Klik geluid bij achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Klik geluid bij achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 09:44

Hallo bokkers,
Ik merk de laatste tijd dat een van mijn verzorgpaarden, vooral bij het warmstappen, een soort klik geluid maakt. Voor mijn gevoel komt het geluid van rechts achter, van het been. Wat zou dit kunnen zijn?

Koper123

Re: Klik geluid bij achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:46

Klinkt het alsof iets knakt?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:48

Ik lees even mee. Sinds een paar weken hoor ik dit geluid ook van de achterhand vandaan komen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 09:50

Het klinkt een klein beetje alsof iemand zijn vingers knakt, ja.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:51

Mogelijk is dat een klik in het gewricht. Net zoals mensen dat soms hun vingers knakken. Hoeft op zich niets te betekenen

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:53

Ik lees ook even mee.
Mijn paard heeft dit aan de voorhand, vooral als het koud is of als ik aan het losstappen ben

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 09:53

Okay, goed om te weten. Ik neem bij zo'n dingen toch vaak liever het zekere voor het onzekere.

Koper123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:57

MorganeR schreef:
Het klinkt een klein beetje alsof iemand zijn vingers knakt, ja.

Dat bedoel ik ook :Y) dit is een teken dat er telkens een 'luchtbelletje knapt' in het gewrichtssmeer. :j Dit kan voor je paard best pijnlijk zijn als dat het echt voortdurend is... dus even de DA langs laten komen :o

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:49

Mijn paard heeft dit ook achter soms hoor ik het wel en soms niet, iedereen die ik het probeer te late horen, die hoort niks. Het is niet het bekende "tikkende stroomdraad" geluid maar een soort pokje.
Laatst aan DA gevraagd wat dit kan zijn, maar die gaf aan als je paard iets pijn doet dan zie je dit in het lopen ( of ze zetten het been naar buiten weg, kortere pas of treden niet goed onder of ze lopen gewoon echt onregelmatig/kreupel, of lopen stijf vnuit de rug etc omdat ze gaan compenseren)
Zat ook al aan de knieen oid maar ook daar geen verschil in links of rechts, niks is verdikt, instructreurs zien ook niks aan het voetenwerk en ook alle gangen gaan soepel, zodra daar iets hapert zou ik me zorgen maken.

Mijn fysio voor t paard had het over slijmbeursgeluiden, en kan in principe geen kwaad als je geen pijn aangeeft,

Ik zie altijd overal spoken hahaha.

happymyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:42

Herken ik ook.
Meestal als ze even lopen gaat het wel weg.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:48

Romanoff schreef:
Mijn paard heeft dit ook achter soms hoor ik het wel en soms niet, iedereen die ik het probeer te late horen, die hoort niks. Het is niet het bekende "tikkende stroomdraad" geluid maar een soort pokje.
Laatst aan DA gevraagd wat dit kan zijn, maar die gaf aan als je paard iets pijn doet dan zie je dit in het lopen ( of ze zetten het been naar buiten weg, kortere pas of treden niet goed onder of ze lopen gewoon echt onregelmatig/kreupel, of lopen stijf vnuit de rug etc omdat ze gaan compenseren)
Zat ook al aan de knieen oid maar ook daar geen verschil in links of rechts, niks is verdikt, instructreurs zien ook niks aan het voetenwerk en ook alle gangen gaan soepel, zodra daar iets hapert zou ik me zorgen maken.

Mijn fysio voor t paard had het over slijmbeursgeluiden, en kan in principe geen kwaad als je geen pijn aangeeft,

Ik zie altijd overal spoken hahaha.

Wat is dat dan?
Dit 'stroomdraadgeluidje' heeft mijn pony soms in zijn knie. Kan dagen wel hebben maar ook tijden weer niet.
Ik heb echt geen idee wat het zou kunnen zijn.
Weet jij dat wel?

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:00

Ik herken dit. Mensen kunnen dit ook hebben (ik heb het zelf standaard wanneer ik normaal wandel, bij mijn rechterenkel), het is inderdaad echt een soort "stroomdraad-tik" geluid. Mijn paard had dit ook, vooral bij het los-stappen en wanneer het kouder was of even stil had gestaan.

In mijn geval is me verteld dat het niet iets was om me zorgen over te maken. Maar het is niet per defenitie in alle gevallen onschuldig!

Als jij je er zorgen over maakt, gewoon even iemand er naar laten kijken :)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:34

Het is niet schadelijk voor je paard, voor mensen ook niet trouwens :D
In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak. Zo is het ook bij je paard. :)

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:13

Mijn paard heeft dit ook. Wij hebben hem nog maar kort. Bij de keuring keek de dierenarts er niet eens van op. Sommige paarden hebben dit 'gewoon' net als ik dit in mijn knieën ook heb.
Hij heeft dit dan ook altijd gehad. Als je twijfelt kan je er altijd een dierenarts bij halen, maar ik maak me er geen zorgen om (en ik zie nog wel eens 'spoken')

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:07

Is het echt zo'n knakje zoals bij mensen ook je gewrichten kunnen kraken? Dat is geen probleem.

Bij een merrie kan het ook nog het uier zijn of de vulva, kan een raar geluidje geven elke pas. Net als dat je bij ruinen de koker kan horen, dat klinkt wel weer heel anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:48

die van mij maakt geluid bij de achterhand(veel te snel gegroeit,gaat al beter) en ook in zijn koker...herrietrapper :+