Heeft mijn paard een maagzweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loba1

Heeft mijn paard een maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 07:40

Hoi allemaal,

Ik en mijn paardje zijn sinds kort verhuisd naar een grotere stal. Sinds ze op haar nieuwe stal staat eet ze relatief veel stro zodra haar hooi op is. Overdag staat ze op de wei, snachts op stal. Ik heb een slow-feeder gekocht zodat ze nu lekker lang met haar hooi kan doen, in de hoop dat ze dan van het stro af gaat blijven.

Wat over mijn paard: Zolang ik haar heb (nu zo'n twee jaar) eet ze al veel, ze is er constant mee bezig en ze doet er ook alles voor :')

Nu sprak ik een stalgenootje en ze vond dat mijn paard afwijkend eetgedrag had, ze vond haar een beetje gestrest overkomen tijdens het eten. Dat zou natuurlijk goed kunnen door de verhuizing, ze is het niet echt gewend om op een grote stal te staan. Ook zij ze dat veel eten kon duiden op een maagzweer, dat ze veel zou eten om haar maag te verlichten, of dat ze gewoon veel eet om zich goed te voelen: kalmerende stofjes in de hersenen die ontstaan tijdens het kauwen etc bla bla..

Maar een maagzweer? Als ik de symptomen op internet lees kan ik niet echt zeggen dat mijn paard een maagzweer heeft.. verminderde eetlust, gewichtsafname, lichte koliek verschijnselen.. Heeft ze geen van allen! Eerder het tegenovergestelde: ze eet veel en valt ook zeker niet af :+ Verder lijkt ze me goed in haar vel te zitten, ze is rustig in de omgang zoals ik van haar gewend ben. En lijkt fit te zijn. Alleen met het rijden is ze op het moment wat meer met haar omgeving bezig en wat onzeker en ze heeft een kleine angst om alleen te zijn. Maar dat komt door de verhuizing, lijkt me...

Hoe dan ook ben ik benieuwd naar jullie mening: Kan dit een maagzweer zijn? Ik wil niet direct een DA erbij roepen als het imo vrij onwaarschijnlijk is dat het een maagzweer is.. Een DA die met een camera in haar maag moet kijken zorgt immers ook alleen maar voor stress ;(

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:54

Mijn paard is een vreselijke neuroot en zeker als ze merkt dat ze op wedstrijd moet, dan begint ze meer te mesten met veel vocht erbij, kijkt achterom, trapt naar haar buik en eet heel snel en nerveus.
Volgens mijn DA zeker symptomen van een geïrriteerde maag en mogelijk maagzweer.
Volgens mijn verzekering is dat niet bewezen ( achter hun bureau vandaan) en weigeren de dure medicijnen te vergoeden, tenzij ik inderdaad een kijk onderzoek laat doen in een kliniek.
Volgens hun is dat de enige manier om te zeggen dat er een maagzweer is, dus niet via symptomen.
En ook ik vind niet ( net als jij) het nodig om nog meer stress op te roepen door dat onderzoek te gaan doen.
Ik heb zelf het kuurtje Gastrogard betaalt en het werkt prima!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:04

tandenknarsen en gapen kunnen ook symptomen zijn van een maagzweer in combinatie met wat uiterlijke symptomen zoals een doffe vacht, paard wat lusteloos toont, slecht eet, gewichtsverlies, sjaggerijnig zijn.
Helaas toont niet elk paard duidelijk symptomen, dat zijn de harde die gewoon doorgaan.

Er zijn middeltjes te verkrijgen o.a. bij de paardendrogist die je kan geven als je een maagzweer vermoed bij je paard. Ook een aantal die goed werken en niet zo gek veel kosten als een kuurtje gastro.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 08:07

Mijn paard mest normaal en heb ik nog nooit naar haar buik zien trappen of happen. Bedankt voor je reactie!

Loba1

Re: Heeft mijn paard een maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 08:08

meggiemegg: Ja ik heb de symptomen gelezen. Ik zag bij de drogist ook iets als maagsupport, misschien dat ik dat eens kan proberen en kijken of haar eetgedrag verbeterd

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:21

Dat kan je proberen, het kan wat je zelf ook al aangeeft nog komen door de recente verhuizing naar een drukkere pensionstal. Dat als dit straks gewoon is voor haar dat ze dan weer terug gaat naar haar oude eetpatroon. Het ene paard eet nu eenmaal meer dan de andere.
Onze oude merrie van 20 eet ook de hele dag door, dat mondje staat niet stil. Onze ruin daar in tegen die stopt met eten als hij genoeg heeft en kan dan lekker gaan staan slapen of rond keutelen. Beide paarden hebben onbeperkt hooi en gaan meerdere uren per dag op de wei.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:23

Denk dat er niets met je paard aan de hand is. Laat jezelf geen kwalen bij je paard aan praten die er helemaal niet zijn ;) .

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 11:08

Dank voor jullie reacties, ik ga het maar gewoon even afwachten.. Ze heeft nu een slow feeder dus hoop dat dat haar eetgedrag al wat gaat veranderen, nu kan ze niet meer alles snel naar binnen schrokken.. Volgens mii zit ze voor de rest gewoon lekker in haar vel.. En zolang ze in de omgang precies is zoals ze moet zijn ga ik geen acties ondernemen met een da..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:22

Jij kent je paard het beste, beter dan je stalgenoten die haar pas sinds kort mee maken. Ga op je gevoel af. Dierenarts is tenslotte snel genoeg ingeschakeld als je merkt dat ze wel erg gaat veranderen.
Stond je paard in de vorige stal soms niet op stro? Of kreeg je paard daar gewoon meer hooi? Het kan natuurlijk altijd dat ze op je huidige stal minder hooi verstrekken dan je paard nodig heeft en daarom aan het stro gaat beginnen.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 12:44

Jawel, daar stond ze ook op stro, maar dat was een relatief kleine stal in vergelijking met nu..hooi krijgt ze nu juist meer heb ik het idee

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:22

Oké, ik probeer met je mee te denken wat een oorzaak zou kunnen zijn. Vandaar mijn vragen daar over. Wellicht dat ze het hooi wat ze nu krijgt lekkerder vindt dan op de oude stal.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 15:50

Ja heel fijn dat je meedenkt :D.. Als het al een duidelijke oorzaak heeft, dan denk ik dat het eerder door het verhuizen en de nieuwe omgeving komt dan door een maagzweer of iets.. Tenminste daar hoop ik op, we gaan het zien :-)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:33

Het kan maar zo dat je paard denk ho is even, zoveel meer eters in de buurt laat ik maar snel door eten. Als je paard eenmaal door heeft dat er altijd eten is zal deze vanzelf rustiger gaan eten op den duur. Dat is mijn ervaring met paarden na een verhuizing, heb het vaker gezien op de laatste pensionstal waar ik heb gestaan. Daar waren ze niet zo rijkelijk met het voeren, op alles werd bezuinigd. Mijn paarden kregen eigen hooi van mij dus hadden altijd voldoende, de andere paarden waren altijd schrokkerig met eten als ze gevoerd werden, stonden niet even tussentijds te dommelen op stal als er nog eten lag, dat moest eerst op, terwijl die van mij dat wel rustig konden doen want ze hadden altijd genoeg.