisvlok.Maar ik weet niet of dat ook geschikt is voor paarden met hoefbevangenheid.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 24-08-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:54

Heb je al senioren priores geprobeerd?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:51

Pavo 18+ zit nog best hoog in suiker en zetmeel toch ?
Ipv seniores priores heb je ook nog masters seniorenbrok, hippostar senior mash feed en sanequi senior. Zijn allemaal redelijk vergelijkbaar met sp, maar smaken misschien net wat anders/ lekkerder.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:55

Fetura van Agrobs. Hoog in eiwit als dikmaker en voeding voor de spieren. Bij cushing teren ze in op de spieren.

Mijn cushinger van 25 kan geen hooi meer eten, die krijgt nu 2 scheppen Fetura per dag, aangemaakt met water tot een slobber. Je kan het ook droog voeren, maar dan moeten ze wel goed kunnen kauwen.

Ze doet het er al 2 jaar super op.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:01

Als eerste zou ik me niet teveel aantrekken van het betreffende topic.

Maar om op je vraag te antwoorden; zelf heb ik goede ervaringen met producten van 'Je paard gezond en Fit' maar ik weet absoluut niet of dat gegeven mag worden aan een paard met cushing.

Toen mijn eigen pony nog leefde (was ook 27) haalde we in haar laatste jaren altijd voer voor haar bij DAP bodegraven. Omdat zij vrijwel al haar kiezen kwijt was kon zij geen ruwvoer m.u.v. kort gras meer verwerken. Dit voer was een compleet voer in een soort grove slobber vorm en heeft haar tot op het laatst in goede conditie gehouden. Ik zal eens kijken of ik de naam ervan nog kan vinden ( het is alweer 5 jaar geleden). Ik weet dat ze het in elk geval ook hadden voor oudjes die bevangen raken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:02

Dat was sanequi senior waarschijnlijk.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:06

Ja Maris, dat is het! Thanks!

Dempsy_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:21

mijn pony is ook te mager, van de veearts moeten we haar muscle bult geven, daar zit iets in dat ze ook aan de body bulders geven, de pony gaat er mooi rond van worden zeiden ze, ik denk wel dat je hierbij moest rijden (bewegen), maar hier ben ik niet zeker van

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:59

Omdat er een centraal topic is over dit onderwerp, waarvan de link door Marije_jiplover al gegeven wordt, komt hier een slotje.