Oogproblemen blind of zeer slechtziend bij appaloosa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armitage

Oogproblemen blind of zeer slechtziend bij appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:28

Graag zou ik ervaringen ,tips en uitleg willen ontvangen over blindheid /slechtzien/oogproblemen bij de appaloosa.
In mijn kleinschalig rusthuis/opvang voor oude shetlandpony's is sinds enkele dagen een 20 jarige NMPRS pony van ongeveer een 95 cm. Deze merrie is dus een appaloosa over heel haar lijf stippen voor mij de eerste. Sinds twee jaar gaat haar zicht achteruit. Bij de vorige eigenaar heeft ze ongeveer 8 jaar gestaan. Dus er is genoeg info en dierenarts rapporten.

Ik heb me geprobeerd in te lezen maar vind het toch allemaal nog erg onduidelijk.
Wat ik weet is dat het ongeveer twee jaar geleden is begonnen dat ze in haar ogen twee gele plekjes heeft op de plaats van de pupil. ze heeft een tijd druppels gehad omdat ze er toen pijn aan had heeft een dag helemaal niks gezien en lag toen alleen maar op de grond.Op rapporten van DA staan omschrijvingen aanwezigheid blauwe waas nu weer helder, pupil gesloten, bloedvat ingroei rondom Cornea, litteken weefsel.

Wie heeft ervaring met deze problemen.
Komende week komt mijn DA toch langs dus laat haar na kijken maar ik weet ook niet wat hun ervaring is.

Na haar nu enkele keren geobserveert te hebben denk ik dat haar zicht zeer beperkt is misschien zelfs alleen donker/licht of bijna niks.

ik heb ervaring met een half blinde pony in mijn kudde maar dit is heel wat anders deze loopt echt eerst in de draad en werkt heel veel met haar oren en neus.

ik weet ook nog niet of ik haar in de groep van nog 5 zal zetten of haar samen met mijn 32 jarige te zetten in een apart stuk. mijn wei is nogal groot met overal schrik draad
rondom.

wie heeft ervaring en of misschien goede tips.

Maflinger_S

Re: Oogproblemen blind of zeer slechtziend bij appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:31

Je zou de topics van [***] eens kunnen lezen over haar blinde Boke, misschien dat je daar wat informatie uit kunt halen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:39

Ik heb al meer dan 10 jaar een compleet blind paard, is ten gevolge van maanblindheid op zijn zevende blind geworden. Hij is ondertussen 28 jaar oud.

Dat paard wat jullie daar hebben klinkt ook als maanblindheid. Utrecht heeft daar veel ervaring mee en kan dit ook "wegspoelen".

Mijn paard gaat nimmer zonder begeleiding de wei op, ik ben er ten alle tijde bij. Mijn paard was al blind toen ik hem overnam van de manege en was toen al super braaf.

Het beste wat je kan doen, als hij nog niet alle geluiden gewend is, hem laten wennen aan alle geluiden en dat het goed is. Hem dus gewoon het vertrouwen geven. Mijn paard vertrouwt mij voor 100% en is daarom ook een gewoon paard. Ik behandel hem niet al blind zijnde, tenzij hij ergens op moet stappen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:43

Ik heb ook een pony die blind is aan 1 oog. Ook ten gevolge van Maanblindheid. Dat was ook het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van het verhaal van TS.

Het moeilijkste voor hem was, toen hij blind werd. Dus het moment dat hij slechtziend was tot het moment dat hij helemaal niks meer zag. Het lastige was namelijk dat hij schimmen zag. Hij was gewoon bang.

Samen met een ander paard is hij een half jaar de wei op gegaan. Ik heb hem hier lekker met rust gelaten. Wel uiteraard goed in de gaten gehouden. Het was wennen. Af en toe zag ik hem tijdens het spelen gewoon tegen een boom aanlopen. Best moeilijk om zoiets aan te zien.

Maar het werd beter. Nu, anderhalf jaar later, ben ik weer aan het rijden. Hij is helemaal blind aan dat oog, gelukkig, want nu heeft hij rust. Zijn angst is zo goed als verdwenen. er zijn uiteraard dingen veranderd. Altijd tegen hem praten tijdens het benaderen e.d.

Ik heb bewust ervoor gekozen om mijn pony niet in een grote groep te zetten. Meestal is hij degene die altijd de klappen op moet vangen. Vandaar even op safe en samen met zijn vriendinnetje de wei op gegaan.