welk supplement jong paard in sporttraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

welk supplement jong paard in sporttraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:14

Hallo,

ik heb een jong paard die nu een aantal maanden onder het zadel is.
aangezien we in de sport toch best wat vragen van de paarden wil ik hem eigenlijk iets geven om te helpen.

mijn vorige paard heb ik altijd glucosamine gegeven ivm behoud van goede gewrichten omdat die in mijn sport (reining) best wel belast worden en dat is goed bevallen.

dus, ik denk daaraan.
maar, denk ook aan iets voor de spieren. hij is behoorlijk bespierd maar denk toch dat een supplement kan helpen om de spieren te helpen goed op te bouwen.

wie heeft tips en goede ervaringen met welke supplementen in deze situaties/ (jong paard voor de sport).

geerke

Re: welk supplement jong paard in sporttraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:25

wat rustiger aan doen?Dat is over het algemeen nog het beste voor spieren en gewrichten....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:27

zullen we die discussie niet beginnen???

het gaat er niet om hem meer te belasten het gaat erom zijn lichaam extra te ondersteunen.

graag ontopic blijven en antwoord geven op de vraag of gewoon wegklikken dit topic :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:28

Neutradex, myocare-e, equi4s! Vooral dat 1e is echt op spieren gericht en werkt heel goed!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:29

dankjewel, ik ga ze bekijken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:31

quarterH schreef:

het gaat er niet om hem meer te belasten het gaat erom zijn lichaam extra te ondersteunen.

graag ontopic blijven en antwoord geven op de vraag of gewoon wegklikken dit topic :)

Wat is dit voor rare reactie. Je vraagt om advies.
Ga dan ook met Geerke mee. Als je je jonge paard zo nu en dan rust geeft krijgen de spieren en pezen ook de kans om sterker te worden. Bovendien kan hij dan ook nog eens geestelijk verwerken, wat hij lichamelijk allemaal voor de kiezen krijgt. Is een veel betere oplossing dan allemaal supplementen er in te gooien.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:34

FriesWytske schreef:
quarterH schreef:

Wat is dit voor rare reactie. Je vraagt om advies.
Ga dan ook met Geerke mee. Als je je jonge paard zo nu en dan rust geeft krijgen de spieren en pezen ook de kans om sterker te worden. Bovendien kan hij dan ook nog eens geestelijk verwerken, wat hij lichamelijk allemaal voor de kiezen krijgt. Is een veel betere oplossing dan allemaal supplementen er in te gooien.

Wie zegt dat ze haar jonge paard geen rust geeft? Geen conclusies trekken als je de situatie niet kent. Een goed supplement is niet fout.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:37

dankje Change3x.

en volgens mij is de vraag van dit topic niet 'wat moet ik met mijn jonge paard doen' maar duidelijk puur gericht op supplementen advies.

je kan ook én én doen he.... (en rust en ondersteunen).

maar nee, ik vraag dus NIET om het advies wat ik met mijn paard moet doen, alleen supplementen advies.

(ik had het kunnen weten... blijft toch bokt....)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:38

glucosamine is op zich niet verkeerd om te geven, hoewel ik wel zou opletten op de juiste combinatie/verhouding met chondroitine en eventueel MSM. Wel vraag ik me een klein beetje af of het niet zonde van je geld is, het kan geen kwaad om te geven, maar of het echt wat doet voor een paard wat rustig in/door gereden wordt? Is meer ten ondersteuning van paarden in zware training of met medische doeleinden.
Het zelfde geld voor de spieren, als hij enkele dagen per week lichte training ondergaat vind ik het persoonlijk wat overbodig en zou goede kwaliteit en kwantiteit van ruwvoer voldoende moeten zijn, maar ik heb goede ervaringen met vitamine E. Hierin wel weer opletten met de verhouding tot selenium. Zonder Selenium doet de vitamine E weinig, maar hoewel je aan vitamine E niet te veel kunt geven is teveel Selenium schadelijk.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:44

je zou als je het echt helemaal goed wil doen eens bloed kunnen laten trekken door een dierenarts om te kijken waar er tekorten zijn bij je paardje en dit evt aan te vullen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:46

bij ons op stal werken ze inderdaad samen met iemand die bloedanalyse doet... misschien eens proberen.
maar dat is meer gericht op de basis huishouding toch? en minder op extra ondersteunen?

iemand ervaring met de cavalor supplementen? ik heb die muscle supplementen ooit op een ander paard gebruikt en was er ook wel tevreden over...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:49

Wij hebben ook bloed onderzoek laten doen bij een van de pony's omdat hij nog heel erg hengst was, en daar kwam ook iets anders uit waarvoor hij een bepaald supplement nodig had. Het kost je wel wat geld maar je weet dan wel zeker dat het iets is wat ze nodig hebben!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:52

altijd vanuit de basis werken he. Juist dan kan je zien wat er ondersteund moet worden.
Ik denk dat die persoon die de bloedanalyse doet, je na de check ook wel kan adviseren over wat je nog extra kan geven naast de normale aanvullingen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:56

hmm ja dat is ook wel een idee om hem eens te laten kijken...

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:56

ik heb goede ervaringen mat sanconil van sectolin, is bijna het zelfde als myoplast, maar dan goedkoper en werkt goed

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:00

http://www.soulmate-nutrition.nl/
Hier kun je ook eens kijken, voor de spieren specifiek bij muscle-forte, speciaal voor jonge dieren in opbouw.
Dit zijn ook meer 'veilige' supplementen in tegen stelling tot bv. Myoplast e.d. waar veel suiker en andere troep in zit.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 22:01

dankje!!

