Ervaringen staart- en maneneczeem voor ons profielwerkstuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freyajonna

Ervaringen staart- en maneneczeem voor ons profielwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:19

Hallo,

Voor ons profielwerkstuk doen wij onderzoek naar staart-en maneneczeem bij paarden. Hiervoor lopen wij mee met een onderzoek op de universiteit van Wageningen. Met dit onderzoek wordt geprobeerd een geneesmiddel te vinden tegen staart- en maneneczeem bij Shetland pony's. Wij moeten ook zelf een onderzoek doen naar dit verschijnsel. Voor ons onderzoek willen we graag de ervaringen van eigenaren van paarden/pony's met eczeem weten. Het onderzoek aan de universiteit is vooral gericht op Shetland pony's, voor ons eigen onderzoek willen we echter graag de ervaringen bij meerdere rassen weten.

Zouden jullie als jullie een paard hebben dat lijdt aan staart- en maneneczeem ons wat informatie kunnen geven over jullie ervaringen met jullie paarden en de middelen die jullie gebruiken tegen het eczeem?

Denk hierbij aan de volgende informatie:
- informatie over het betreffende paard; ras, leeftijd, evt afstamming en hoelang het paard al aan deze allergie lijdt
- de omstandigheden die de heftigheid van het eczeem bepalen; voer, weer, weidegang, stalbedekking en de omgeving waarin het paard staat
- de middelen die jullie nu gebruiken om het eczeem tegen te gaan; welke middelen zijn het, hoelang gebruiken jullie dit al, de ervaringen met dit middel of met eerdere middelen, dierenartsbezoek/advies

Na aanleiding van de door jullie gegeven informatie en het meelopen aan de universiteit gaan wij ons eigen onderzoek opzetten. Mochten jullie hiervoor nog suggesties hebben dan zijn die altijd welkom!

Alvast bedankt voor jullie medewerking! Jullie helpen ons er enorm mee! :) /3

Marvel

Re: Ervaringen staart- en maneneczeem voor ons profielwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:53

informatie over het betreffende paard; ras, leeftijd, evt afstamming en hoelang het paard al aan deze allergie lijdt;
Kwpn, 13 jaar, levenslang eczeem en een bentley x onze fons
- de omstandigheden die de heftigheid van het eczeem bepalen; voer, weer, weidegang, stalbedekking en de omgeving waarin het paard staat;
Bij vochtig, warm weer zijn er meer knutten en meer irritatie, bij regen, veel wind en vriezen geen problemen. In de lente en zomer krijgt mijn paard beperkt gras, dit ivm teveel suikers/fructaan voorkomen (en snel dik worden). Paard staat nu 5 uur op gras, 2 uur zandpaddock en de rest in stal op vlas (dichtbij uitgang)
- de middelen die jullie nu gebruiken om het eczeem tegen te gaan; welke middelen zijn het, hoelang gebruiken jullie dit al, de ervaringen met dit middel of met eerdere middelen, dierenartsbezoek/advies;
Eczeemdeken vanaf maart op doen is enige dat werkt bij mijn paard. Als het 30+ wordt krijgt hij vliegendeken en smeer ik derfen (inmiddels 4 jaar). Overige middelen zoals azijn oid hielpen allemaal niet. Voersupplementen die ik lange tijd heb gebruikt en niet werken in mijn ervaring; appelazijn en omega369 olie. Paard verhaart ook laat en slecht, marstall force houden m goed in vacht en daarbij lijkt omga olie wel iets te helpen.

Wat willen jullie nog meer weten?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:43

