wondheling bij veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

strovrouw

wondheling bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:15

Ons veulen heeft kort na zijn geboorte op zijn schoft een fikse "love bite" van zijn moeder gekregen, waardoor een groot stuk huid los heeft gelaten en is afgestorven. De dode huid is vakkundig verwijderd door een uitstekende paardenkliniek (zie foto) en we hebben de wond afgelopen vier maanden verzorgd zoals de kliniek en onze eigen dierenarts dat heeft geadviseerd (schoonhouden door af en toe te wassen, soms met Betadine, soms met babyshampoo, afhankelijk van hoe vies het lijkt, en dan insmeren met een goede wondzalf - pommade van Tifene). Het veulen heeft er geen last van, doet het goed, de wond ziet er redelijk uit, we zien ook dat er iets verandert, maar het blijft een groot oppervlak, ook na vier maanden lijkt dat nauwelijks kleiner te worden. Op de foto is hij een paar weken oud en de huid is pas verwijderd, ik kan nu zo gauw geen recentere foto op mijn laptop vinden. Mijn vraag is vooral: heeft iemand ervaring met zo'n soort wond en enig idee hoe lang het duurt voordat het dicht is?

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:49

Ik zie geen foto

strovrouw

Re: wondheling bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 16:57

nee, dat is blijkbaar niet gelukt...

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:19

Mesitran en verband gebruiken zodat een goed wondmilieu ontstaat.

Contacteer Alex Brander van veterinaire wondzorg eens, die weet alles van wondverzorging.

www.veterinairewondzorg.nl

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:29

ik heb ooit een veulen gehad met een serieuse wonde(had op de een of andere manier in een behoorlijk hoge spandraad van de omheining geraakt,getrokken als gek,hele open wonde op zijn been,en is uiteindelijk gevonden door mijn papa die hem dan samen met mij uit zijn benarde positie is kunnen halen.

is geniet geweest,maar op de een of andere manier heeft hij die nietjes eruit gekregen,en daarna kon het dus niet meer genaaid of geniet worden en bleef het een grote,open wonde.

is met veel tijd allemaal goedgekomen.

wij hebben veel vulcetan gesmeerd,dit om littekenweefsel zoveel mogelijk tegen te gaan.

je hebt het blijven zien,maar het viel al bij al echt wel mee.

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:32

Dank voor de tips. Volgens de Lingehoeve mag er geen verband op omdat dat de zaak verstikt en er een goed milieu ontstaat voor bacteriën. Tengeltje, hoe lang heeft het geduurd voordat de wond dicht was?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:33

Zorgen dat de wond in ieder geval niet indroogt. Wanneer dit gebeurt stopt namelijk het helingsproces. Je zou kunnen overleggen om er hydrogel of anigran op te smeren. Wel vrij prijzig maar zorgt voor een goed wond milieu.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:23

@ strovrouw,is al 10 jaar terug,dus echt exact weet ik het niet meer,maar was meerdere weken hoor tegen dat het dicht was.
zo de buitenkantjes gingen heel vlug wat dicht dus,ik dacht dat het vlug in orde ging zijn,maar niets was minder waar,want die wond bleef in het midden heel lang 'nat'

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:49

In combinatie met honingzalf en verband wordt er net een goed wondmilieu gecreëerd.

Heb er zelf ervaringen mee. Twee serieuze beenwondes met Mesitran en verband behandeld.
Ik was verbaasd.

Maar ik zou echt contact opnemen met Alex Brander als ik jouw was. Die man heeft er zoveel ervaring in.
Op zijn site zie je zoveel cases van serieuze wondes.

Succes ermee !

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:00

Ik zal de tips met mijn dierenarts overleggen, lastig dat ik geen foto kan plaatsen, dat maakt het wat duidelijker. Honingzalf / mesetran heeft ze wel genoemd, maar dan zonder verband.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:07

Inderdaad, honingzalf zonder verband. Daarmee heb ik de meest idiote wonden dicht zien gaan.

Foto kun je ook uploaden bij bijvoorbeeld tinypic en dan de link tussen zetten.