Paard spuugt propjes en heeft snotneus..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabell485

Paard spuugt propjes en heeft snotneus..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:00

Hallo allemaal!

Mijn pony heeft nu ongeveer 3/4 dagen een snotneus, het snot wat eruit loopt is wit kleurig maar niet dik.
Ook als ze brokjes krijgt lijkt het alsof ze goed eet maar daarna laat ze het in propjes uit haar mond vallen, het zelfde bij stukje wortel ze eet een beetje maar de helft valt er weer uit.. Wat mij opviel is dat als ze aan de liksteen heeft gelikt dat het vlot daarna weer een beetje een snotboel word, het stroomt er niet uit maar het valt wel op. Ze staat al haar hele leven 24/7 buiten en ze is in mei 5 geworden. Nu merkte ik ook als ik het hoofdstel in wou doen dat ze een beetje tegen stribbelt, wat eerst niet zo was.
Met rijden heeft ze last van helemaal niks. Ze snotterd niet, ze doet niet moelijk met haar hoofd. Maar als ik niet rij of met haar werk begint het weer te komen.. Verder is ze niet suf en loopt ze gewoon vrolijk de wei door, en met rijden is ze nogsteeds m'n fanatieke meid die het super vind om voor je te werken! 3 weken geleden heeft ze de inentingen voor influenza en tetanus gehad misschien kan het daar ook nog aan liggen? Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt,Wat ook nog blijkt is dat de eigenaar van de stal waarze staat 3/4 dagen geleden sneetjes brood heeft gevoerd... :\ ik ben hier zelf echt niet blij mee... Zetmeel kan zich uitzetten en blijven plakken bij de slokdarm... Kan dit er ook mee te maken hebben?! Mijn zusje herinderde me eraan, en indd hij vertelde dat hij toen sneetjes brood heeft gevoerd.. Vind dit erg vervelend dat het sws niet in overleg is gegaan over voeren..
iemand die weet wat het is? Wat ik eraan kan doen? Als het echt fataal kan worden bel ik natuurlijk meteen de DA, maar ik wacht eerst maar even wat tips/reacties van jullie af

Groetjes Isabel en snotterkusjes van Nora,
Laatst bijgewerkt door Isabell485 op 20-08-15 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:02

tijd voor de tandarts vermoed ik ;)

damian23

Re: Paard spuugt propjes en heeft snotneus..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:03

Dat denk ik ook Geerke.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:04

oke ik zou eerst een dierenarts en tandarts laten komen laten komen , liefst nog op dezelfde dag propjes betekent dat er iets mis is met zijn gebit en zoveel snot duid ook op iets wat niet goed zit niet wachten maar gewoon bellen veel succes met je paardje

Maliboe

Die gedachte heb ik idd ook. :)

Anoniem

Mee eens. :j
En liksteen weghalen, kijken of het iets helpt.

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:10

Sorry vergeten bij te zetten (nu wel toegevoegd ) 3 weken geleden is ze ingenent kan het daar ook aan liggen of totaal niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:12

snotneus zou kunnen,proppen hebben echt met het gebit te maken.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:13

Nee dat denk ik niet, te lang geleden.
Denk dat er iets is met ontstoken kies

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:14

Proppen is normaal gesproken een heel duidelijk teken voor de tandarts.

Zelfs het snotteren kan daar mee samen hangen.
Hoofdstel lastiger accepteren is ook een duidelijke aanwijzing.

Kortom: tijd voor de tandarts!

3 weken geleden entingen gehad denk ik niet dat nu nog doorspeelt. Meestal zijn ze de dag er na wat ziekig en 'grieperig' als ze reageren maar niet zo lang er na.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:19

Komt er snot uit beide neusgaten, of vooral uit eentje? En is dat dan dezelfde kant als waar de proppen uit komen? Dan zou het namelijk een ontstoken kies met een kaakholteontsteking kunnen zijn. Dat heeft mijn paard gehad.
Een tandarts kan dit niet altijd zien. De ontsteking kan heel diep in de wortel zitten. Maar je kan het wel horen door op de holtes te kloppen. Als er eentje vol zit dan klinkt die wat doffer.

