Op een dag ging ik en een vriendin rijden in het land. Ik op Mister en zij op Melodie. Melodie was niet echt fit dus gingen we weer terug naar stal. We melden het tegen de boer dat ze niet echt goed in haar vel zat. De volgende dag lag Melodie in haar stal. Ze wilden niet meer over eind komen. Na een lang gevecht, kregen we haar toch op de benen. Ze liep te zwalken net of dat ze elk moment neer kon vallen. Op een gegeef ogenblik ging ze weer liggen (sinds dien is ze ook nooit meer opgestaan). De dierarts er bij gehaald en hij had het over dat ze de maandag ziekte had. Ze heeft de hele nacht gevochten maar we moesten helaas haar toch nog in laten slapen.

Wat ik nou niet begrijp is dat maandag ziekte komt van paar dagen rust en dan in een keer hard aan het werk moeten. Maar we beleerde haar nog met het rijden dus we deden het nog rustig aan.
Daarbij die boer voerde uien, koeienbiks en kuilgras. Wij waren het hier niet mee eens maarja we hadden er niets over te zeggen, het waren immers zijn paarden. Mijn vriendin en ik denken dus dat het door het voeren kwam. Zou het daar aan gelegen kunnen hebben of was het toch maandag ziekte?
Groetjes