Bloedwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fos

Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:45

Welk advies geven jullie bij een waarde van 350 epg bloedwormen waarbij het voorheen minder dan 50 epg als normaal werd gezien

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:35

Wat zegt de veearts? Meestal wordt bij bloedwormen Equest (moxidectine) gegeven. En vaak een herhaalkuur.

Fos

Re: Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:01

De veearts zegt dat het een twijfelgeval is wat betreft ontwormen (ivermectine) en dat de keus bij mij ligt. Aangezien ressistentie heel snel in de hand wordt gewerkt wil ik liever niet ontwormen en over een maand weer mestonderzoek doen.. zit in dubio ;)

Sprintje

Re: Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:12

Op dit moment is de infectiedruk voor de bloedworm aan het pieken. Het is lekker warm en vochtig, en het seizoen is al weer even bezig dus er zijn al veel wormen om zich voor te planten bij deze ideale omstandigheden.

Een EPG van 350 is inderdaad een twijfel geval. Als je paard altijd laag zit zo ik over een maand weer een mestonderzoek doen. Als de EPG dan hoger is kan je besluiten te ontwormen. Is hij gelijk of lager dan kan je nogmaals na 1 maand kijken hoe je paard er dan voor staat.

In ieder geval zou ik met de dierenarts overleggen om wel bij de eerste vorst een goede wormkuur op basis van moxidectine te geven om eventueel achterbleven wormen, die dan de ingekapselde fase in gaan, aan te pakken. Zo heb je weer een goede start volgend jaar. Als je paard nu ook horzel eitjes op de benen heeft dan kan overleggen met de dierenarts om deze ook direct mee behandelen aan het begin van de winter.