Ik en mijn paardje zijn sinds kort verhuisd naar een grotere stal. Sinds ze op haar nieuwe stal staat eet ze relatief veel stro zodra haar hooi op is. Overdag staat ze op de wei, snachts op stal. Ik heb een slow-feeder gekocht zodat ze nu lekker lang met haar hooi kan doen, in de hoop dat ze dan van het stro af gaat blijven.
Wat over mijn paard: Zolang ik haar heb (nu zo'n twee jaar) eet ze al veel, ze is er constant mee bezig en ze doet er ook alles voor
Nu sprak ik een stalgenootje en ze vond dat mijn paard afwijkend eetgedrag had, ze vond haar een beetje gestrest overkomen tijdens het eten. Dat zou natuurlijk goed kunnen door de verhuizing, ze is het niet echt gewend om op een grote stal te staan. Ook zij ze dat veel eten kon duiden op een maagzweer, dat ze veel zou eten om haar maag te verlichten, of dat ze gewoon veel eet om zich goed te voelen: kalmerende stofjes in de hersenen die ontstaan tijdens het kauwen etc bla bla..
Maar een maagzweer? Als ik de symptomen op internet lees kan ik niet echt zeggen dat mijn paard een maagzweer heeft.. verminderde eetlust, gewichtsafname, lichte koliek verschijnselen.. Heeft ze geen van allen! Eerder het tegenovergestelde: ze eet veel en valt ook zeker niet af
Verder lijkt ze me goed in haar vel te zitten, ze is rustig in de omgang zoals ik van haar gewend ben. En lijkt fit te zijn. Alleen met het rijden is ze op het moment wat meer met haar omgeving bezig en wat onzeker en ze heeft een kleine angst om alleen te zijn. Maar dat komt door de verhuizing, lijkt me...Hoe dan ook ben ik benieuwd naar jullie mening: Kan dit een maagzweer zijn? Ik wil niet direct een DA erbij roepen als het imo vrij onwaarschijnlijk is dat het een maagzweer is.. Een DA die met een camera in haar maag moet kijken zorgt immers ook alleen maar voor stress
.
.. Als het al een duidelijke oorzaak heeft, dan denk ik dat het eerder door het verhuizen en de nieuwe omgeving komt dan door een maagzweer of iets.. Tenminste daar hoop ik op, we gaan het zien