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:23

8nnemiek schreef:
Komt er snot uit beide neusgaten, of vooral uit eentje? En is dat dan dezelfde kant als waar de proppen uit komen? Dan zou het namelijk een ontstoken kies met een kaakholteontsteking kunnen zijn. Dat heeft mijn paard gehad.
Een tandarts kan dit niet altijd zien. De ontsteking kan heel diep in de wortel zitten. Maar je kan het wel horen door op de holtes te kloppen. Als er eentje vol zit dan klinkt die wat doffer.

Het snot komt uit beide neusgaten, proppen is voor mij lastig uit te maken ze trekt gwn wat rare bekken en dat valt het eruit niet specefiek een kant ofzo.

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:36

Extra info.

Wat ook nog blijkt is dat de eigenaar van de stal waarze staat 3/4 dagen geleden sneetjes brood heeft gevoerd... :\ ik ben hier zelf echt niet blij mee... Zetmeel kan zich uitzetten en blijven plakken bij de slokdarm... Kan dit er ook mee te maken hebben?! Mijn zusje herinderde me eraan, en indd hij vertelde dat hij toen sneetjes brood heeft gevoerd.. Vind dit erg vervelend dat het sws niet in overleg is gegaan over voeren..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:41

Zover ik weet kan een paard niks meer uitspugen als hij wat door heeft geslikt, dus zal niet weten hoe daar de propjes vandaan moeten komen
propjes=tijd voor een tandarts

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:44

Tandarts laten komen, sowieso kan controle nooit kwaad

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:51

Brood zou ik me geen zorgen over maken, helemaal niet als het al zo lang terug is. Hier ook nog nooit problemen meegemaakt met brood voeren.

Dacht verder ook direct aan de tanden en als ze 5 is en tussen de regels door te lezen dat het nooit eerder is gedaan is het sowieso verstandig het te controleren.
Overigens is snot bij een ontsteking vaak groen en kunnen het dus ook twee losse dingen zijn, één last van het gebit en twee snotterig door bijvoorbeeld de weersomslag.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:51

Ik zou zeggen eerst tandarts. Als de tanden het probleem niet zijn heeft hij/zij misschien verder wel advies voor je :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:02

Ik zou toch (snel!) de DA raadplegen. Een slokdarmverstopping zou ik niet uitsluiten.
Juist omdat je niet weet of je paard eten binnenkrijgt.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:11

Beide neusgaten wit snot met ongeveer de 4 jaargetijden op een dag...neuh, zou ik zelf niet te druk over doen. Bij geel bel ik een DA.
En proppen maken is idd vaak haken op kiezen, dus daar zou ik even iemand voor laten komen. ( ook omdat je aangeeft dat het bit aannemen iets veranderd is)
( mocht je denken van "dat snot vertrouw ik niet ..kun je dat gelijk laten checken)".

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:16

Indd het eerste waar ik aan denk is ook gisteren nog een tandarts laten komen!

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 16:06

Ik heb vanmiddag de dierenarts gebeld over 2 weken zouden ze sowieso al komen om de inenting te herhalen dan kijken ze gelijk het gebit enzo na :) tot die tijd moest ik het gwn in de gaten houden en als het erger werd nogmaals bellen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:17

Vind twee weken wachten wel lang. Vooral omdat het niet alleen proppen zijn, maar ook een snotneus.
Het kan natuurlijk los van elkaar staan en toevallig zijn, maar er kan ook ergens een fikse ontsteking zijn.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:33

2 week is echt te lang, paard maakt proppen dus eten gaat niet lekker, wat zou jij er van vinden als eten niet lekker gaat en we je 2 week laten wachten? ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:40

Dan zou ik eerder laten nakijken en ook enten meteen eerder doen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:51

Hmmm...vind 2 weken ook wel erg lang.Je kunt zelf natuurlijk ook vast even voelen en kijken.

Halster om en assistent even vast laten houden...tong eruit en in de mondhoek "trekken" Evt met een lapje vastpakken als het glad is.Nu kun je met je vingers de voorste kiezen even voelen...ook of er tanden los zitten.
Als de randen erg scherp zijn of er een dop irriteerd,zou ik geen 2 weken meer wachten

Niet fijn trouwens als er ongevraagd brood gevoerd word...zou wel bespreken als je dit niet op prijs stelt.