Ik rijd al heel lang dezelfde route naar stal, onderweg kom ik uiteraard voldoende paarden en ponys tegen. Nu valt me bij een afgelopen maanden eigenlijk al op dat het dier heel veel rondjes draait rechtsom. De anderen staan dan bv rustig te grazen of eten, deze draait en draait en draait. En verliest de laatste weken langzaam aan gewicht.
Nu kan ik er weinig aan doen helaas maar vroeg me eigenlijk af, waardoor kan zoiets eigenlijk veroorzaakt worden? Heb in de jaren veel gekke klachten bij paarden gezien, inclusief kruislam en gedeeltelijk kruislam. En bij honden en konijnen wel bekend met rondjes lopen bij bv oorproblemen of evenwichtsproblemen. Maar bij paarden is dit voor mij iets nieuws.
ellepel
Geplaatst: 20-08-15 20:02
Draait het om zijn as? Kan neurologisch zijn, misschien een ouder dier. Misschien dan ook wel de laatste zomer. Je zou natuurlijk uit kunnen gaan zoeken van wie het dier is en het dan vragen,dan weet je zeker wat er mee is
Min of meer om eigen as. De rondjes zijn hooguit 3 meter doorsnee. Echt sneu om te zien.
Het beestje wordt zo te zien wel goed verzorgd. Staat met twee vriendjes in de wei bij een huis. Alleen tref ik de eigenaren steeds niet thuis. Kom daar altijd onder werktijd en zaterdags. Alleen nog niet zijn ze thuis geweest. Ik ga ervan uit gezien de goede verzorging de eigenaren de zaak goed in de gaten houden.
Ken het dus wel van oa honden maar bij paarden voor mij nieuw. Maar dus toch ook een neurlogisch iets mogelijk.
Dit heb ik wel eens gezien. Was een neurologische aandoeinng waar het paard waar ik het van gezien heb niet meer van genezen is helaas. Ik weet alleen niet wat het nou precies was, geen hersenbloeding,meende iets met een ontsteking in de rug.
Nee niet zo klein, het lijkt meer op een heel heel kleine volte die gelopen wordt altijd met de klok mee. Zie het beestje ook niet meer eten of liggen maar alleen rondjes lopen. Maar kom er dus maar twee keer per dag voorbij ongeveer. Heb wel eens een tijdje stilgestaan (bijna 10 minuten) en toen alleen maar rondjes lopen. De andere twee lijken er niet op de reageren maar staan eigenlijk altijd stukje verderop te eten.
ellepel
Geplaatst: 21-08-15 16:18
Ik weet dat er hier op bokt wel eens topics zijn geweest, met de zoekfunctie kun je die wel vinden. Enige wat ik weet is dat sommige paarden wel rondjes gaan lopen door de vliegen. Verder zou ik het dus niet weten
janouk
Geplaatst: 21-08-15 16:39
Kan ook ijsberen zijn. Heen en weer om stress weg te lopen. Geeft genoeg endorfines om rustig te worden. vroeger hadden wij op de manege een paard die heen en weer liep langs het hek, totdat je haar binnenhaalde. Zo sneu om te zien
Mijn oude merrie heeft dit een tijdje gedaan vorige jaar zomer. Zowel voltes als achten. Ze stond altijd op de wei met vriendjes, en was altijd de alfamerrie. Echter kreeg ze steeds meer oog- en gehoorproblemen, en eerst leek het alleen of ze wat nerveuzer was en alles goed in de gaten wilde houden. Op een gegeven moment sleet ze echter steeds hetzelfde rondje of achtje uit. We hebben haar toen van de grote wei afgehaald, en samen met haar vriendje op de paddock gezet, en dat ging een stuk beter. Ondertussen is ze wel overleden, aan allerlei ouderdomskwaaltjes, maar dus niet aan het rondjes lopen.