Hallo bokkers, Mijn paard hoest al sinds een half jaar, dierenarts laten komen, zegt verkoudheid. Is het eff beter geweest en nog maar 1 keer in de week en nu nog steeds 1/2 keer in de week heeft die weer zo een hoestdag kan iemand mij zeggen wat dit is of wat denken jullie??
Een verwaarloosde verkoudheid kan ovverslaan in dampigheid, oftewel beschadiging aan de longblaasjes. Ik zou hier toch even rap achteraan gaan met een bezoekje aan de kliniek.
Kendra
Geplaatst: 21-08-15 15:14
Weet je zeker dat er geen stof in je hooi/stro zit? Geen stoffige rijbak? Doet hij het tijdens het rijden of op stal?
Mijn ervaring is dat sommige paarden erg vatbaar zijn voor de kleinste onregelmatigheid in stro/hooi, vooral merries. Dat kriebelt blijkbaar, het hoeft niet altijd uit de longen te komen. Mijn merrie doet het af en toe, maar heeft verder nergens last van. Geen uitvloeiing, geen conditieverlies. Het zit ook duidelijk boven in de keel. Ik geef dan 1 of 1 keer Naf Respirator en ben er dan weer maanden van af. Het kan natuurlijk iets ernstigs zijn, maar dat hoeft niet.
Romy_2
Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-15 20:54
Hij hoest meestal als ik hem een snoepje heb gegeven?
moonfish13
Geplaatst: 21-08-15 21:20
Allereerst zou ik proberen uit te zoeken wat de reden is van het hoesten. Zelf recent een verkouden pony gehad door een virus, daarna van stal en provincie gewisseld: van polder met veengrond naar bos en zand en stof. Hij begon hier dus te briesen en af en toe kuchen als het erg droog is, maar na regen hoor je hem dagen niet en op stal ook niet. Hij staat hier per toeval op vlas achtig iets, even prima om dingen uit te sluiten. Hoest je paard ook als hij 24/7 of veel buiten staat? Zijn er juist veel of weinig struiken? Doet hij het erger bij droger weer?
Bij hem is het puur wat gevoelig voor stof en ik gok licht pollen, na wisselen van eigenaar en dus stress met als toetje verkoudheid. Ik heb dus een neusnetje gekocht wat al iets hielp, later met nog fijner gaas erin genaaid i.c.m. een kruidenmix. Probeer dus zoveel mogelijk de prikkel weg te nemen als je weet welke dat is. In mijn geval is het neusnetje om de allergenen te beperken zodat de boel rust heeft, en de kruidenmix om de boel optimaal te herstellen. Gevolg: een paard wat nu zonder netje het bos in kan zonder gebries, geproest en kuchjes. Ik denk dat hij het netje niet meer nodig gaat hebben, en na deze emmer kruiden er gewoon helemaal van af is.
Probeer eerst eens uit te vinden of je uit kunt vinden wanneer hij hoest zou ik zeggen!