Manen en staart haaruitval/worden dunner.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IjsShet

Manen en staart haaruitval/worden dunner.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 19:04

Ik verzorg al een aantal jaren een Shetlander kruising Ijslander ruin.
Sinds 2 weken vallen zijn manen en staart erg uit en zijn ze een stuk dunner geworden. Voorheen had hij altijd hele volle manen en een volle staart, zijn manen waren zo vol dat je ze oren niet kon zien. Nu is het heel dun en snel afbreekbaar en is er bijna niks meer van over.

Eerst borstelde ik zijn staart en manen uit en dat ging goed, bijna geen uitval. Nu doe ik niet meer dan alleen de strootjes eruit halen.

Ik zou graag de oorzaak van het uitvallen/dunner worden willen weten. Ik hoop dat 1 van jullie mij antwoorden kan geven :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Manen en staart haaruitval/worden dunner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:12

Ik verplaats dit topic van VSW naar -> MD waar het beter past.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:40

Paarden zijn al met hun wintervacht bezig, en daar horen ook verharen staart en manen bij.
Echter moet het niet zo zijn dat ze alles verliezen. heeft het paard geen schurft,luiz of andere ongewenste gasten? is hij pas van voer/gras veranderd?

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 22:48

Hij heeft geen last van exeem of luis, hij schuurt ook niet maar het valt echt gewoon uit... Hij heeft ook gewoon dezelfde voeding als altijd, dus daar kan het ook niet aan liggen. Ze zijn inderdaad al bezig met hun wintervacht, kan het zo zijn dat de manen en staart in de winter gewoon weer bijgroeien? Of is het echt iets medisch?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:51

Klinkt een beetje als een tekort aan iets.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:55

S_en_Z schreef:

Ja, haar

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 22:55

S_en_Z schreef:

Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar hij heeft dezelfde voeding als altijd. Dus als dat zo zal zijn, zou ik het een beetje raar vinden. Maar is misschien wel mogelijk ja.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:58

mrie schreef:
S_en_Z schreef:

Ja, haar

Flauw :+ mensenhaar wordt ook brozer bij tekorten aan bepaalde vitaminen/mineralen. Aangezien we beiden zoogdieren zijn lijkt t me niet onwaarschijnlijk dat het mogelijk is dat tekorten dit ook bij paarden teweeg brengen.

Maar tekort waar aan.. Geen idee :)

TS, als reactie op je reactie op mijn post:

Misschien heeft hij daarom inmiddels tekorten.. Omdat hij altijd hetzelfde krijgt :)

Begreep dat selenium tekort bijvoorbeeld na jaren pas op kan gaan vallen omdat het lichaam een voorraadje opslaat.

Of het waar is.. Geen idee ben geen medicus.. Maar denk graag mee :)

Weet niet hoe ernstig het is maar als je he zorgen maakt zou je evt. Bloedonderzoek kunnen laten doen. Dat zou ik zelf denk ik doen.

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 23:43

Afbeelding
Dit waren zijn manen paar weken terug.

Afbeelding
En dit zijn zijn manen vandaag

Helaas heb ik geen goede foto van de staart.
Maar is dit zorgelijk?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:17

Mijn paarden hebben nog nooit zoveel haar en staart verloren.. Ja die van mij heeft er "wel eens" losse haartjes tussen zitten, maar dat is vaak als ze even heeft staan jeuken.

Vind het verschil vrij groot. Het lijkt wel de helft minder? Ik zelf had bloed af laten nemen om te checken of ze iets mist. Wat je ook kan doen is gewoon tijdens praktijkuren naar de dierenarts bellen en het even voorleggen, vragen wat hun advies is.

Vragen staat vrij en kost niets.

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 11:11

Ja, het is ook de helft minder ja... maar bedankt voor je advies :) ik zal het even overleggen met de eigenaar van de pony.
Maar als hij iets tekort zou komen, is dat dan alleen te merken aan het haaruitval? Want verder is hij gewoon zoals altijd.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:15

Dit heb ik elk jaar met mijn ijslander. Groeit vanzelf weer aan. Ik heb allerlei middeltjes geprobeerd. De dierenarts heeft er ook naar gekeken, gewoon wachten tot het weer aan groeit. Sinds vorige week valt het weer uit. De wintervacht wordt ook duidelijk aangemaakt nu.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:15

volgens mij als je paard last heeft van vitamine e en selenium tekort krijgt ie last van haaruitval. ik zou er voor de zekerheid nog even op googlen er zijn ook al wel topics over geweest volgens mij. succes!