- Shetlander Ruin, nu 8 jaar, vanaf een jaar of 3 steeds heftiger wordende eczeem. Afstamming komt nog(moet daarvoor even zijn stamboek nakijken )
-
Op brok had hij meer last van zijn eczeem, dus de brok hebben we opgevoerd en nu krijgt hij alleen nog muesli. Verder gaat hij beperkt op gras (2-4 uur) en krijgt hij langstengelig hooi van uitgebloeid gras. Hier zijn met name in de schemering en vroeg in de ochtend knutten(Friesland), dus kan in principe overdag de deken aflaten en dingen met hem doen zonder deken (hij is nog niet zwaar allergisch, schuurt wel totdat hij geen manen meer heeft, maar heeft nog niet de kans gehad om tot bloedens te schuren). Hij staat in een paddock en als stalbedekking gebruiken we stro.
- Eerst knoflookpillen door zijn eten heen, maar dit hielp niet meer genoeg, dus nu staat hij sinds vorig jaar onder een deken vanaf 15 graden (als wij de jas uitdoen, gaat bij hem de jas aan) dus dat varieert nogal eens per jaar en zodra de temperatuur onder de 12 zakt, krijgt hij hem weer af(doe hem soms ook alleen om voor de nacht)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:30

- informatie over het betreffende paard; ras, leeftijd, evt afstamming en hoelang het paard al aan deze allergie lijdt

rijpony zonder papieren, 8 jaar, onbekend hoe lang ze het heeft. Ik heb de pony in februari gekocht en in maart kreeg ze jeuk.

- de omstandigheden die de heftigheid van het eczeem bepalen; voer, weer, weidegang, stalbedekking en de omgeving waarin het paard staat

Ik heb tot nu toe nog niet ontdekt hoe ik de klachten minder kan laten worden.
Pony staat 24 uur in een paddock met loopstal, ze krijgt voordroog en vitamine korrel. Ze staat vlak bij zee, maar door de bomen en bosjes staat ze beschut en zijn er toch veel knutten.

- de middelen die jullie nu gebruiken om het eczeem tegen te gaan; welke middelen zijn het, hoelang gebruiken jullie dit al, de ervaringen met dit middel of met eerdere middelen, dierenartsbezoek/advies

Ze staat met eczeemdeken op, dit werkt erg goed. Je ziet duidelijk tot waar de deken zit, daar beginnen de plekjes.
Verder smeer ik derfen tegen de jeuk. Vetramil op open wondjes. En verzorgende crème om de huid soepel te houden, op dit moment met cacao boter.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:49

Citaat:
- informatie over het betreffende paard:
- ras: IJslander
-leeftijd: 17 jaar,bij mijn weten heeft hij dit altijd gehad (ik heb hem nu een jaar of 12) .Afstamming moet je even pb sturen,moet zijn papier nakijken.
- de omstandigheden die de heftigheid van het eczeem bepalen; voer, weer, weidegang, stalbedekking en de omgeving waarin het paard staat.
Oppassen met suiker.Ik heb hem 8 jaar in Amsterdam gehad zonder deken,alleen wat smeren.Nu verhuist naar Overijssel en sinds die tijd moet er een deken om.
Bij warm/vochtig en windstil weer zijn er meer knutten waar hij zichtbaar meer last van heeft.

- de middelen die jullie nu gebruiken om het eczeem tegen te gaan; welke middelen zijn het, hoelang gebruiken jullie dit al, de ervaringen met dit middel of met eerdere middelen, dierenartsbezoek/advies.
-Toen ik hem net had heb ik door een DA bloedonderzoek laten doen,daaruit kwam dat hij gevoelig was voor een aantal zaken.Dit werd zomereczeem genoemd en vanaf die tijd behandel ik hem ook.Na veel dingen proberen werkte de Ökazom voor hem het beste.
In Amsterdam was dat afdoende.Hij stond 's nachts op stal en buiten op een schrale weide omringt met bomen.
Nu staat hij op een meer open vlakte 24/7 buiten met een aantal conifeerhagen.Nu kan hij niet meer zonder deken,ook smeer ik nog steeds de Ökazon en gebruik "Endure"extra bij veel vliegen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:40

Fries ze is nu 6, heeft nu sinds 2 jaar lichte eczeem. Is een Brandus x Tamme.

Het is goed te reguleren met een goede deken die hij dag en nacht om heeft. Ze staat overdag altijd op de wei en gaat met slecht weer naar binnen.

Wij gebruiken alleen een deken, en wassen de manen en staart om het steeds te ontvetten. Wondjes worden ingesmeerd met babyolie van de kruidvat. Dit werk prima. DA is er nog niet bij geweest voor de eczeem en moet ook zeggen heb haar nu 2 jaar en het is alleen maar beter geworden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:10