Oh jee, droes!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

Oh jee, droes!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 21:44

Op de stal waar de verzorgpony van een vriendin van mij staat, is droes uitgebroken! Ik vind het vreselijk, en jullie? Al die bulten met pus en viezigheid! Maar hebben paarden pijn van die bulten? En wie heeft er nog meer( of had ) ermee te maken? Ben erg benieuwd, groetjes sardientje *D

sardientje

Re: Oh jee, droes!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 08:10

niemand?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:14

15 jaar terug gehad als het niet langer is. Bijna een veulen aan verloren. Arme dier was zo benauwd en pijnlijk. Maar ze zijn er gelukkig allemaal bovenop gekomen met vele antibiotica spuiten en spoelen van de pusbulten. Normaal wacht je tot de bult knapt maar bij het veulen zijn er toen twee open gesneden ivm de benauwdheid. Hierna is het virus vervlogen. Maar hoop het niet weer eens mee te maken.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:15

Op welke stal is dit uitgebroken? Regio/woonplaats?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:21

Hoi ;)
Bij het kopen van mijn dubbelspan afgelopen jaar, brachten zij het mee. Mijn jaarling werd besmet, maar het was een sterk hengstje die zich er heel goed doorheen sloeg. Het gezwel is gewoon naar buiten geslagen, geknapt en ik heb het dagelijks gespoeld. Hij kreeg zijn liquide medicijnen en knapte helemaal op! Het hoeft niet altijd mis te gaan, maar wees alert als je weet dat het heerst in je omgeving.
Is jouw pony al resistent?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:22

Onze haf had ooit een plekje en hij bleef maar schuren, wist niet wat het was. Omdat hij bleef schuren toch de veearts gebeld en die zei het is Droes. Maar het bleef bij dat plekje, niemand mocht hem aaien. En we moesten veel voorzorgs maatregelen nemen.

Lisanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:28

Wij hebben het gekregen door een pony die van een manege naar onze stal is verhuist.. toen de eerste symptonen zijn gekomen hebben zij de ponys van dat landje meteen in quarantaine gedaan en is het ook bij dat landje (gelukkig!) gebleven. geen pus bulten alleen koortsig.

Goede maatregelen is het belangrijkst om verdere uitbraak te voorkomen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:08

Kletskousz schreef:
Op welke stal is dit uitgebroken? Regio/woonplaats?

heerhugowaard

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:09

Chiave schreef:
Hoi ;)
Bij het kopen van mijn dubbelspan afgelopen jaar, brachten zij het mee. Mijn jaarling werd besmet, maar het was een sterk hengstje die zich er heel goed doorheen sloeg. Het gezwel is gewoon naar buiten geslagen, geknapt en ik heb het dagelijks gespoeld. Hij kreeg zijn liquide medicijnen en knapte helemaal op! Het hoeft niet altijd mis te gaan, maar wees alert als je weet dat het heerst in je omgeving.
Is jouw pony al resistent?

de verzorgpony van mijn vriendin is beter, borstels zijn ook al verbrand, maar het heest er nog steeds! -O-

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:43

sardientje schreef:
Al die bulten met pus en viezigheid! Maar hebben paarden pijn van die bulten?

Ja paarden kunnen goed ziek zijn van droes. Die bulten doen echt zeer. Ze hebben vaak ook koorts en kunnen soms slecht eten en slikken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:08

VSW→ MD

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:10

Even een deels-off-topic vraagje, als een paard al eens droes heeft gehad, zijn ze er dan immuun voor? Volgens mij heb ik dat ooit ergens gelezen.

Zelf nog nooit meegemaakt

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:56

KittyDylan schreef:
Even een deels-off-topic vraagje, als een paard al eens droes heeft gehad, zijn ze er dan immuun voor? Volgens mij heb ik dat ooit ergens gelezen.

Zelf nog nooit meegemaakt

Klopt. Als ze het eens hebben gehad krijgen ze het niet weer. Heel enkel is er een uitzondering.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 09:57

Chapeau2002 schreef:
sardientje schreef:
Al die bulten met pus en viezigheid! Maar hebben paarden pijn van die bulten?

Ja paarden kunnen goed ziek zijn van droes. Die bulten doen echt zeer. Ze hebben vaak ook koorts en kunnen soms slecht eten en slikken.

wat zielig!!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:14

Hoe is het inmiddels, sardientje?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 11:31

6 paarden zijn nog besmet, het meisje mag 6 weken niet meer komen voor haar verzorgpony

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:40

Ook meegemaakt, 2 keer, 2 verschillende stallen, geen van mijn paarden.
Ze kunnen er goed ziek van zijn en het is heel besmettelijk. Pas dus op met andere stallen en andere paarden.
Als ze het een keer gehad hebben, kunnen ze het wel degelijk nog een keer krijgen, maar het zal waarschijnlijk in mindere mate zijn. Een gezond paard, dat sterk is en goede weerstand heeft, zal er gemakkelijker doorkomen dan een paard dat wat minder in conditie is.
Het kan verkeerd aflopen als het naar binnen slaat, dus houdt dat goed in de gaten. Dat het open is en het vuil eruit stroomt, is juist goed!
Beterschap aan het paard dat het heeft, hoor.

Ik zou de locatie en de stal niet bekend maken hier, maar geef het even door via pb aan de moderator van dit forumonderdeel (dat ben ik dus niet), zodat die het kan verifiëren en dan eventueel, in overleg met de stal, bekend maken om te waarschuwen.