beenbeschermers in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

didiannemay

beenbeschermers in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 10:39

Hoihoi,
mijn pony heeft nu 2 blessures opgelopen in de wei.. nu staat ze op stalrust en hopen dat ze volgende week weer op een afgezet stukje mag maar nu wel of geen beenbeschermers omdoen? En wat zijn de voor of nadelen ervan?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:48

Nadelen: kan erg warm worden onder de beschermers, wat niet goed is voor pezen. En er kan vuil onder gaan zitten wat kan gaan schuren.

Ondanks deze nadelen lopen een aantal van mijn paarden wel met beschermers op de wei. Ik wil het risico op blessures door aantikken niet nemen. Ik heb voor in de wei van die 'open' peesbeschermers, deze sluiten mooi aan en het wordt niet warm eronder. Verder lopen ze bij mij standaard met springschoenen (degene met ijzers).

http://medhorses.nl/Beenbescherming-Pee ... etail(6833).aspx
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 20-08-15 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: beenbeschermers in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:52

Heeft ze door aantikken een blessure veroorzaakt? Zo ja kun je kijken naar luchtige beschermers, zo nee denk ik biet dat het veel zin heeft

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 10:54

belle_boef schreef:
Heeft ze door aantikken een blessure veroorzaakt? Zo ja kun je kijken naar luchtige beschermers, zo nee denk ik biet dat het veel zin heeft

Nee ze heeft een breuk in dr hoefbeen, en tussen de draad gezeten op een afgezet stukje

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:56

Daar gaan beenbeschermers niet tegen helpen. Maar als ze al enige tijd boxrust heeft gehad, is het misschien wel verstandig om in het begin beschermers om te doen. Om te voorkomen dat ze zichzelf aantikt als ze wat jolig is.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:00

Moratoetje schreef:
Daar gaan beenbeschermers niet tegen helpen. Maar als ze al enige tijd boxrust heeft gehad, is het misschien wel verstandig om in het begin beschermers om te doen. Om te voorkomen dat ze zichzelf aantikt als ze wat jolig is.

Van die flextrainers of beenbeschermers met klittenband bedoel geen peeskappen haha

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:06

Van geen beschermers leren ze voorzichtig te zijn met hun pootjes, daar heb je meer aan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:23

Ik zou het niet doen, het kan alleen maar gaan irriteren lijkt me. En in jouw geval heeft het geen meerwaarde.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:26

Als de kans bestaat dat ze gek doen omdat ze een poosje op rust hebben gestaan zou ik wel de benen even goed beschermen. Is de rust wedergekeerd gelijk weer af. Voor de rest geen rotzooi om de benen doen in het land, ze moeten zelf leren voorzichtig zijn. Paarden kunnen op hun eigen pootjes letten.
Tenzij er zo'n koe tussen staat die werkelijk een uitzondering is. Ik ben van mening dat paarden zelf op hun benen moeten leren letten. Helemaal als ze vrij lopen in het land.