Weet iemand de betekenis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melcior

Weet iemand de betekenis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 23:12

Hallo,

Ten eerste paard loopt bij de da staat op "boxrust" (loopt alleen op een klein stukje de ziel :( )
en alles gaat onder begeleiding van de da..

Maar mijn paard heeft het volgende :
Buigproeven LA -, RA +
Harde zwelling plantaromediale zijde sprong RA, pijnlijk bij diepe palpatie.
Rx: sprong RA weke delen zwelling mediaal thv intertarsaal/tarsometatarsaal gewricht.
Echo sprong mediale zijde: desmitis LDFT RA.
Therapie: 3 mnd boxrust + afstappen of kleine paddock + aangepast beslag (verbrede mediale tak).

Nu weet ik dat desmitis een ontsteking aan de pees is en dat is me ook uitgelegd peesblessure aan de diepe buigpees.. Maar nu ben ik even heel benieuwd waar het allemaal voor staat.. Hoop dat er iemand met medische kennis is die me wat wijzer kan maken..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:52

melcior schreef:
Hallo,

Ten eerste paard loopt bij de da staat op "boxrust" (loopt alleen op een klein stukje de ziel :( )
en alles gaat onder begeleiding van de da..

Maar mijn paard heeft het volgende :
Buigproeven LA -, RA +
Harde zwelling plantaromediale zijde sprong RA, pijnlijk bij diepe palpatie.
Rx: sprong RA weke delen zwelling mediaal thv intertarsaal/tarsometatarsaal gewricht.
Echo sprong mediale zijde: desmitis LDFT RA.
Therapie: 3 mnd boxrust + afstappen of kleine paddock + aangepast beslag (verbrede mediale tak).

Nu weet ik dat desmitis een ontsteking aan de pees is en dat is me ook uitgelegd peesblessure aan de diepe buigpees.. Maar nu ben ik even heel benieuwd waar het allemaal voor staat.. Hoop dat er iemand met medische kennis is die me wat wijzer kan maken..

Ik denk niet dat het zo interessant is om te weten waar het exact zit. Blijkbaar is hij alleen gevoelig op de buigproef rechtsachter. Er zit ook een harde zwelling op de sprong en deze doet zeer als je er dieper op voelt/drukt. De röntgenfoto geeft aan dat er zwelling dus vocht zit in de pezen/banden van het spronggewricht. De echo van de sprong geeft aan dat er een ontsteking zit aan de pezen/banden.
Hij moet 3 maanden boxrust (wie verzint dat nou trouwens) en mag alleen stappen en hij moet aangepast beslag. De tak van het ijzer schijnt verbreed te moeten worden.

smurffie

Re: Weet iemand de betekenis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:08

Er zit een zwelling/ontsteking bij de aanhechting van de diepe buigpees. Voor deze pees hecht aan de sprong loopt hij door de tarsaalschede, op die hoogte zit de ontsteking.
Aan de binnenkant, recht onder en boven de zwilwrat zal je daarom een verdikking zien. Positief getest (= afwijkend) op de buigproef van de rechter achter sprong, iets niet meer dan normaal met deze blessure.

Over het advies... Mijn merrie is aan die plek geopereerd ( is dan ook de enige reden dat ik het snap, mijn dierenarts gaat je aan de hand van een been uitleggen wat het probleem is).
Daarmee was 3 weken boxrust, 3 keer per dag minimaal koelen, daarna (onder het zadel) stappen opbouwen tot 2 keer per dag 30 min of 1 keer 45.
Echter, die had geen ontsteking, wel een over vulling. Mocht je een second opinie willen zou je de beelden van de echo naar Bodegraven kunnen sturen, al hebben die vaak veel betere apparatuur en maken liever zelf beelden.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 12:04

Dank voor jullie uitleg..

De da vertrouw ik wel qua diagnose goeie arts en was duidelijk te zien op de foto's en echo..
Maar het ging mij meer om de afkorting desmitis LDFT
Vraag me af waar dat voor staat en desmitis is me nu dus heel duidelijk
Fijn dat er mensen zijn met een vergelijkbaar iets..

@smurffie waarom is je merrie geopereerd dan?
Ja vindt het beetje lastig hij had het er ook over dat er een streep verkalking te zien was op de foto dus dat baart me wel een beetje zorgen.. Maar ik denk dat ik maar gewoon afwacht de 1e week van november richting de kliniek dan zijn de 3 maanden voorbij en dan kijken hoe hij erbij staat..
Heb hem wel van boxrust afgehaald tenminste hij had een klein stukje achter de stal maar daar liep hij zo slecht en verveelde zich rot.. dus ik heb hem samen met een ander paardje 24/7 op de wei gezet denk dat hij daar rustiger is en tot nu toe geen gekke dingen gezien en gevoeld..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:33

Mijn merrie is geopereerd omdat er een stuk kalk van 6 cm bij 9mm langs de diepebuigpees, tegen de tarsaalschede aan loopt. Dit zorgde voor wrijving en uiteindelijk overvulling door het trauma. Door dit stuk was er niet genoeg beweging mogelijk, en zorgde beweging voor pijn. Daarom is besloten om het kalk en de pees te frezen (glad maken) en daarmee de druk van de pees te halen.
Wanneer mijn merrie te weinig loopt, loopt haar been op en loopt ze door de zwelling, die op zijn beurt weer druk geeft op de pees, kreupel. (Snap je m nog?) Daar moet ze dan doorheen lopen, daarom moet ze gematigd in beweging blijven en is lange tijd op stal echt niet goed.
Nou komt dit door de operatie, ik heb dus als hoofdprobleem geen ontsteking maar een irritatie gehad.