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:13

Ik geef mijn 4-jarige die net 3 maanden zadelmak is sinds een paar weken vitamine E excellent van Pharmahorse bij. Dit is niet heel specifiek voor de opbouw van spieren maar wel voor het onderhoud van de spieren. Ik merk zeker verschil. Waar hij beleerd is, had hij regelmatig de dag erna wat spierpijntjes. Klein beetje maar, maar toch ;) En nu merk ik daar eigenlijk niets meer van!

Als je iets zoekt voor spieropbouw dan kan je ook bij Pharmahorse kijken want daar hebben ze ook supplementen voor. Hier heb ik zelf alleen geen ervaring mee. Vind het zelf erg fijn dat de supplementen niet gemengd worden met dextrose maar met MSM. En ik vind het een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:18

Wat voer je je paard nu aan krachtvoer en ruwvoer? Want als het mogelijk is zou ik er dan eerder voor kiezen om een ander basisvoer te geven, speciaal voor jonge paarden in training.
Is dit niet mogelijk, kun je kiezen voor een supplement met (extra) magnesium, vit E en selenium. Magnesium is een belangrijk mineraal dat van belang is voor het zenuwstelsel en het draagt bij aan een normale werking van de spieren. Ook draagt het bij aan de vermindering van vermoeidheid, een goede elektrolytenbalans en aan de kwaliteit van het gebit. Als de drie bouwstenen van de botten (Calcium, Fosfor en Magnesium) niet op de juiste manier met elkaar in verhouding zijn, dan heeft dat consequenties voor de kwaliteit van de botten.
Vitamine E en Selenium helpen, naast voldoende voer en goede training, gezonde lichaamscellen te beschermen tegen beschadiging door afvalstoffen die ontstaan als gevolg van lichamelijke inspanning en stressvolle situaties. Selenium ondersteunt bovendien de weerstand, een goede vachtconditie en de spermakwaliteit van hengsten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 22:22

hij krijgt een goede westernmix en wafer.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:58

Nogmaals, pas op met Selenium. De verhoudingen met vitamine E luistert erg nauw en kan schadelijk zijn. Een bloedonderzoek kan hierin handig zijn, want vaak is de inname van Selenium al hoog (genoeg).
De basisbehoefte van selenium is 0,002 mg per kilogram lichaamsgewicht. Paarden hebben een lage tolerantie voor een teveel aan selenium. Hou hierbij rekening met ook in gras en hooi selenium aanwezig is. te veel selenium veroorzaakt zweten, wankelen, koliek, diarree, verhoogd hartritme en verhoogde ademhaling. Een chronisch teveel aan selenium kan ook zorgen voor haaruitval en brokkelende hoeven.
Met de juiste doseringen geeft dit wel goede resultaten, gezien de spierpijn sterk verminderd wordt en de opbouw bevordert.

Wat betreft magnesium, als je dit wilt voeren let er dan op dat je magnesium-chelaat voert en niet magnesiumsulfaat, dit wordt nauwelijks opgenomen in het lichaam. Ook kun je magnesium voeren tot je een ons weegt als je paard (te)veel aan mineralen binnenkrijgt, de magnesium wordt afgebroken en kan zelfs een tekort aan magnesium veroorzaken. In alle gevallen is een bloedonderzoek heel handig om te kijken wat goed is om te voeren aan je paard. Zoals hier boven al aangegeven wordt, werken vanuit de basis is het best, zeker omdat het in sommige gevallen wel degelijk kwaad kan om (goed bedoeld) supplementen te gaan geven. Een supplement kan ook heel goed tegen je gaan werken, ondanks de goede intenties, als er al genoeg of teveel inname is bij het paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 23:01

dankje!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:03

Ik heb goede ervaring met muscle impulse ..
Ook vrij van troep

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:12

Gezien je wil ondersteunen, maar niet echt een "probleem"/zwak punt hebt, is mijn eerste ingeving ook Soulmatenutrition 2G.

Of de Competitionmix die veel DA's verdelen...(merk ontglipt me, maar heb het nog nooit in een winkel of webshop gezien)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:53

Vesceron schreef:
Wat betreft magnesium, als je dit wilt voeren let er dan op dat je magnesium-chelaat voert en niet magnesiumsulfaat, dit wordt nauwelijks opgenomen in het lichaam. Ook kun je magnesium voeren tot je een ons weegt als je paard (te)veel aan mineralen binnenkrijgt, de magnesium wordt afgebroken en kan zelfs een tekort aan magnesium veroorzaken. In alle gevallen is een bloedonderzoek heel handig om te kijken wat goed is om te voeren aan je paard. Zoals hier boven al aangegeven wordt, werken vanuit de basis is het best, zeker omdat het in sommige gevallen wel degelijk kwaad kan om (goed bedoeld) supplementen te gaan geven. Een supplement kan ook heel goed tegen je gaan werken, ondanks de goede intenties, als er al genoeg of teveel inname is bij het paard.

Hier wil ik nog even op inspringen.
Door de magnesiumwaarden in het bloed te bepalen krijg je geen betrouwbare diagnose. De bloedwaarden kunnen normaal zijn terwijl toch sprake is van een tekort. Dit komt omdat magnesium elders uit het lichaam wordt vrijgemaakt (doorgaans de botten) om de tekorten aan te vullen.

Magnesiumcitraat is ook een goed opneembare vorm.